Juniorsäng

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Juniorsäng

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Hej!
Vi har en snart 2,5 åring som idag sover i spjälsäng. Han är kurad vid 11 mån och sover fortfarande nätterna igenom :D Nu ska snart lillebror överta spjälsängen och det är dags för juniorsäng.
Har ni tips för hur vi ska göra vid läggningar då han nu kommer kunna vandra upp och leka eller traska ut?? :oops:
Isac 160114
Oliver 180319
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Juniorsäng

Inlägg av mamaA »

Hej!
Vi brukar rekommendera att man behåller spjälsängen till 4 -års ålder, när trotsen är avklarad. Med det sagt så har jag själv inte väntat riktigt så länge själv :wink: . Storebror klättrade ur spjälsängen och bäddade till sig själv på golvet så efter några månader med en öm rygg efter att lyfta ner ett sovande barn i sängen så fick han byta vid 3 års ålder. Det var dock mycket spring och leksaker i sängen.

Lillebror fick byta nu i våras, han blir 4 år i september. Han har släppt nattblöjan sen förra sommaren och det blev lite tröttsamt med nattliga rop på att gå och kissa så han fick växasäng med potta på rummet :wink: . Detta har gått bra. Kvällarna funkar bra utan spring oftast men morgonen går han upp och leker ibland.

Jag tror dock att 2,5 år är för tidigt att byta, kan ni inte skaffa en billig extra-spjälsäng på facebook eller blocket så han få ha kvar den ett tag till?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Juniorsäng

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Tack för ett snabbt svar :lol: Kanske är för tidigt, han klättrar ju inte ur! Vi som köpt juniorsäng redan!
Kanske får fundera lite mer på detta :oops:
Isac 160114
Oliver 180319
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Juniorsäng

Inlägg av TorsMamma »

Hej, fundera gärna ett varv till är ni snälla. Det finns MASSA att läsa om detta om du använder sök här på forum. Jag vet inte hur många gånger jag fått be en förälder att ta tillbaka spjälsängen igen efter att försökt ta bort. :wink:

Behöver de, kan man ta bort ett par spjälor vid fotändan så de kan krypa i och ur där själva om det blir vådligt. Men läs runt här på forum, jag bytte inte EN dag före 4 års ålder, ångrar inte en sekund, så fort vi bytte och än idag (han är 11) så har vi massa spring och krångel kring detta med "Ökensäng" som vi kallar det. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Linnkarlsson88
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 17 dec 2016, 11:34

Re: Juniorsäng

Inlägg av Linnkarlsson88 »

Tack! Vi har funderat och kommer ha kvar spjälsängen, kändes så självklart efter era svar :oops:
Det har varit flytt, ny förskola och lillebror och trots på det så sömnen behöver han!

Och vill tacka för era råd, två väldigt trötta föräldrar som kurade vid 11 mån och han sover fortsatt så himla bra!! TACK :heart: :heart:
Isac 160114
Oliver 180319
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Juniorsäng

Inlägg av Tin »

Underbart att höra, bra jobbat
och jattebra med spjalsangen kvar. Det ar sa tryggt och skont for dem, vi hade kvar den laaaaange, pa slutet tom med en spjalsidan borttagen. Det var hennes trygga borg.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Hatter
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 12:50
Ort: Malmö

Re: Juniorsäng

Inlägg av Hatter »

Oj min son bytte till vanlig säng när han var två. Han känns för lång för spjälsängen och så har han fått en lillasyster. Men han har inte alls sprungit ur den, bara nån enstaka gång för att bajsa. Jag var själv lite förvånad över hur bra det gick. Han har sovit i säng i ungefär ett halvår nu.
"All I wanted out of life was just a little more than I deserved"
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "