Hjälp med 21-mån kurbarn

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Hjälp med 21-mån kurbarn

Inlägg av HannaV »

Hej!
Vårat mellanbarn på 21 månader har sovit klockrent sedan han kurades vid 5 mån ålder, hela nätter från 19-07, men nu senaste 2-3 månaderna har han börjat vakna på natten vid 02-03 tiden varendaste natt! Han skriker och gråter inte utan leker i sin spjälsäng, sjunger, pratar högt och är pigg! Så håller han på ca 2timmar, oavsett hur många ggr jag går in och tillrättalägger honom och bestämt säger att han ska sova!
Han sover i eget rum, kolsvart, fortfarande i spjälsäng.
Dagarna är han väldigt aktiv, går på förskolan, sover ca 2h dagtid där, äter väldigt bra.
Själva läggningen är peppar peppar densamma, hur enkel som helst, vi säger god natt till flocken härhemma, går till spjälsängen och bums i sängen och han somnar utan problem, både dagtid och kvällen.
Behöver hjälp med hur vi ska få ordning på detta! Är det en fas? Går det att minikura detta? Vad kan vi göra för att få tillbaka den goda nattsömnen han gett oss tidigare? :-(
Tacksam för alla tips och råd!
<3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med 21-mån kurbarn

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så han är snart 2 år dessutom och sömnbehover brukar vara runt 13 tim/dygn.
Mitt råd är att han får sova 45 min på förskolan och att du sen lägger honom 30 min tidigare på kvällen så han tillfälligt har 12,5 tim natt. Brukar fungera mycket bättre.

Kan han leka i sin säng så är det inte KOLSVART nog. Se över mörkläggningen lite till. Gå in kl. 12.00 på dagen en helg, stäng dörren och se vart ljuset kommer in. Just runt denna tiden fick jag lägga en handduk nere vid dörrspringan för mörkläggningen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Hjälp med 21-mån kurbarn

Inlägg av HannaV »

Hej!
Vi har sedan förra inlägget provat med dagssömnen på endast 45min, och även sett till att rummet är mörkt om nätterna men han vaknar ändå på nätterna!
Vissa nätter blir det vid 02 tiden och andra mer mot vargtimman allt mellan 05-07, varvid han inte somnar om!
Så va gör ja när han är vaken?
Ja går in tillrättalägger o säger bestämt att han ska sova, han blir tyst inga protester men när ja gått ut ur rummet så börjar han igen. O så får ja springa i ca 2h om nätterna, o ibland somnar han om o ibland inte!
Vi blir inte kloka på denna urusla nattsömn han har just nu, hur länge kan sånt här pågå?? Han blir 2 år nu i maj! Och detta har hållt på sedan i december! :-(
Han vaknar som sagt utan gråt utan ligger kvar i sin spjälsäng och bara pratar högt o skrattar o har sig!
Hjälp!
<3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med 21-mån kurbarn

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja nu är det dags att trycka på "Kurknappen" tycker jag. Efter 04 är det INGEN traffik i rummet alls, det är ju samma som att annonsera "nu är morgonen här" :roll:

Läs på här i detta forum om att kura större barn och en strategi för era tidiga morgnar och hitta en tid att köra på tycker jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Hjälp med 21-mån kurbarn

Inlägg av HannaV »

Hej!
Tack för svar!
Jag känner mig lite vilsen vad gäller att kura om ett barn som ju inte är ledsen o inte ”ställer frågor”?
Läst runt i forumet och i de flesta fall är det att barnet är ledset o vaknar under natten. För vår del så är det att han vaknar och bara är vaken glad o pratar med sig själv?
Frågan är om det är dags att skippa middagsluren också? Den är idag på 45 min enligt råd av er men vi ser ingen skillnad på hans beteende nattetid. Eller som vissa provat i forumet att han får sova 45min varannan dag? Men det kanske istället resulterat i övertrötthet? Läggningen som sagt är aldrig några problem, det är att han vaknar på natten o sjunger är glad och pratar högt.
Igår natt höll det på mellan 01-04, och jag ständigt tänkte ingen trafik i rummet utan bara ramsade utanför dörren och då blev han tyst för stunden men sen fortsatte det.
Behöver verkligen hjälp med alla tips o råd! Han blir 2 år om 3veckor!
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Hjälp med 21-mån kurbarn

Inlägg av HannaV »

Värt att tillägga är att vi gick från 2 lurar dagtid till 1 lur ganska så tidigt med denne unge herre då han visade tidigt att han inte ville sova mer än så, och då funkade läggningen mycket bättre!
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med 21-mån kurbarn

Inlägg av TorsMamma »

Hej, att övergå till ingen dagslur vid 2 år är ärligt talat MYCKET extremt. Speciellt som sömnrekommendationen för 1-2 år är 13,5 tim och 2-3 är 13 tim/dygn. Så när du drar ner till 12 + 45 ligger du ändå i underkant....

Jag skulle nog i så fall satsa mera på att trötta ut honom rejält dagtid så han faktiskt är så pass slut att han MÅSTE sova som folk. Då är det MYCKET social delaktighet och utevistelse (utan vagn) som gäller i skog och mark. Sen mera mat!

Kan vara intressant och veta att även de rekommenderade timmarna Anna har är mer än 1 tim mindre än hon själv hade till sina egna barn. Och vi brukar mest säga "det är inte viktigt ATT de sover varje minut av schemat, utan att de har FÖRUTSÄTTNINGARNA" Så med det i bakhuvudet är det dags att backa rejält på denna fronten och tänka mera förutsättningar. Ge rätt förutsättningar så borde han sova mera. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HannaV
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 09 jul 2017, 03:08

Re: Hjälp med 21-mån kurbarn

Inlägg av HannaV »

Hej igen!
Tack för svar!
Nej helt ärligt tror jag inte heller att det är klokt att ta bort middagssömnen! Men jag vet helt ärligt inte heller hur vi ska få ordning på det här, det har gått över till den grad att han börjar väcka alla andra här i huset pga sina rövarlekar nattetid!
Igår natt vaknade han redan så tidigt som 00 och höll på till o från fram till 02 varvid han sedan somnade.
Jag tänker ständigt mera mat, mer social aktivitet, det är ju hela SM tänket o så tänker jag med alla mina barn överlag, varför just han börjat krångla i nu snart 5 månader vet jag inte. Kan ju ha börjat med förtrotsen, men vill mig minnas det började i dec då han blev sjuk förkyld feber hosta mm som gjorde att han vaknade nattetid, och nu känns d som att det är den vanan som sitter i att vakna på natten??
Jag behöver verkligen hjälp :-(.. Är det för tidigt att introducera klockan? Vet inte om han riktigt förstår sånt ännu? O han sover fortf i spjälis och har inte lärt sig klättra ur den ännu.
Tack för att ni finns!
<3
Lillasyster född 2019-01-23
Chris född 2017-05-30, påbörjad kur 4/11-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med 21-mån kurbarn

Inlägg av TorsMamma »

Hej, läs på om väckarklockan. Den i min åsikt fungerar från typ 8 mån utan problem. Finns massa supertips, ha den utanför rummet. Se till att det är den som ringer in morgonen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "