Kurad vid 4mån nu 16mån och fnurra

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Rikard
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 00:19

Kurad vid 4mån nu 16mån och fnurra

Inlägg av Rikard »

Hej,

Vårat andra barn kurades vid 4mån och har sedan dess sovit som en kung. Sonen är nu 16mån och påvägen hit har det vid enstaka tillfällen varit någon fnurra på tråden där han protesterar vid läggning eller på natten men det går att räkna på tre fingrar (inkl alla sjukdomar etc). Vi har däremot inte ramsat honom med dagssömnen men varit konsekventa med tid och längd på dagsluren.

Men sedan ca 1v tillbaka så blir han väldigt upprörd när han på helgen skall läggas för dagssömn (ingen protest på förskolan). Hans mamma plockade upp honom ur vagnen när han blev upprörd och skulle sova pga omständigheterna runtomkring.

Vad gäller kvällssömnen har han också sista veckan protesterat ca 10-15 min efter läggning med gråt. Inte hysteriskt och han har inte stått upp i spjälsängen utan legat ner och gråtit / förbannad. Detta har även kunnat hänt max 1g/natt. Vad jag vill minnas drog detta igång när vi hade gäster som sov över varvid jag gick in och la honom på sidan vid en sån här protest och höll honom på plats i några sekunder innan jag avlägsnade mig med ramsan.

Frågan är bara - ska vi backa helt till att bara ramsa honom vid protester och ej gå in till honom? För det har vi tyvärr gjort sista veckan vid något tillfälle då han varit sjuk samt då vi behövt se att han inte kissat ner sig som hänt några ggr. Men vi har aldrig plockat upp honom ur sängen.

Behöver han kuras om eller hur ska vi gå vidare?

Tack på förhand för hjälp och tack för att ni sprider en grym kunskap/hjälp!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurad vid 4mån nu 16mån och fnurra

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka!

Grattis till lyckat resultat! :D

Så precis som du är inne på har ni råkat röra till det hela en aning och sonen undrar om han numera KAN sova säkert eller måste ni kanske inte komma in och dutta lite nu? Eftersom svaret på den frågan är ABSOLUT MÅSTE VI DUTTA med dig så blir det ju inte mindre frågor av det. ;)

Så för att sonen skall göra framsteg, måste ni göra "baksteg". Så sluta gå in, jobba på med ramsan och övertyga honom om att ni faktiskt VET vad ni gör. Lägg gärna till en extra bekräftelse på det med. Det är också inte ovanligt att runt 1,5 år så börjar "förtrotsen" men svaret är ändå det samma. Du sover tryggt i din säng och mamma och pappa VET vad de gör. Läs gärna om Safarin! :D

Fortsätt bara styra skutan lugnt och fint i hamn nu.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rikard
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 14 dec 2018, 00:19

Re: Kurad vid 4mån nu 16mån och fnurra

Inlägg av Rikard »

Tack än en gång för snabbt och bra svar! Ikväll blev det inga frågor vid läggning. Men vi fortsätter enligt råd. God jul på er allihop! :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurad vid 4mån nu 16mån och fnurra

Inlägg av TorsMamma »

God Jul! :text-merryxmas:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "