Vägrar sova på dagis!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
åsa76
Inlägg: 52
Blev medlem: lör 16 apr 2005, 22:02
Ort: Sundsvall

Vägrar sova på dagis!

Inlägg av åsa76 »

Hej!
Vi har under några månader haft jätteproblem med våran snart 2-åriga son som vägrar sova på dagis. :cry: Vi har talat med personalen både en och två gånger om hur vi skulle kunna lösa detta problem men inget har blivit bättre tyvärr. Jag tror att de har gjort allt vad de kunnat göra...
Våran lillkille är oftast helt slut efter en dag på dagis och blir hysterisk på en gång när han kommer hem och är oftast för trött att äta också. Det har den senaste tiden slutat med att vi får lägga honom före klockan sex (ibland utan kvällsvälling) fast vi i vanliga fall brukar lägga honom efter sju. I det stora hela hamnar vi i en ond cirkel eftersom han då vaknar tidigare i stället och blir tidigare trött på eftermiddagen då han inte sover nåt på dagis. :(
Hemma på helgerna somnar han lätt och kan sova mellan 2 och 3 timmar i sträck... Jag förstår att det kan vara svårt att lägga ibland två barn samtidigt som dom gör på dagis och jag hoppas verkligen att dom provat alla möjliga knep... dom säger att han har svårt att slappna av... annars verkar han trivas bra på dagiset. Tidigare somnade han på dagiset nästan varje dag, han är fortfarande för liten för att klara sig utan dagssömnen. Jag dömer absolut inte personalen som förmodligen tycker att jag är en "gnällkärring", inser nu att det ändå leder ingen vart.
Finns det någon som känner igen sig i detta :?: :?:
Det vore i så fall väldigt intressant och höra era erfarenheter, kanske få några konkreta tips?

Ha det bra!
Kram Åsa o Tim
Lua

Inlägg av Lua »

Hej Åsa :!:

Fråga: måste han vara på dagis?

Jo, jag känner igen det. Men min tjej (då ca 1 och ett halvt år) somnade inte från början, som eran kille verkar ha gjort. Alva var ju van hemmifrån att vi bara la henne och sa godnatt och sen gick ut ur rummet. På dagis låg fröken bredvid henne och sjöng och strök henne på kinden.... Ytterst förvirrande :? Efter några dagar satte de in hennes spjälsäng i ett mycket trångt och mörkt leksaksförråd och hon somnade som en stock. :sleep:

Detta var ju ett ytterst konkret tips. Hoppas att någon annan kan säga något mer övergripande klokt!

Kram Lua. :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Tycker också du ska få be om avskilt utrymme och spjäl/resesäng. Alternativt få sova i vagn ute, om det är en möjlighet. Mina väninnors barn har också slutat med middagssömnen på dagis eller bara sovit 45 min av pur utmattning, men sen vaknat i första sömnskarven så fort de första börjar stiga upp. Så går det inte på annat sätt, vilket nu tycks uppenbart, tycker jag du ska be om bättre förutsättningar, helt enkelt. Bevis på att sömnen behövs har du ju. :wink: :)
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
åsa76
Inlägg: 52
Blev medlem: lör 16 apr 2005, 22:02
Ort: Sundsvall

Inlägg av åsa76 »

Tackar för era svar!!
Jo han måste tyvärr vara på dagis eftersom vi båda jobbar heltid nu. Däremot har jag han hemma en dag i veckan så han åtminstone får nån dagssömn under veckan. Ska kolla upp andra möjligheter på dagis, han vill inte sova i vagnen som dom tidigare har försökt...
Svårt problem det här...

Ha det bra! :wink:
Kram Åsa o Tim
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Åsa! :D

Det skulle vara intressant att veta hur vilan går till på dagis - vet du?

Kolla gärna den här tråden :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7373

Det är klart lillskrutten ska sova på dagis - det är personalens jobb att se till att det funkar!

/Fjällmor
åsa76
Inlägg: 52
Blev medlem: lör 16 apr 2005, 22:02
Ort: Sundsvall

Inlägg av åsa76 »

Hej Fjällfolket!

Som svar på din fråga:
Vid tolvtiden efter lunchen så ska de minsta barnen sova. De är väl cirka åtta stycken oftast som alla får varsin madrass att ligga på i ett stort rum med rullgardiner. Jag tror att vår lillkille ligger i ett av hörnen i alla fall lite avskärmat... Det måste vara svårt att lägga så många barn samtidigt då det oftast är 3 stycken där av personalen. Vår son är van hemifrån att det är ganska lugnt o tyst när han ska sova(vi har tyvärr nästan alltid tyst i sovrummet). Vet inte vad man ska hitta på?!

Ha det bra! :wink:
Kram Åsa o Tim
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Börja med att fråga personalen hur det, rent konkret, går till när de är inne på vilan.
t.ex.
:arrow: hur lägger de barnen
:arrow: vad görs/inte görs
:arrow: hur funkar vilan för de andra barna

med mera..

:idea: I svaret kan du då identifiera vad som ev. stör sonens insomning :wink:

Se det som, och fömedla det som, ett samarbete mellan dig och personalen med sonens goda sömn för ögonen! :D

Rapport mottages tacksamt :thumbsup:
/Fjällmor
Joy
Inlägg: 113
Blev medlem: mån 18 sep 2006, 17:18
Ort: Karlskoga

Inlägg av Joy »

bra svar av fjällmor!!!

Jag har oxå lite funderingar kring detta med dagluren när min son ska börja på dagis - eller förskola som det egentligen heter numer. Förut la jag honom alltid ute i sin vagn. Nu i o med kuren började jag lägga honom inne i sin säng. Som han förövrigt lärt sig älska.
På dagis brukar det ju gå till så att alla barn som sover inne sover i ett rum tillsammans. Min son har just lärt sig sova i eget rum avskilt från andra. HUr fixar han att sova med andra igen? Och hur kommer fröknarna göra? LIgga o klappa honom på kinden? Vid inskolningen så ska jag berätta vad han är van med. Att somna själv. Kanske de kan få till det. Jag tror nog att de ska få lägga honom ute i sin vagn. Det trivdes han med förut iallafall...

Det var mina tankar om dagisluren!
//joy
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack Joy :oops: :D

Ta en titt i länken ovan så får du se hur en vila på dagis kan gå till!

/Fjällmor
Mami.J
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 apr 2017, 07:35

Re: Vägrar sova på dagis!

Inlägg av Mami.J »

Hej!

Jag plockar upp en gammal tråd...vi har precis skolat in vår 16 månaders. Hon är kurad sedan länge och har trygga sömnrutiner dag och natt.

Jag tänkte före inskolningen att "Hon kan lära om. Alla barn tycks kunna lära sig att sova på förskolan, vår dotter borde inte vara ett undantag. Hon är ju trygg och van vid rutiner."

Men pedagogerna signalerar att vår dotter är omöjlig. Hon verkar svårare att få till sömns än de andra barnen. Hon har tydligen skrikit och gråtit 45 min under inskolningens middagslur - tills de har gett upp. Sedan däckar hon i barnsadelns på cykeln hem istället.

Beror vår dotters problem med att kunna sova just på de fasta rutiner vi har måntro..? Jag finner egentligen ingen lösning... Det är ett trångt dagis och jag tror inte att de har något krypin där hon kan få sin vanliga sömn i lugn och ro i mörkret.

Är det någon mer som upplevt att kurbarn är svårare att få att sova på förskolan än andra barn?
Flicka född sept 2016. Kurad mars 2017.
Flicka född mars 2020. Kurad september 2020.
Pojke född juli 2021. Kuras januari 2022.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vägrar sova på dagis!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, det har de enligt min upplevelse. Vi lyckades aldrig få till något längre middagssov med mina barn där, kanske gav vi upp för tidigt men jag hade möjligheten att mormor hämtade efter lunch så de fick sova middag där tills de var stora nog att bara sova 45 min-1 timme, DÅ funkade det att sova bättre på dagis för de vaknade alltid efter den tiden ändå där. På vår förskola sov barnen i ett pytterum med madrasserna kloss intill varandra så det var ju inget vidare förutsättningar #-o

Om det finns något förråd eller liknande på avdelningen där ni kan sätta in en resesäng, annars är det ju vagnen som är alternativet, att hon sover ute eller i kapprummet med mörklagt över vagnen. Om hon inte är van vid detta hade jag kört en liten vagnkur hemma på helgen.

Jag sa till personalen från början att jag inte ville att de skulle få mina barn att somna utan det fick de sköta själva. De sa också ramsan när de la dem. Lillebror buffades lite i och för sig i början men vi höll oss till de kända verktygen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "