Kura om 27 månaders?!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Kura om 27 månaders?!

Inlägg av Lindaem »

Hej!
Jag har en son på 27 månader. Han kurades när han var fem månader. Sovit gott sedan dess, med några undantag ;)

Men nu är vi inne i en helt ny period och jag vet inte hur jag ska vända på steken. Allting började med att min son fick lunginflammation och var riktigt sjuk. Då valde jag att ha honom sovandes i min säng pga ha koll på andningen. Han hade väldigt påverkad andning vilket jag tyckte var obehagligt. Men som sagt, då fick han sova i min säng några nätter tills läget var bättre. Men såklart ville han fortsätta sova i min säng. Men jag var konsekvent med att han absolut skulle sova i sin egen säng. Däremot vaknade han betydligt mycket tidigare än innan, typ 4-5 och sprang då ut och la sig i min säng. Han var då fortfarande sjuk och ganska slö så han somnade om i min säng. Sov sedan 2-3 h på sin dagsvila. Vilket jag förstår är alldeles för mycket men jag vet hur trött man är med lunginflammation så jag lät han sova.

Men nu då! Nu är han fullt frisk igen men vill såklart inte sova i sin säng. Natta går bra. Han säger att han inte vill sova i sin säng men jag är tydlig med att de är där han ska sova. Sedan skriker han några gånger om att han vill dricka vatten, kissa, byta tröja etc etc. det lyssnar vi inte på längre utan ser till att allt detta är gjort innan han läggs. Men dom senaste nätterna har han vaknat ca 01,03,05 och skriker och springer ut ur rummet. Ibland säger han att han är rädd, ibland kissnödig. Hur gör jag nu?
Jag själv hade ooootroligt mycket mardrömmar som barn, grät mig själv till söms i princip varje natt så jag vill i allra högsta grad undvika detta för min son. Har ni några tips?

Som alltid tacksam för detta forum och era kloka ord där ute!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura om 27 månaders?!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen tillbaka.

Tips. använd vår "sök" funktion här på forum och läs runt om barn som är kurade vid denna ålder. :wink:

Sen inser du ju själv de stora delarna av misstaget, men tyvärr verkar det absolut största misstaget vara att han inte sover i sin spjälsäng? Kan du återinföra den?

Jag skulle trycka på omstartsknappen, läsa på om kuren igen, läs här om tipsen för större barn! Lägg dig på madrass UTANFÖR rummet stäng dörren rejält, kommer han ut, ramsas man tillbaka, ingen pardon!

Ang. mardrömmar, hade du verkligen mardrömmar vid 2-års ålder? Jag hade också MASSA mardrömmar som liten men minns dem från ca 5-6 år på riktigt. Många barn pratar gärna om spöken, mardrömmar men dessa är inte riktigt de typ av mardrömmar som vi uppfattar har jag märkt. Detta kan du också söka på, i ung ålder fungerar "spök sprej" bra exempelvis. :wink: För inte över dina egna rädslor på sonen, läs SAFARIN igen! Detta är motmedlet för just mardrömmar. Alla KAN ha mardrömmar, men det skall en enormt betryggande ramsa klara.
Jag mådde exempelvis mycket bättre när jag visste en vuxen var uppe, hörde deras husljud och sådant. Dvs. höra att livet lever utanför rummet var betryggande. Samma gäller små barn. LÄS läs läs! :D

Hela poängen med SHN är ju att man inte "gråter" sig av rädsla till sömns, för inte över dina farhågor utan var den där trygga stabila grunden han behöver, men UTANFÖR dörren. Se till det är kolsvart. Låt honom inte sova mer än 45 min dagtid, lägg med fördel 30 min tidigare ge MINST 12 tim natt. (i vissa fall 12,5)

Du klarar detta, hitta lugnet, motivationen och tryggheten. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "