Sjuk vid kurning?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja jag tror absolut en sådan klocka kan vara bra! PRova! Annars köper man en billig batteridriven sak man har utanför dörren. Vi har 2 st utanför och sonen har en klockradio nu så han ser tiden, men den ringer inte. :D

Har du tagit bort luren mitt på dagen? Gör det annars, samt se till att du har massa massa utevistelse nu när han är 3 samt social delaktighet i massor. Han måste nog även sköta lillasyster lite kan jag tänka mig för du klarar dig ju aboslut INTE ensam. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Hej,

Behöver verkligen råd/stöd/hjälp nu. Vår son har blivit en trixare utan dess like. Han ropar efter oss om allt möjligt efter nattning; täcket ligger fel, pyjamasen varm mm. Vi går in en gång, sen säger vi ”det här är sista gången vi kommer in, nu är det god natt” och så gör vinit med ramsan.

Oftast funkar detta, men bu har vi haft flera kvällar där han fortsätter ropa efter oss. Vi har tolkar det som att han ”testar” oss. Vi går inte in. Vi har tänkt att han kommer ge sig, men han gör inte det.. både igår och idag har han ropat i över 1 timme!!

Han är inte ledsen. Ligger bara och ropar med monoton röst: mamma, maaaamma kom”. Ibland gör han det på nätterna också..

Vad göra?? Vi har ramsat honom tidigare, men han verkar ta detta som en dialog, blir piggare och ropar högre..

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, tolkar jag det rätt att han är 3,5 år nu?

I så fall säger jag "Läs Trots" kapitlet och även Fostran som man så vill i BB.

Jag hoppas ni har kvar spjälsängen just nu, det är tacksamt. Ta bort middagslur. Se till att han JOBBAR sig trött varje dag och ute rejält på eftermiddagen varje dag!

Just trotset gäller att förebygga, och tänka förebyggande. Han bör vara så pass trött att han faktiskt inte ORKAR skrika/fråga i 1 timme varje kväll. Gå inte in ALLS är mitt tips. Men, han skall ha en REJÄL ramsa, och då menar jag så pass hög och ihärdig att "NU ÄR DU TYST" tonen och kan även vara både X6 och X8 om så krävs tills han är tyst. Det är därför vi kallar det för "ramsdiskussion" ni skall ha sista ordet. Avsluta med en bekräftelseramsa, njut och fint och glad! Precis innan han somnar.

Jag förstår detta kommer skapa visst kaos i början, men jobbar ni med detta inför läggning så är chansen större han inte kör samma på natten om han råkar vakna. Han frågar nu med "STORA" ord och ni behöver svara lika stort. Visa lite förtroende, är det fel på täcket, så kan han fixa det själv osv... När han somnat och sovit exakt 10 min kan ni gå in och titta att han är ok och att allt är ok. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fredrica
Inlägg: 66
Blev medlem: tis 27 feb 2018, 15:34

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Fredrica »

Hej!

Tusen tack för senaste svaret i september. Vi fick göra en ”mini-kurning” på nytt då sonen vaknade vid 02 och 04 ett par nätter, efter att vi slutar gå in vid nattning och istället ”bara” ge ordentlig ramsa. Vi fick ramsa i 40 minuter :shock: som längst mitt i natten. Men efter tredje natten somnade han lugnt vid 19.00 och sover nu till 07.00 igen. Hurra!! :jumpgreen:

Men till en annan fråga. En del av hans kompisar får sova i sina föräldrars sängar, och det här har han börjat förstå. Han har också sett film där barn sover med sina föräldrar och har börjat fråga gång på gång varför han inte får sova med oss och ”snälla kan jag inte få sova med er” mm. Han har bara fått sova med oss när han var yngre - och sjuk. Aldrig annars.

Hur har ni besvarat era barns frågor? Vi har sagt att man sover i sin egen säng, för det är ju ens egen säng. Men han säger att han känner sig ensam :cry: det kan ju vara så att han bara testar mig. Men tänk om det stämmer, och att han känner sig ensam nu när han får veta att hans kompisar får sova med sina föräldrar?

Mvh
Fredrica
Storebror: 30/3-16
Lillasyster: 31/12-18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Sjuk vid kurning?

Inlägg av Tin »

Hej,
barns fragor om trygghet kommer i manga former.

Det han egentligen sager ar: Ar det tryggt for mig att sova? Vaktar ni? Ar ni sakra? (las om SHN boken, kaptlena i borjan om Safarin). Dvs samma fraga som hela kuren gar ut pa att sakerstalla hos barnet, ramsan betyder ju: Ja alskling det ar tryggt, sov gott, vi vaktar.

Det har ingenting med att vara ensam att gora, eller att vilja ha vatten, eller att masta kissa 12 ganger, eller att plotsligt ha lampan tand eller att...... ja du hajjar.

Plotsligt har han forstatt att i andra hus har de andra rutiner, och han fragar da er igen om han verkligen ar trygg, precis som vilken fnurra pa somntraden som helst......

Ert jobb ar da att lugnt och tryggt formedla, jada du ar trygg, du kan somna gott. Det gor ni enklast genom att lugnt och karlesfullt svara att "Ja sova gor man bast i sin egen sang, sasom vi alltid har gjort det. Vi vaktar." Sen samma rutin i sang som alltid, som liten ju har i kroppen.....och ramsan.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "