hur mörklägger ni?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av Alma »

Min son är bra på att somna in numera, behöver inte vara nattsvart men vi har det så hemma ändå.

Däremot är det knepigt med tältningen. Svenska somrar är så ljusa, solen är skyhögt uppe när vi går och lägger oss...

Jag har lagt över allt möjligt på tältet, vi ställer upp det i skugga mm, men det är ändå knepigt att kombinera att man lägger över något och samtidigt behåller ventilation mm.

Nattsvart behövs inte, men åtminstone LITE mörkt.

Hur gör ni?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av lumima »

Hej,

såg den här fina tråden och tänkte berätta hur jag har gjort :) En helt annorlunda variant än alla de jag tidigare sett och den funkar kanon!!

Jag köpte magnetfärg och målade 3 lager av den runt hela fönstret. Sen hade vi en heltäckande rullgardin sedan innan, dock så glipade det alltid här och där av den.

Jag skaffade långa magnetband, de kommer i 1 meters-remsor och går att klippa till hur man vill.
När det är dags för natt, så drar jag helt enkelt ner rullgardinen, sätter magnetremsorna ovanför och på sidorna och då fäster de mot "magnetväggen" som jag har målat runt fönstret.
Sitter som berget vill jag lova och inte en strimma ljus!

Plus så kan man sedan måla över magnetfärgen eller tapetsera över den, så den syns inte alls. !! :!:

Innan hade jag också ett antal "klistra upp klippta rullgardiner direkt på rutan med silvertejp" varianter, men kände att det var för jobbigt att hålla på med det varje dag plus så förstörde tejpen fönstret.

Kände bara att jag var tvungen att dela med mig av detta klockrena tips! :D :lol:

(färgen som sedan är över, kan man ju göra en kul magnetvägg i barnens rum eller ngt annat kul :wink: )

Kram :heart:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av TorsMamma »

Strålande ide!! =D> =D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av SaraMilana »

Fantastiskt smart!!!! Är inte så lite sugen att åka iväg och köpa magnetfärg nu vill jag lova.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av Irmasmamma »

Fullkomligt genialt!! =D> :D

Alla timmar man lagt på att sy, knåpa, klippa och klistra och ändå knappt få beckmörkt känns plötsligt lite bortkastade.... :shock: :mrgreen:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av lumima »

tack! :wink: :oops:

Magnetfärg och magneter är i och för sig inte det billigaste, men när man väl har gjort det så sitter det för ever :lol:

magnetfärgen behöver torka i 24h, och det krävs 3 lager, så räkna med 3 dagar, men sen är det klart!

Jag flyttade även på rullgardinen så den sitter högre upp, lättare att fästa magnetbanden (magnetremsorna) överst då.
bara ett tips...

kram kram :heart:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"