Snart 2år

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Snart 2år

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Hej!

Nu var det ett tag sedan jag skrev här, MEN.
Vi har en kille som snart blir 2år. Natt 19-07, (länge haft 2h lunch vila men nu 1,5 )men vaknar snarare 06. I perioder som nu redan 05+. Har aldrig vaknat på nätter och vi har aldrig direkt jobbat in ramsan för det har endast varit i vargtimmen han vaknat..
nu funderar vi på om det är en minikur som behövs för att sätta ramsan? Men hur gör vi, ska ju inte ramsa i vargtimmen och om det är dags att ändra till 45min vila? Han läggs ofta redan innan sju å somnar direkt!
Tips?😊
Isac 160114
Oliver 180319
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart 2år

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka! :D

Mina första råd är:

1. Se över mörkläggningen NU! Det bara MÅSTE vara KOLSVART kl. 12.00 på dagen, även där dörren är stängd.
2. Ja, dra ner till 45 min lunch vila och lägga upp till 30 min tidigare om så behövs inför natten. Ibland är det lösningen.
3. se till att dörren är ordentligt stängt. Min erfarenhet är att runt denna ålder ändrar man små saker för de säger typ "spöken, och sådant" men grejen är den att lika väl som ett skrik är en fråga är alla ord=Påståenden en fråga. Och det är svårt att inse när de väl börjar prata. Men försök att även se prat som en fråga. Och då är ju svaret =ramsan.
4. ta INTE bort spälsäng!
5. kolla om kvällsslurken kan behöva ändras lite till något lite fetare.

Börja där så fortsätter vi efter det.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Snart 2år

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Hej,

Tack för svar!
Vi kortade ned vilan i torsdags till 45 min och har lagt ca 30 tidigare.
Svart är det, har dubbel mörkläggning!
Spjälsängen är självklart kvar å ska vara :-)
MEN han har sovit till ca 06 men i dag 05.. vi behöver ju bryta mönstret. Att börja ramsa funkar inte vid den tiden, en minikur? Men i så fall hur?

Han har blivit ramsad väldigt lite, och de få gångerna de behövts har varit tidig morgon så vi har aldrig känt att ramsat tagit ordentligt tyvärr!

Tack för hjälpen 😀
Isac 160114
Oliver 180319
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart 2år

Inlägg av TorsMamma »

Har du sökt på strategier om tidiga morgonar? Vi har 3 olika rekommendationer för detta. Titta under "favoriter" eller använd sök så tror jag du hittar. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "