Min två åring älskar att hoppa i och ur sängen!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Annny35
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 25 dec 2018, 22:15

Min två åring älskar att hoppa i och ur sängen!

Inlägg av Annny35 »

Hej!
Jag har läst runt och hittar många med liknade problem, men behöver ändå hjälp. För jag orkar inte längre. Vi kurade vår som när han var 10 månader och det har sedan dess fungerat bra, förutom om vi rest bort eller på semester. I oktober blev han två och började klättra ur sängen. Så vi tog vi upp hans växa säng, vilket resulterade i att han inte ville sova, gick upp, och sövningen tog upp till två - tre timmar. Nu är spjälsängen tillbaka och vi har försökt kura på nytt, funkar inte alls, han älskar att klättra ur sängen och ser det som en jätte rolig lek, inget funkar förutom skrattet till go natt, sen håller han på tills 22 varje kväll och springer upp och ner säkert 50 ggr, även om jag är tyst . Sen går det mycket bättre när pappan lägger. Men med mig ska han bestämma allt, även på dagsrna. Jag kan ju inte ens lägga till rätta efter skrattet! Han ställer inga frågor är inte ledsen , vill bara att jag ska gå ut från rummet så han kan klättra upp.
Vad gör jag nu?
Hälsningar från en mamma med en väldigt aktiv och busig kille.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Min två åring älskar att hoppa i och ur sängen!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! Läs gärna runt igen här på forum för detta är svarat på minst 100ggr. :wink:

Hur mycket sover han på dagen och när sover han även på natten? Vad har han för utevistelse på dagen?

Han skall klättra tillbaka i sin säng själv med hjälp av en pall om ni vill det skall vara JOBBIGT att klättra i och ur sängen sen skall han stoppas redan i dörren, du får stå vakt, RAMSA tillbaka honom med en rejäl ramsa så han går tillbaka och lägger sig. Men för att man inte skall klättra 1000 ggr ur måste man vara tillräckligt trött också till natten. Här är nyckeln. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Annny35
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 25 dec 2018, 22:15

Re: Min två åring älskar att hoppa i och ur sängen!

Inlägg av Annny35 »

Hej
Annny35
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 25 dec 2018, 22:15

Re: Min två åring älskar att hoppa i och ur sängen!

Inlägg av Annny35 »

Hej igen! Tack för svar.
Tar genast till mig att han behöver mycket aktivitet, då han har så mycket energi.

Jag berättade i mitt första inlägg om hur han tyckte det et var en jätte rolig lek att hoppa i och ur sängen i typ 3 timmar, många av dom gångerna hjäpte/ lyfte jag honom tillbaka i sängen, för jag tyckte det kändes så otäckt ut, när han hänger sig över räcket och voltar sen ned med olika varianter av kullerbyttor, dom tre senaste kvällarna hjälper jag inte alls, utan står utanför dörren när han kommer och han springer direkt tillbaka och voltar över.
Ska jag bara låta honom hållas tills han tröttnar? Tror du han kommer tröttna?

Första dagen utan hjälp ca 55 ggr ca 3 Tim med lite mellanrum
Andra dagen 25 ggr tredje dagen 35 ggr. Du tror inte det kan vara någon risk att han skadar sig i sina landningar ,( tänker mer på nacken ) kan 5-6 ggr upp och ned vara okej för framtiden, att det är hans sätt att ställa frågor?

Han är ute minst 2 timmar om dagen, en riktigt ute kille
Jag har inte lyckats söva honom på dagen sen spjälsängen kom tillbaks för 9 dagar sen.
På förskolan vaknar han alltid efter 1 timma 11:45-12:45 Vår kvällsrutin 19:30-07:00.
Är detta vägen till rätta nyckeln?
A-C
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Min två åring älskar att hoppa i och ur sängen!

Inlägg av Tin »

Hej,
uta ar kanon, manga timmar skall det vara, daremot spelar det roll ocksa vad man gor ute. Dvs sitter man i en sandlada i 2 timmar (bara ett exempel) eller klattrar man och springer i 2 timmar. Fundera pa det, och hur ni kan oka den fysiska aktiviteten. Tank hur skont trott man ar nar man akt skidor en hel dag, sa skall det kannas for liten om kvallen.

Ett annat tips ar att se over morklaggningen i rummet, ar det backsvart verkligen? For ar det det ar det inte lika enkelt att hitta att klattra ut.

Annars ar det som TorsMamma sager, sitt utanfor och vakta, lat den lille klattra tillbaka sjalv.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "