Tvillingar 15 mån frågetecken

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
majaandersonn
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 jan 2021, 23:48

Tvillingar 15 mån frågetecken

Inlägg av majaandersonn »

Hej bästa ni !
Har börjat kura våra tvillingar för 5 dagar sedan och det går bra men har uppstått några frågetecken som ni kanske kan hjälpa till att svara på ? Vi har läst boken både 1, 2 och 7 gånger men funderar lite ändå 🙈

* vi busar och skrattar massor innan säng dags men så fort dem märker att vi är på väg mot sängen blir dem ledsna, något tips ? Vi lägger rätt och ramsar ut och dem somnar ganska fort men tänker om vi kan få bort ”rädslan” för att lägga sig i sängen ?

* hur gör ni som har barn på dagis ? Hur länge var dem hemma innan ni lät dem börja igen efter kurning? Hur funkar det när dem inte kan sätta rutinerna till 100 procent ?

* hur gör ni vid speciella tillfällen om det varit mycket intryck eller så ? Brukar det gå bra att ramsa eller hur går ni tillväga?

* om ni säger ramsan men dem blir mer ledsna eller lika ledsna som innan hur ofta eller hur långt mellanrum har ni mellan ramsningarna. Hur lång tid ramsar ni alltså totalt med paus osv.

* om det någon gång verkligen inte skulle gå att trösta med ramsa hur gör ni då ? Solfjäder ? Något annat ?

Stort tack på förhand ! Och våra småttisar är så himla mycket gladare och mer positiva på dagarna så det känns så himla bra verkligen !
Tvillingar födda 11 okt 19
Började shn 7/1-20
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tvillingar 15 mån frågetecken

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Grattis till ett bra jobb så här långt! Jag skall försöka svara på dina frågor. :)

* Så skratt till gonatt är ju väldigt viktigt. Det gäller att skratta helst hela vägen in i sängen! Det många gör är att man tvekar lite på detta med "skrattet till gonattet" för någon stans inom oss har vi fått att det skall vara LUGNT när man lägger sig. Många gör då så att de busar och sen försöker du halvmysa/lugna på väg in i sovrummet. Då blir MÅNGA barn ledsna. I min värld av flera anledningar.
1. Varför slutar allt det roliga vi hade???? (alla skrik och gråt är en fråga, tänk på det)
2. Du ger inte mig singalen att lägga mig är skoj, det är liksom slutet på något som sen bara "måste göras" stämmer verkligen detta??
- Så svaret från mig blir, skratta hela vägen IN i sängen. Flyg flygplan POFF ner i sängen och GÅ UT! Detta tar max 5 sek!!! RUmmet är redan mörklagt, allt är klart, dörren öppen. Spring in mitt i skrattet, POFF i sängen och UT! Största är att vi föräldrar har svårt att GÅ UT! Vi vill pussa, mysa, gosa, krama, osv.... (= ta farväl) Är du med? Så man skrattar tillsammans massor och läggs fort fort fort och ut med den i SÄRKLASS hurtigaste ramsan, Du skall i princip själv skratta eller hålla dig för skratt när du säger den X4 på väg UT! :lol:
Med detta ger du signalen att lägga sig är faktiskt SKOJ! Det är DITT jobb att övertyga om det! MEN, jag vill också säga, det är INGET fel i att bli ledsen för att allt det "roliga" är slut. Det betyder ju bara att de faktiskt hade skoj och saknar det. :)

* De flesta av oss inklusive jag önskar att alla barn fick möjligheten att vara hemma till minst 3 års ålder. Så för oss har detta aldrig varit ett problem. Det ingår liksom lite i hela filosofin med Anna Wahlgren. Att leva och umgås med våra barn så mycket vi bara hinner orkar och kan. Dock kan ju verkligehetn se lite annorlunda ut. Här är det viktig att man i så fall tar reda på NÄR barnen sover sin långa middagslur och anpassa sitt eget schema till detsamma. Man kan inte ha 2 olika.

* Hur menar du med "speciella tilfällen" har schemat ruckats något eller använder ni bara marginalkvartarna? VI brukar när kuren är klar bjuda på några extra ramsor om så behövs och lite extra "Husljud" för att lugna dem.

* Till denna fråga finns inte något EXAKT svar, detta är en kur som man "anpassar" till barnet. Så man ramsar så många gånger det behövs eller tar för att de skall ha fått svar på sina frågor. Det viktiga är VILKEN ton du har, HUR du säger den, och att du gör det UTANFÖR ständ dörr! Inget spring efter 1-2 veckor i rummet helst. Skriker de mera efter en ramsa, så var inte ramsan svaret om du är med? Ibland är husljud och tystnad bättre. Många barn behöver annat att få lyssna på än sitt eget klagande. Men ÖKAR skriket vid ramsan, ja då är de inte "Ledsna" utan arga. Ingen ramsa i världen biter på en arg unge. ;)

* Här tänker jag en sak som du skriver. Du skriver ordet "trösta" vi "tröstar" inte våra barn, vi "LUGNAR" barnet så de skall få "FÖRUTSÄTTNINGEN" att somna gott själv. Hur tänker du när jag skriver detta?

Ps. skriv gärna in ert schema omni har mera specifika frågor i framtiden. Och gå gärna in högst upp till höger på sidan under "Ditt namn/kontrollpanel/fliken profil/ändra signatur" och skriv in barnens födelsedatum och kurstartdatum. Är de födda något för tidigt osv... :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
majaandersonn
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 jan 2021, 23:48

Re: Tvillingar 15 mån frågetecken

Inlägg av majaandersonn »

Tusen tack för bra svar !
Schemat lyder :
06,30 upp
07,30 frukost
09,30 mellis
11,00 lunch
11,30 - 13,00 sova
14,00 mellis
17,00 middag
18,00 kvällsslurk
19,00 sova
Tiderna är anpassade efter hur dagarna ser ut på dagis när vi jobbar då vi tyvärr inte kan vara hemma längre utan måste jobba.

Vi är absolut snabba ut och är inte kvar och myser osv men det är som att dem känner på sig att vi är på väg mot deras rum och ska sova hur mycket vi än försöker skratta och springa in så är dem verkligen tvär ledsna innan vi ens hinner lägga dem i sängen trots att dem skrattade massor en minut innan.

Det har inte blivit något ”speciellt tillfälle” än utan vi vill bara tänka framåt så vi vet hur vi ska tänka. Men säg att det är kalas eller så med lite folk och intryck (om det inte hade varit Corona vill säga) då kan dem ju sova lite oroligt trots att man följer rutinerna. Men då kan man ramsa någon gång helt enkelt ? :)

Om ingen ramsa biter på argt barn hur gör man för att dem ska bli mindre arga/somna ? Vänta ut lite?

Håller med inte trösta men om man inte skulle få tyst barnet utan dem bara fortsätter gråta och skrika trots ramsa och läten i huset osv hur gör man då ? (Inte direkt hänt än men OM 🙈)

En ny fråga vi kommit på
Om barnen sover hos farmor eller så ska man ”lära” hur vi nattar osv eller ska dem bara följa rutiner och natta som dem brukar eller hur gör ni ? Självklart ska dem inte få sova borta än men dem brukar ändå sova borta i bland så även här tänker vi framåt 🙈😂
Tvillingar födda 11 okt 19
Började shn 7/1-20
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Tvillingar 15 mån frågetecken

Inlägg av Tin »

Hej hopp,
sova borta, japp ge farmor ett utskrivet schema och skriv ner ramsan och beratta hur det nattas och att halla sig till schemat ar en bra ide. Om allt ar som vanligt kommer liten kanna sig trygg och somna gott.

Skrattet till godnattet, det kan vara vart att soka har pa forumet om det, ofta handlar det om att bryta vanan att bli ledsen genom att levla upp skrattandet, tom kittla fungerar bara de kiknar av skratt. Vad gor ni for att locka fram skrattet?
Fraga ar det varje sov, dag som natt eller bara natten de blir ledsna pa? Tanker att pa kvallen kan man vara övertrött ocksa sa att man bara vill i sang, sa var det med mina ibland att de blev ledsna for att allt de ville var att fa lägga sig inte tramsa med mamma.

Argt barn, hus ljud. Förresten vad skulle du vilja att folk gjorde om du var arg, kanske bara ga ivag lite. Bli given lite privatliv kanske. ;) Sa brukade jag tanka,, tank om de sager: "aldrig far man vara ifred, ga ivag" eller som Torsmamma sager "Varfor slutar det roliga?".
Arg far man vara, men lyssna och se om gråten overgar i ledsen, da kan du ändra taktik och hjälpa till med ramsan.

Speciella tillfallen, sova lunch lur hos andra, eller att ga pa middag tolkar jag det som (nar vi nu kan gora det igen). Gor precis som vanligt. Folj schemat bade for mat och sov, lagg dom nar det ar sovdax. Lite extra ramsor kan kravas om man ar i resesang hos nagon annan. For att overtyga att japp, du kan sova har med, mamma vaktar. Inga problem. Ar ni bortbjudna till nagon pa middag, lagg dem 7 som vanligt, sedan plopp in i bilen (ni har allt annat klar och tar dem sist) och nar ni kommer hem plopp in i deras sangar sa fort det bara gar utan mellanstopp och med en aura av sjalvklarhet.
Vanta dock med "speciella tillfallen" tills de verkligen ar sakra sovare. OCh nu i Corona tider sa har ni ju all tid i varlden.

PS, bra jobbat att kura tvillingar. :clapping:

Stor kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
majaandersonn
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 jan 2021, 23:48

Re: Tvillingar 15 mån frågetecken

Inlägg av majaandersonn »

Hej igen !
Det har gått jätte bra och dem sover bra på nätterna MEN en av tvillingarna vaknar ibland vid 22 ca och bara tvär gråter/skriker det hjälper inte att ramsa hur hade ni gjort ? Känns så jobbigt att höra henne så ledsen
Tvillingar födda 11 okt 19
Började shn 7/1-20
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Tvillingar 15 mån frågetecken

Inlägg av Tin »

Hej,
ledsen att du fatt vanta sa lange pa svar, jag har haft problem att logga in.

Hur har ni agerat hittills nar den en guldklimpen vaknat?
Later hon arg eller ledsen? Om hon ar ledsen och ramsan inte biter kanske du far ta till ett starkare verktyg. Min dotter kunde vakna till ibland och stalla sig upp och liksom "fastna" hallandes i spjalsangen. Hon behovde hjalp att lagga sig ner igen, och sen gick jag direkt ut med tyst ramsa. Efter ett tag gick det over och hon slutade natt sta. Var varsam sa du inte skapar nagon dalig vana dock.

Och vad skont att hora att somnen gar sa bra. Tvillingar ar sa haftigt. Bra jobbat. :clapping:

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "