Trotsåldern som ger stora problem nätterna igenom

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
malou.b
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 13 feb 2018, 13:32

Trotsåldern som ger stora problem nätterna igenom

Inlägg av malou.b »

Hej,

Ett stort Barnaboks-fan som i mångt och mycket helt levt enligt denna underbara bok som ger mig så mycket trygghet och självförtroende som förälder UTOM när det kommer till sömnen. Vet inte varför jag inte kunnat anamma råden när det gäller sömnen men så har vi också alltid haft problem med just sömnen.

Vår tjej är nu 2 år och ca 9 månader och i fredags (bokstavligen över en natt) kom trotsåldern med buller och bång! "Jag i vill!" låter det om det mesta. Fantastiska Barnaboken oslagbar som vanligt så nu kämpar jag på med att försöka avgöra vilken metod som är bäst i de olika trotssituationerna. "Då FÅR du inte..." eller "Nu är det så här och så är det med det..." osv osv. Men så har vi läggningen och sömnen. Lilla A har som sagt alltid haft problem. Enstaka perioder har hon sovit bra med bara något enstaka uppvaknande men då pratar vi ett par veckor. Sen har någon förändring i livet, förkylning eller något ställt till det igen. Vi har gått igenom alla tänkbara olika problem så det är nästan omöjligt att berätta om exakt vad som har varit vårt problem men senaste tiden har det varit mycket att hon förhalar läggningen med alla tänkbara metoder. Kissa, vatten, nytt gosedjur osv. Jag försöker förekomma henne och lyckas hyfsat. Jag ligger i hennes säng med henne tills hon somnat. Vi har en så tydlig kvällsrutin jag kan få till men det är väldigt svårt att avbryta hennes lek och tydligt visa att nu börjar kvällen. Så hon tycks aldrig redo att lägga sig även om hon glatt kryper ner för bok och välling när vi väl kommer tid. Då är hon dock väldigt uppe i varv fortfarande. Väl i sängen pussas vi och småbusar, läser, pratar, tills lampan släcks. Då börjar hon försöka kravla ur och blir skogstokig när jag säger att hon ska sova och antingen ber henne lägga sig eller till slut lägger henne ner. I princip varenda nattning innebär mer eller mindre konflikt. Jag går ut ur rummet och säger att jag kommer tillbaka när hon vill ligga ner och vara tyst men att hon får stanna i sin säng. Då blir hon oftast ledsen efter ett tag. Jag kommer tillbaka och hon säger hon ska ligga stilla. Men börjar såklart oftast igen med att protestera. Många gånger har jag fått hålla om/hålla fast medans hon är jättearg (en relativt kort stund) tills hon lugnar sig, vi kan säga god natt och hon somnar. Hon har alltid vaknat många gånger fram tills jag bär in henne till oss. Då kan hon antingen 1. sova gott resten av natten 9 av 10 nätter eller 2. få ett uppvak som gör att hon inte kan somna om ordentligt på ett par timmar. Ligger och sparkar och protesterar tills mannen blir irriterad och jag tar in henne till hennes säng och vi båda somnar där. Som ni hör så gör vi mycket galet om nätterna.

Men NU har det blivit ännu värre. Fr o m i fredags natt när som sagt trotsåldern gjorde entré, vaknar hon i princip en gång i timmen och blir direkt arg om jag säger lägg dig ner, nu ska du sova. "Jag i VILL sova!", "Jag i vill ha pyjamas!". Jag har provat en del att säga "Då får du faktiskt inte sova. Då går det bra att sitta på din matta och fundera så ska jag läsa min bok". Hälften av gångerna sitter hon där och när hon reser sig frågar jag om hon vill sova och hon svarar ja och kommer till sängen och lägger sig. Antingen har hon somnat bredvid mig eller så drar hon igång igen och vi får göra samma sak. Är det rätt metod att använda i det läget? Andra gånger sitter hon nämligen och gråter på mattan och då blir jag väldigt osäker på om någon annan metod vore bättre. Min mamma älskar barnaboken och "fostrade" mig helt enligt den och hon menar att lilla A bara ska hållas om, pratas med, fråga vad som händer om man inte sover på natten, tröstas, visas kärlek osv. Men hon är så arg när jag försöker hålla om henne eller be henne lägga sig bredvid mig och kramas, eller om jag bara säger nu ska vi sova för det är natt, så jag tror inte hon är så mottagligt för kramar, prat och kärlek.

Är det vanligt att barn trotsar varenda uppvaknande på natten på det här sättet? Hon verkar så inställd på det så fort hon vaknar. Är det för att konflikterna från dagen inte löses rätt och hanteras rätt av mig eller har vi helt enkelt en tös som trotsar/frågar väldigt mycket?

Jag är verkligen nu fast besluten att köra på era råd. Har läst halva "sova hela natten" igen men än så länge inte kommit till något konkret för barn i A's ålder men ska läsa vidare. Att försöka buffa eller solfjädra henne är ganska lönlöst. Försökte halvhjärtat ändra läggningsrutiner igår. La henne och läste för henne men när hon inte låg still utan tramsade och var på väg at börja trotsa sa jag att hon kunde somna själv och att jag skulle läsa en bok utanför. Hon kom upp massor av gånger och jag ledde tillbaka henne och tillslut verkade hon tycka det var bara roligt. Kom upp med ett leende på läpparna. Till slut tappade jag tålamodet och la mig med henne och höll om/höll fast den lilla stund hon protesterade, sen somnade hon.

Vad göra???

Tack!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trotsåldern som ger stora problem nätterna igenom

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu är jag lite förvirrad - hållas om, tröstas och pratas med på natten, det är ju inte barnabokstänk enligt mig :roll: . Nyckeln är ju att lugna barnet på plats med verktygen och lära dem att somna själv för att också kunna somna om själv.

Fortsätt läsa sova hela natten - många gånger :!: och läs runt här på forumet. Det går liksom inte att ge lite småråd till ett så stort icke-kurat barn utan det är kur som gäller.

Här kommer några bra trådar för äldre barn att börja med att läsa:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=26163

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
malou.b
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 13 feb 2018, 13:32

Re: Trotsåldern som ger stora problem nätterna igenom

Inlägg av malou.b »

Tack! Nej, min känsla var också att just trösta osv inte var rätt väg på natten. Tyvärr skiljer sig nog mormors-känslorna lite från mamma-känslorna. Som mormor är min mamma väldigt mycket "bara ge henne kärlek och trygghet, prata med henne, resonera med henne". Jag har själv märkt att det inte alltid är det som är den bästa lösningen så skönt att höra att jag inte varit helt fel på det. Sen önskar jag ju också såklart att läggningen kunde förknippas mer med mysigt, trevligt, än osams och frustrerat.

Jag fortsätter med "Sova hela natten" och läser på mer här.

Men för att lite försiktigt fråga igen; Hur bör jag bäst bemöta trotsen på natten? Jag vill inte sova! Jag vill inte ha pyjamas! Jag vill inte... Ibland säger hon jag vill inte även om sånt hon inte ska göra. Jag vill inte byta om! Nej, du ska inte byta om. Det är natt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Trotsåldern som ger stora problem nätterna igenom

Inlägg av TorsMamma »

Hej, om jag förstår dig rätt så har du barnaboken? Läs kapitlet om 3 åringen om trotset och även kapitlet "fostran om man så vill" de är supertoppen. En treåring fungerar med "motsatt psykologi" bra. Typ, jaha, men då FÅR du inte ha pyjamasen på dig. Eller jaha, då FÅR du inte sova inatt. Varsågod och sitt på denna pallen här utanför rummet nu. (sätt henne där och hon skall inget skoj se eller göra eller så. Det är DÖTRIST att INTE få sova om du är med? På många just tjejer och trotsare kan detta fungera bra. Dock inte på min son. :roll: :wink:

Sist, fråga inget, ge inte flera alternativ osv... Prata inte sönder henne! Säg bara lite mera i förbifarten, "jag förstår". Skall hon sätta på sig något så ge henne inte alternativ på flera pyjamaser. En klassiker som jag ser dagligen med dessa stackars trotsare är i typ affären, de skall få en glass. Vilken glass vill du ha??? Nu skall detta stackars barn välja från typ 20 glassar, krånglar, vill, vill inte, vill, vill inte osv...
Jag tar fram 2 glassar jag vet barnet gillar och säger vilken vill du ha?

Gillar också konceptet i affären med när man har tjat om godis, kaka, glass säga JAAAA, bra ide! Det köper vi på......( om man nu bestämmer lördag) vad vill du ha för kaka då?
Än idag (min son är nu 11) gör han samma sen han var 1, säger kan vi gå in i denna affären så får jag visa vad jag vill ha i exempelvis julklapp, födelsedagspresent osv... Han tjatar aldrig om något eller skriker för att få något. Vi går in, tittar, förundras, önskar oss, tittar oss mätta. Går glada därifrån och tänker kanske får jag något av detta när jag fyller år.
Så man kommer LÅNGT med ett JA!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Trotsåldern som ger stora problem nätterna igenom

Inlägg av TorsMamma »

Ps. Använd gärna "sök" funktionen och titta även under barnagostran på tips med trosen. :D Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "