Desperat mamma till 5-åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av Jajjsen »

Hej!

Kurade lillasyster för drygt ett år sedan, med framgång förutom vargtimmen som vi tillslut fick ordning på!

Men nu till storebror snart 5 år (har just gått in i 6-års utvecklingen enl barnaboken, han har alltid varit framför sin ålder)

Gossen vaknar upp till 4-5 ggr per natt och kissar, DET är störd sömn det! Han orkar inte med sig alls på dagarna och vi har gjort ALLT, däribland varit hos läkare för diverse prover och står nu och väntar på provsvar för njurar för att få Minirin utskrivet.
Han kissar inte på sig, har varit torr sen innan två års ålder och torr på natten sen 4 år. Men har alltid alltid klivit upp minst en gång och kissat, och ganska stora mängder. Men nu, flera ggr varje natt???
Det kan bottna i oro, eller så behöver han verkligen kissa, det kan Minirin hjälpa oss med hoppas vi.

Men detta När är det morgon-tramset blir vi galen på, uppe och vaken kl 04-05 VARJE natt!
Han har väckarklocka, som ringer varje morgon men ändå tycks han inte acceptera konceptet utan måste gå ur sängen och ner till oss. Ofta är han dessutom bajsnödig kl 05, och/eller hungrig (men äter bara en tugga av bananen då vi ger det)

Han är en trixare av rang, har alltid varit det och drev oss till vansinne då han var mindre då vi för tidigt bytte till storsäng från spjälis.

Vi har under dessa 5 år (han är första barnet) undrat om vi någonsin ska få sova till kl 07 på morgonen?? Varför har han hela sitt lilla liv vaknat kl 05? Och inte kunmat somna om trots att vi försökt allt!

Ett tag var han nere och sprang på nätterns så vi vaet galen men flyttade då in lillasyster för ett tag sen och då slutade han iaf springa ner innan 05 men nu blir jag så villrådig kring detta kissande? Någon som vet eller har tips?

Det började med att han var så trött dagtid, och vi gick till läkarn för prover, bla urinprov och sen eskalerade det, vi tog bort pottan, men då springer han på toan 4-5 ggr varenda natt, och toan kan jag inte lyfta ut ur huset.

Jag vill bara att han ska få sova HELA nätter, om så bara till 06 och få vara utvilad och glad på dagarna för detta påverkar oss allihop i familjen då han är arg, sur, trött och det blir mkt bråk.

Vi har fasta rutiner, har alltid haft med natt 19-07.

Hjälp om någon orkar lyssna och ge råd!!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av Jajjsen »

Tillägger att vi haft så många dåliga starter på dagen för att sonen kliver upp innan klockan ringer, jag blir så frustrerad och nästan arg och säger åt honom att gå och lägg sig IÖÖS KLOCKAN RINGER!!
jag fattar inte varför han inte förstår det?

Vad ska vi göra åt denna oro eller vad man ska säga?

Får ju bara höra av alla släktingar att han borde ju få sova mellan oss, och att de blir trygga av att samsova och vi har testat det också så klart, men han vaknar ändå kl 04-05 och kan inte somna om, och måste ändå kissa flera ggr...

Allt har blivit en ond cirkel och man börjar varje dag med hopplöshet.

Lillasyster sover i hans rum nu och det jar hela tiden varit min målbild för jag vill att de ska sova ihop. Hon kan åxå vakna i vargtimmen men låter man henne vara så somnar hon ofta om. Men att storebror springer ner i ett kör eller på pottan stör ju även henne.

Storebror har sovit illa hela tiden och då han var liten vart vi båda vuxna så sömnknäckt att vi fick tillslut ta barnvakt vid 1,10 års ålder för att överleva helt enkelt. Vi borde ha kurat men jag hittade inte detta underbara forum av en lump, förrän 2017 få lillan föddes.

Jag vill komma ur denna maktlöshet, detta tjat om att DET ÄR NATTTTTT för fan, vill att vi alla ska få sova ostört och vara pigga och glad på dagen.

Hur ska vi gå tillväga med en trixande, känslobomb till 5-åring som gråter av största förtvivlan och misslyckande varje gång han kliver upp innan morgon? Och få stopp på kissandet!

Jag har attityd av självklarhet om jag bara vet hur jag ska gå tillväga med saker.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av mamaA »

Hej! Så om jag förstår det rätt är han inte kurad men natten ska vara 19-07 ändå? Är kissandet något medicinskt behöver det så klart lösas men annars får man nog anse att det är upp till honom själv att sköta det på rummet på potta. Jag vet att det är frustrerande men vi kan bara ge möjligheterna till att sova sen är det upp till dem själva att sköta det.

Vår sjuåring vaknar också tidigt och har lite problem med att somna och somna om. Det vi har gjort nu är att beställa cd/nedladdningar från Glada barn med sagor som ska stärka självförtroendet, köpte ett paket med både dag och nattsagor. Han lyssnar på dem när han lägger sig och får lyssna också om han vaknar och inte kan somna om. Han får även magnesiumolja på benen för att musklerna ska slappna av. han körde också sin 6-årstrots tidigt, mellan 5-6 år sen var den över men tyvärr tycks han ha kommit in i någon liknade fas nu igen #-o. Vi har precis börjat med detta så jag kan inte uttala mig om hur det funkar än. Han är dock SM-barn så han vet att han ska stanna på rummet.

Jag tror att ni får kura honom helt enkelt, det går att göra med stora barn också. Här kommer en tråd om när Anna kurar äldre barn:
https://www.annawahlgren.com/forum/view ... 40&t=26163

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av Jajjsen »

Jättebra tråd!

Jag ska absolut kura honom om det visar sig att han trots minirin kissar hela tiden.

Ska jag isf sätta stopp för kisseriet, be honom lägga sig och sen ta det skrik och känslan av att jag kör över honom helt och hållet som han kommer förmedla som att han protesterar?

Han är som sagt en trixare av rang som gråtit sig till vatten, mat, fika, potta, bajsa, saga vid nattning/på natten. Svårt att veta vad som är trams och sanning.

Ja han har 19-07 och har alltid haft de rutinerna sen födseln men han har alltid haft orolig sömn och alltid vaknat 05 trots alla världens förutsättningar...

Cd-saga ska jag testa!!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av mamaA »

Köra över honom gör du inte utan ger honom förutsättningarna för en god sömn utan avbrott :wink: . Potta på rummet och vattenflaska så skjuter du de vargarna :idea: . Äter eller fikar gör man inte på natten - punkt - det gör i all fall inte jag. Pyttsa i honom en frukt innan läggning om du känner dig orolig för det :idea: .

Kuren utesluter ju sagor på natten så ramsan ger ju honom svar på allt, inga andra svar än ramsan ges under natten. Skjut alla vargar så attityden faller på plats, du gör detta för att hjälpa honom, inte för att köra över honom.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av Jajjsen »

Pottan på rummet är just det som ställer till det, han kissar 4-5 ggr varje natt, det ser vi på de 4-5 tussarna med papper i pottan varje morgon. Då vi tog bort pottan kissade han på toan lika många gånger. Detta har hållt på ca 2 månader. Innan det kissade han 1 ggr per natt, har alltid gjort sen han vart torr i blöjan.

Kvällsfika har han alltid ätit, saga läser vi innan laggdax.

Det jag menar är att han gråter så förtvivlat över att inte få äta tex för han hungrar ihjäl, och bajsa 05 vill han ofta och då kommer det massor, så han är ju bajsis... han blir så förtvivlat ledsen då vi kör med attityden Gå och lägg dig det är natt!!

Vi har testat allt, därför vänder jag mig till er som har så mkt erfarenhet och ger så bra råd.

Vi önskar att sonen fick sova EN enda HEL natt nångång... och vara glad och utvilad på dagarna. Han har alla förutsättningar och har alltid haft, vi har alltid haft tydliga rutiner, alltid har han sovit i egen säng och allt det, men han vaknar ändå, och nu vaknar han och kissar hela tiden och TRÖTT på dagarna.

Tänker att jag kanske kan kura bort kissandet och då kanske få hela nätter tillslut?
Dick kommer det bli mkt tårar och skrik och förtvivlan från hans sida då han kommer undra vad jag håller på med.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag äger också en "trixare" av rang. Här måste man verkligen lära sig LYSSNA! Det är knepet. Du behöver lära dig VAD är faktiskt KRIS och inte??
En sak jag har i bakhuvudet som stämmer 100%, man vaknar inte för att man basat utan man bajsar för att man vaknat. Kissandet är annorlunda då det är hormonstyrt.

Några saker du säkert redan provat är kanske att inte ge drycker på senkvällen typ efter middagstid. Ge ordentligt med vatten och dryck på morgonen och dagen. Vattenflaska på skola/förskola är bra! På kvällen ge lite mera stoppande mat så som äpple, lätt omogen banan, blåbär m.m. Ge mera päron kiwi osv, dagtid.

Att stoppa från att kissa 5 ggr/natt tror jag är svårt, utan här måste ni hitta så det bara är såååååå tråkigt att göra det. KOLSVART på rummet (jag menar verkligen kolsvart, även för dessa små trixare) Max en "röd" ledlampa han kan tända lätt för att se pottan med papper, men inget roligt på rummet så man kan bli distraherad eller börja leka. Vissa har ju typ "sovrum" och "lekrum" så se till att inget skoj finns där. Han är stor nog att förstå att på natten sover man och man pratar om detta lugnt och fint kvällen innan. Han kissar, lägger sig, sover vidare. Inget snack, inget konstigt.
Ju mer uppmärksamhet desto mera bränsle till trixandet. Tänk på det. Utan lös alla problem INNAN läggning. Prata igenom dem, förhör dig noga om vad som gäller. Skruva ur alla glödlampor m.m. Ta bort allt som kan distrahera eller vara roligt.
Svara med ramsan. Man kan ta den lite som "Det tar vi i morgon, gonatti med sig sov så gott, gonatti med sig sov så gott, gonatti med sig sov så gott, gonatti med sig sov så gott!"
Går han upp och bajsar så får det nog tyvärr ske på pottan det med i början för att sen lägga sig. I värsta fall får du sanera säng, sängkläder och pyjamas i början och starta dagen med stjärttvätt om så krävs. Då är det ÄN mindre roligt att vakna. Det bara får inte betala sig att vakna om du är med? :wink:
Du kan med fördel lägga honom 30 min tidigare på kvällen en tid för att han skall få lite extra sömn för dessa krånglerier. :D

Han kommer så klart inte undra vad du håller på med, för du har förberett honom, pratat igenom allt innan och förhört dig MYCKET noga om vad som gäller. Inga konstigheter alls, HÄPP! Man använder bilbälte i bilen, PUNKT! Visst? Lika självklart är sömnen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av Jajjsen »

Superbra råd Torsmamma, dock ligger min desperation just i att vi provat ALLT.
Tider, rutiner, lugn, ingen vätska på kvällen, osv.

Lekrum och separat sovrum har vi, finns inget att leka med distrahera på natten.
Ligger kvar gör han, men vaknar ofta.

Min och mannens stora obesvarade fråga är VARFÖR vaknar han??
Kissandet är det som förbryllar oss, ska få provsvar idag och få minirin utskrivet och iaf testa det.

Jag sökte läkarhjälp och vi tog blodprover för att få svar på VARFÖR är vårat barn så trött dagtid?
Sonen hade dessa trötta/övertrötta/hyperaktiva symtom i flera år tidigare men vart opererad i dec -17 för kraftigt förstorade halsmandlar och polyper. Efter det fick vi tillbaka våran glada pigga skärpta kille.

Tills nu i sensomras, samma visa, trött och hyper på dagarna. Så vi sökte åter igen läkarvård och kissnadet i detta antal har börjar nu i sep. Det KAN va psykiskt, att han tror att det är bakterier i kisset och att han måste kissa. Eller så behöver han faktiskt kissa.
Vi har pratat med honom, förberett, tagit bort potta och papper, lagt fram bara en omgång papper osv. Då blir det panik för honom.

Just nu hänger mitt hopp på Minirin för att få honom att slappna av, och kunna sova utan att kissa så mkt. Vem som helst i världen skulle tycka det var knäckande att kliva upp flera ggr VARENDA natt.

Ska jag kura bort kissandet så behöver jag veta att han faktiskt kan hålla sig och haffa honom vid varje tilltänkt kissning. Sen kommer jag känna mig som en jävel som nekar honom att kissa om han faktiskt känner sig kissnödig. Han har lätt till sina känslor och storgråter lätt och jag vet att det är en fajt vi kanske måste ta - med attityd yxskaft - på natten sover man.

Mörkret är ett problem, just nu har vi ändå mörkare än innan för ett tag innan lillan flyttade in så ville han ha nattlampa men nu lyser det svagt från ett annat rum mittemot. Dörren är öppen för han blir så ledsen då den är stängd. Detta har jag inte orkat bårka om, är egentligen mkt med honom vi inte orkat ta tag i då det kommer till sömnen för han varit så viljestark och blir så ledsen.

Lillan har jag haft en jäkla attityd med, på natten sover man punkt slut!! Hennes sömn har vi aldrig ifrågasatt. Jag vet att vi hela tiden från tidens början har ifrågasatt sonens sömn, hela tiden. För han sov aldrig.


Bajset har blivit bättre och han kan ibland hålla sig tills klockan ringer.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av TorsMamma »

Ok, jag skall försöka mig på en eventuell förklaring, ok. (mest en hypotes)

Jag har i hela mitt liv sovit dåligt, ibland i flera år ibland i perioder osv... Jag hade en period för inte såååå länge sen då jag gick upp och kissade ca varje 2 tim. och därmed behövde jag sova kanske 9-10 tim för att känna mig ok på morgonen.
Nu sover jag 6 tim första passet och har jag tur sover jag sen 1-2 tim till. Vaknar glad och ganska utvilad.

Om han har haft och har problem med förstorade mandlar, är min gissning att han också "munandas" vilket bidrar till än sämre andningsfunktion m.m. Så om jag inte syresätter mig ordentligt när jag sover, kommer jag ha "ytligare" sömn, ytlig sömn producerar mera urin (men i djupsömn gör man inte det på samma sätt) så med det måste man kissa oftare om du är med?
Så om jag då opererar mandlarna och därmed ökar syreintaget (speciellt genom näsan en tid) så kommer jag också ha mera "djupsömn" och därmed producera mindre urin då alla funktioner avtar vid djupsömn.

Som du själv sen säger så har det blivit sämre igen. Om jag då fortsätter munandas kommer jag åter igen ha dålig syretillförsel om jag sover och även munandas när jag sover = mera ytlig sömn = mera urin produceras = flera uppvak. Är du med?

Så en sak kan vara att göra det som kallas för att tejpa munnen på natten (lär på ordentligt om detta, men jag har gjort detta på min son) Om de lär sig att näsandas kommer de att oftast sova djupare, producera mindre urin och därmed också sova längre stunder.
(så är det för mig i alla fall) Att hålla sig när man är bajsnödig är tyvärr inte heller ett sätt att somna om men hålla sig kan man ju :roll:

Så jag anser nog att fokus skall ligga på igen "förutsättningar" och djupsömnen. Minirin kommer ju se till att inte lika urin produceras på natten och därmed förhoppningsvis ge bättre förutsättningar för lättare omsomnande. Så det kan absolut vara värt en tid.

Läs gärna denna artikel också! https://www.medvetenandning.se/artiklar ... luftvagar/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av Jajjsen »

Jag köper helt det du säger och det låter logiskt!
Varför kan inte sjukvården berätta eller hjälpa oss?

Jag har sovit med honom flera gånger och han rör sig väldigt mkt, som en virvelvind och jag kan absolut inte sova med honom ens i våran stora säng på 1,80 cm.

Vi känner oss hjälplösa då ingen lyssnar eller tar oss på allvar om att vårat barn är ständigt trött. Det syns under hans ögon varje dag och det är så hemskt.

Både läkare och anhöriga som haft honom mkt säger typ att vi hittar på, att vi överfokuserar och att det är vårat fel ungefär att våran son inte sover djup, lång sammanhängande sömn, för borta gör han minsann det. Jag tror ju att de han sover med borta själva sover och inte vet hur han faktiskt rör sig.

En annan sak, trots svalt rum och tunnt täcke så svettas han kopiöst, har alltid gjort.

De senaste veckorna har han inte vandrat något sen lillan flyttade in, det är jättebra att han legat kvar men han har ändå kissat mkt. Igår fick han minirin första gången men han sa själv att det inte funkat men vi ska ju prova en månad och se.

Vad gör vi om minirin hjälper men att det blir lika igen efteråt?

Bra artickel du skickade, tack för att någon bekräftar oss och lyssnar för det har ingen hittills gjort.

Vad ska vi nu göra? Kura? Vänta ut minirin? Träna munandning (vilket jag helt är med på dock kan bli svårt i praktiken)

Tack igen!!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja, jag är ledsen, detta är ju vad jag även jobbar med hela dagarna (när vården inte längre hjälper, så att säga) och därför har jag fått lära mig många saker utanför ramarna för Svensk sjukvård, som har för övrigt mycket att önska.

En sak man KAN prova istället tänker jag är om du kan få ge honom Circadin eller Melatonin som prov? Mera för att se om han får mera djupsömn och på så sätt kissar mindre/färre gånger?
Inte för att jag säger att han skall äta det hela livet, men kan vara ett felsökningsverktyg i alla fall tänker jag?
Melatonin flytande funkar bara för insomning medans Circadin är en Melatonin-depot tablett som har långtidsverkande effekt. Jag fick äta melatonin under ångra års tid för att få sammanhängade sömn överhuvudtaget mer än 45 min i stöten. Sen slutade jag.

Men vill du även söka dig utanför svensk vård kan en mycket duktig Homeopat kanske vara något en tid?

Just detta med munandning kan man ju göra jämt, du kan ju prova att sätta en försiktig kirurgtejp över munnen dagtid så han får vänja sig?

Här är lite mera skrivet från Anna Hallen som också är duktig på detta. Hon har även ADHD och tejpar munnen på natten. :D :wink:
https://www.annahallen.se/nattejpa/
Prova gärna också magnesium till honom! Finns magnesium spray man kan spraya på benen. Om han tycker det sticker lite så kan man ta lite kokosolja och smörja med över efter en stund, eller i vissa fall skölja av det.
https://www.annahallen.se/andas-bor-man ... man-del-2/

Vänta ut minirin lite grann och se om det har någon effekt. I just hans fall kan det vara värt att försöka ta tag lite i andning, djupsömn tills ni känner er trygga med att han faktiskt kan sova som han borde. Men som alltid, man ger FÖRUTSÄTTNINGARNA för god sömn och håller minutiöst i tiderna på natten, även helger och lov! Han kan ligga i sängen vaken om så krävs tills klockan ringer! Skapa rejält med förutsättningar tycker jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av mamaA »

Hej!

Förutom de fantasktiska råd du har fått av Tors mamma vill jag tipsa om relaxatorn man kan beställa på www.medvetenandning.se. Den hjälper till att komma in i bra andningsmönster och kan vara kul för barn att använda något konkret. Den ger lite motstånd när man andas och gör att man kommer in i en lugnare andningsrytm.

Jag använder ju magnesiumspray till min son och han upplever att det svider lite, tänkte prova rene voltaires magnesiumolja nästa gång, det finns en speciellt för känslig hy som kanske sticker mindre tänker jag. Ska prata med honom om att tejpa munnen också, tror faktiskt att han nappar på det. Jag gör det själv så då är det lättare att förklara varför det är så bra. Kanske kan ni göra det till ett familjeprojekt så att ALLA (utom lillasyster) tejpar munnen på prov ett tag? Tillverka protokoll och kryssa i att ni tejpat och hur ni sovit etc, barn blir mer intresserade när det blir lite extra ståhej runt omkring en grej. Lycka till :heart: !
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av Jajjsen »

Jag har frågat bvc om melatonin men de svarar inre rakt på min fråga. Vi har en stressad läkare som knappt hejjar på barnet hon ska undersöka/utreda.

Jag kommer vara på dem igen om att prova detta och spm du säger se om han får mer djupsömn. Vi har samma schema, alla dagar i veckan och de ska alltid ligga kvar i sina sängar tills klockan ringer :)

Jag ska kolla upp magnesium och skaffa en cd spelare med hörlurar, köpte hörlurar i veckan men då jag kom hem går inte ljudet ut i dem, står Audio in på själva radion men verkar inte funka med hörlurar i den, typiskt!!
Vi har Kaninen som så gärna ville somna på cdsaga och vill att han kan lyssna ifall han inte kan somna om på natten, den är toppen!!

Tack för magnesium tipset, jag själv hade hemska krypningar i benen då jag var gravid med flickan, tabletter hjälpte jättebra!!!

Jag är så tacksam för eran hjälp och erat stöd för känner verkligen att ingen lyssnar på oss. Tack ni fina!!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av Tin »

Hej,
har last traden och kan inte tillagga sa mycket forutom att det kanns som det ar dags att skaffa en annan lakare. Man maste saklart ha en lakares om ser barnen, som bryr sig och ar empatisk. Fortsatt leta tills du finner en lakare du litar pa, det ar alla varda.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jajjsen
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 30 jun 2017, 14:12

Re: Desperat mamma till 5-åring

Inlägg av Jajjsen »

Hej igen!

Vi har provat Minirin visserligen bara några dagar men trots mindre urinmängd, så är gossen uppe och kissar 3-4 ggr ändå.

Jag tänker ge mig på en kurning, lägga mig på madrasser utanför deras sovrum och haffa honom och kura bort att gå på pottan.
OM det är psykiskt att han tror att han måste kissa, så ska en kurning hjälpa.

Har ni några generella tips då man kurar stora barn? Ledsen i sängen är förbjudet, men kan inte solfjädra och hålla ner, ska jag klia/stryka honom lugn om ledsenhet uppstår?

Arg får man vara själv, det vet jag, men ledsen ska svaras på. Tänker jag helt fel här om jag gör en kur istället för att ta till läkemedel? Vill ju inte behöva göra det =/ Biverkningar på minirin är huvudvärk, sömnlöshet och pirr i beneb bla så blir kontraproduktivt...

Han var ju torr på natten helt ett tag, pottan var tom, och då var jag på honom med att kissa på morgonen då vi stigit upp för att man inte ska spara kisset så länge då man väl vaknat, och dum som jag var att jag sa så, så började han kissa ofta istället, han har sagt att "annars blir det bakterier i kisset"..
Jag kan vara orsaken till att han börjat med detta beteende och sen står man här och är vilsen och känner att man gör allt fel =/

Så jag tänker att en kur kan va värt det, och verkligen vaka och haffa honom då han tänker kissa. Eller är jag ute och cyklar?

Han är nästan lila under ögonen min stackars gina pojke och det är så hemskt att se!!

Tack för era svar!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "