Sjuk vid kurning?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Hej allihopa,

Behöver råd från er som kurar/kurat era små hjärtan. Vi har läst SHN-boken från pärm till pärm, gjort ett schema och bestämt oss för att börja kura vår 23 månaders den 28 mars (då är det påsklov och jag kan ta ledigt från jobbet i totalt 6 dagar). Nu till frågan:

Vad gör vi om vår son blir sjuk (tex magsjuk) just under den perioden? Ska man hålla sig till kuren eller avbryta och börja om när han är frisk?

Räcker det att han är hemma 6 dagar, är det ok att han går på dagis på 7:e dagen?

Stort tack på förhand!
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Hur ser ert schema ut har ni tänkt? Många blir ju sjuka under kuren just för att de får äntligen börja sova som folk. Man är hemma tills man är feberfri + 2 dagar. Samma sak vid magsjuka, där är man hemma tills de inte kräks och har diarré + 2 dagar. Kolla med Dagis vad deras regler är, men de brukar vara ungefär så. Men sen ser man också till allmäntillstånden, han skall vara PIGG OCH orka dagarna. Hellre hemma för mycket än för lite!

Mycket under sjukdom kan man göra i sängen och under kuren, använd sökfunktionen här och läs läs läs. Läs även boken MINST 1 gång till. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Första natten - kuren

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Vi ska börja kura imorgon och jag har en fråga jag inte blir klar över:

- När jag gett beskedet och går ut med ramsan, ska jag då ramsa varannan minut tills han somnar eller bara ramsa om han blir ledsen? Jag tror att min son (23 mån) kommer ropar ”mamma” men inte vara ledsen. Ska jag då avvakta? Eller ramsa regelbundet tills jag ger Bekräftelsen?

Tack på förhand <3
Mvh // Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Första natten - kuren

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

För att kunna genomföra kuren med full säkerhet och utlovat resultat rekommenderar jag att läsa SHN-boken minst en gång till (helst flera)!! Jag förstår uppriktigt talat inte varifrån du har fått tanken att ramsa ett barn som inte är ledset och ber om hjälp?! Ropar han bara mamma är givetvis avvakta plus lite vanliga husljud det rätta svaret på frågan. Verktyg används generellt endast när de verkligen behövs (utöver själva tillrättaläggandet och ramsan ut + bekräftelsen som alltid är med vid läggning) och är han nästan 2 år måste du vara ännu mer säker på din strategi med tanke på att han troligen har fler frågor än en 4 mån. Men egentligen kan jag i och med din fråga bara ge tipset: Läs läs läs!! Plus läs gärna "verktygslådan" (sök) här på forumet. Kanske buffar du inte utan kör solfjäder som enda "handgripliga" verktyg men du måste ha total stenkoll på hur ramsan är tänkt och hur du ska jobba med den innan du börjar kura!!

Lycka till!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Första natten - kuren

Inlägg av Fredrica »

Tack för ditt svar. Jag har läst boken flera gånger, men frågar här för att vara helt säker på att jag förstått rätt.

En till fråga: i boken står det att man ska buffa och ramsa vid minsta knyst första natten. Men min son kan ofta somna om själv efter gnäll. Ska jag buffa/ramsa ändå vid minsta gnäll första natten, eller avvakta?
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Första natten - kuren

Inlägg av Ylvispylvis »

Det blir ju lite speciellt eftersom din son är så stor. Men grejen är ändå att höra skillnad på hans frågor och besvara dem på ett betryggande och bra sätt. Kan han redan somna om själv gäller det ju mest att bekräfta det och liksom i handling visa att det är det som gäller från och med nu. Jag skulle därför absolut avvakta vid "gnäll" och kanske tänka att jag redan är på natt 2 i kuren, dvs gå in och verktyga vid stor kris men låta ramsan ta över mer och mer. Ge honom chansen att somna själv!! Självklart inte störa honom bara för att han snackar lite, det är när han verkligen ber hörbart om hjälp som hjälpen ska komma. Det som inte hörs om du inte står utanför och lyssnar noga tar vi inget extra för. Natt 3 är det bara ramsan som är ditt krisverktyg och då är det ingen trafik i rummet!

Blev det klarare?
/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Första natten - kuren

Inlägg av Fredrica »

Tack för dina snabba svar, dom är ovärdeliga!

Allt känns mycket klarare nu, tack för att du skrev att jag skulle se det som att vi är på natt 2.

Vi sitter hårt fast i buffningsträsket, har buffat sonen till söms sedan han var 6 mån, så att få honom lugn första kvällen med buffning är inga problem. Men behöver komma ur det nu och jag tror benhårt på metoden och kommer köra den fullt ut. Tack för din tid och dina tips.
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Fredrica,

Vänligen håll dig till en och samma tråd kring ett och samma barn, även om frågorna känns annorlunda, detta så vi har all historik.

GÅ också gärna in under kontrollpanel/signatur ser du högst upp här i forum och skriv in när sonen är född och datum du startar kuren.

Sen får du också gärna ge oss hur schemat är tänkt att fungera för er.
ska jag då ramsa varannan minut tills han somnar eller bara ramsa om han blir ledsen?
Jag vet inte riktigt vart du läst detta någon stans, för jag hoppas detta inte står i boken eller getts som tips här på forum. Man kan inte säga NÄR eller HUR ofta man ramsar eller inte. Det blir som att säga, svara bara på var 3:e fråga, eller svara bara 1 gång varannan minut på en fråga. Detta är för mig inte logiskt. Man bör väl ändå få svar på ALLA ens frågor, ibland kanske man sätter punkt för frågandet i sig, men det finns liksom ingen "regel" kring antal, ofta eller så. Det är därför vi talar om att man skall LYSSNA, och sen LYSSNA lite till. Men lär si lyssna på sitt barn och därefter ge ett tillfredställande svar som de kan acceptera.

Så snöa inte in på verktygen, utan snöa in på attityden och kommunikationen. Läs om kapitlet säkerhet är trygghet! Läs om Safarin!

Läs också runt här på forum gärna i denna gruppen, många saker har vi besvarat många gånger.

Sist men inte minst har vi en superblogg där både jag och mamaA har bloggat om sova hela natten. Läs gärna i den för inspiration.

https://www.annawahlgren.com/index.php/barnabloggen
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Tack för era svar. Jag har läst boken 4 gånger, och kapitlet om verktygslådan, säkerheten och lathunden säkert 10 gånger.

Vår son är 2 år (24 mån)
Vårt schema:
19.00-06.30+1.5 h på dagen.

06.30 Godmorgon
06.45 lite välling (100 ml)
08.30 frukost (fil och macka)
11.00-12.30 sova vagn ute
13.00 lunch
15.00 mellis (frukt)
17.30 middag
18.45-19.30 bada, välling och skratt till gonatt

Obs: schemat styrs till stor del av rutiner som finns på dagis.

Första natten:
(Vi har buffat vår son till söms sedan han var 6 mån, så vi ställde in oss på att bara ramsa första natten, buffa vid kris)

19.30 efter skrattet till gonattet (som funkat superbra!) flyger han in i sängen, jag bufffar i ett par minuter tills han är sömntung, går ut med glad ramsa x6. Han ropar ”mamma” många gånger, men är inte ledsen. Jag är tyst, gör ”husljud” utanför.

19.37 - det är tyst! Han har ropat mamma ungefär 500 gånger, men nu är det tyst. Jag ger Bekräftelsen. Hör att han rör sig, men förblir tyst!

03.13 han ropar mamma, inte ledsen. Jag är tyst, och han somnar på 1 minut.

04.17 ropar efter nappen (som vi tagit bort). Han blir arg och ledsen. Jag ramsar x6, väntar. Ramsar x4, väntar. Upprepar detta i 10 min. Sen är han tyst! Jag ger Bekräftelsen. Han blir jättearg! Jag avvaktar och han blir tyst inom ett par minuter (borde jag ha gett påminnelsen här?). Ger bekräftelsen igen. Han snyftar, men somnar.

05.18 ropar på mamma, inte ledsen. Jag gör inget. Han somnar om.

06.12 nu är han riktigt förbannad, vill kliva upp! Jag ramsar x6. Han blir ännu mer arg! Jag avvaktar liten stund, ramsar x4. Avvaktar. 06.20 sätter jag på Mozart. Avvaktar och ramsar x4. Nu blir han lugnare, lyssnar på Mozart. 06.30 blir det tyst, jag ger Bekräftelsen. Han blir JÄTTEARG! Jag avvaktar. Efter ett par minuter är han tyst. Jag ger Bekräftelsen igen. Då är det tyst!

06.40 både jag och pappa stormar in och gör GOD MORGON!

Andra natten:

19.30 - efter skrattet till gonattet flygs han in till sängen och jag går ut med ramsa. Han blir ARG. Jag gör husljud utanför och sätter på radion (P1) på låg volym. Efter en stund ramsar jag x6 igen, han är fortsatt ARG. Upprepar ramsandet/avvaktandet 4 gånger.

19.40 är det tyst! Jag ger bekräftelsen. Han blir ARG. Jag påminner med bestämd ramsa. Avvaktar. Efter ett par minuter blir han tyst. Jag ger Bekräftelsen. Sen sover han!

06.15 första uppvaket! Först ropar han lugnt mamma. Jag gör husljud utanför, men är i övrigt tyst. Efter 5 min blir han mer arg/ledsen. Jag ramsar. Han blir förbannad. Jag avvaktar, ramsar, avvaktar, ramsar. Kl. 06.30 ger jag Bekräftelsen. Han blir FÖRBANNAD. Jag avvaktar, ger bestämd påminnelse. Efter ett par min tyst. Bekräftelsen igen, tyst!

06.38 - jag och pappan stormar in och gör GOD MORGON!

Tar gärna emot feedback. Är det något vi ska ändra/tänka på? Har vi gjort/tänkt ”rätt”?

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Hej igen,
Ser att jag skrivit fel tider i inledningsschemat. Han sover alltså 19.30-06.30+1,5 h på dagen.

Jag vet att detta är 30 min för lite, men upplever inte att han är tillräckligt trött vid 19.00.

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Tredje natten:

Men nu ska ni få höra!

19.25 Pappan lägger barnet efter skrattet till gonattet, trycker en kort solfjäder och går ut med ramsan - barnet var helt tyst! Pappan körde bekräftelsen efter 1 min för säkerhetsskull. Inte ett ljud från barnet. Vi började bli oroliga, haha! Gick in efter 10 min och han sov så fint.

Inte ett pip på hela natten!

06.30 han sover! Vi gick in och gjorde GOD MORGON,
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Fredrica, detta är ju strålande jobbat! Läs igen kapitlet säkerhet är trygghet nu. Det är pepping inför nästa natt!

Du säger själv du är 30 min för lite på schemat och jag håller med. Kan han inte läggas antingen 30 min tidigare eller sova 30 min längre? Det bästa är nästan alltid att ha minst 12 tim natt vid 2 års ålder för denna skall sen hänga med upp till runt 9 års ålder! :wink:

Jobba nu på så fint och lugnt som ni nu gör. Det kan komma bakslag, bara jobba på då lugnt och fint!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Tack för svar!

Vi har pratat om att ev lägga honom 19.00 istället för 19.30. När kan det vara lämpligt att ändra läggningstiden? Dvs ska vi vänta några dagar, eller köra på nya tiden direkt? Nu när det här går så bra vill jag inte röra till det för min son med ny läggningstid direkt..

Och ska vi i så fall först lägga honom 19.15 några dagar och sedan 19.00 för långsam övergång?

Mvh,
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Hej!

En till fråga: nu när han är tyst r vi går ut med Besled-ramsan, ska vi ändå ge Bekräftelse-ramsan? Eller ska vi knyta ihop dom?

Mvh,
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Du kan nu baka ihop ramsan tycker jag. Men den är alltid minst X4 så du har det i bakhuvudet. 3 vanliga och 1 bekr = 4 verser.

Ang. Schemat kan du avvakta om du vill några dagar till. Sen ändrar du bara rakt av, inte smyg. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "