Hjälp med 21 månaders

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Hjälp med 21 månaders

Inlägg av Lindaem »

Hej! Kurade min son när han var ca 5 månader med goda resultat fram tills nu.
I september 2017 kom en lillasyster till världen som jag körde standard modellen på och sover helt underbart. Jag vill att båda barnen sover natt mellan 19-07. Dom läggs tillsammans och somnar gott i samma rum. Dock vaknar sonen som är 21 månader ca kl 05:30 var eviga dag och vill upp! Han vill kissa, dricka vatten, försöker med allt för att komma upp ur sängen! Han sover i spjälsäng men klättrar ur den utan problem! Vi lägger tillbaka honom i sängen men hinner knappt ur rummet innan han klättrar ut igen. Efter en stund när vi inte hämtar honom så skriker han för full hals! Då vaknar lillasyster och skriker... ja ni förstår hur det blir.

Så min fundering är, hur ska jag göra? Hur ska jag få sonen att sova vidare utan att han väcker lillasyster?
Har också ramlat ur detta med tillrättaläggande och ramsa osv osv?! Vilka verktyg och när bör jag använda dom på sonen?

Tacksam för svar !!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med 21 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så min fråga blir hur ser schemat ut mat, socialdelaktighet, sömn, utevistelse?

Sen skulle jag gissa han är i "förtrotsen" använd gärna sök här på forum på detta eller läs mera i Barnaboken om just förtrotsen.

Att han kan hoppa i och ur sängen betyder inte att han är mogen för "stor säng" så lura er inte och tro att detta är lösningen. :wink: utan håll er till efter 4 år med uppgradering. Går det ta bort några spjälor på sängen eller på annat sätt förenkla så han kan hoppa i och ur själv. JAg ställde en pall brevid sängen så sonen fick klättra tillbaka själv. Om de hela tiden hoppar ut och man lägger tillbaka är det en rolig lek... Läs gärna om "Hopp ur sängen" finns också mycket skrivet om detta.

Men största grejen är att du får in ramsan igen och lär dig ramsa tillbaka honom och få tyst på honom, och i värsta fall en "minikur" så du får till det igen, ramsan behöver du lätt upp i 6-års ålder kan jag lova. :lol:
Ham måste vara mätt nog, trött nog och känt sig nyttig nog nu för att sova gott. Så lägga krut på dagarna brukar hjälpa nätterna.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=9967

Gå också gärna in under forumrubriken "klistrade favorittrådar" där finns massa matnyttigt! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lindaem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 22 okt 2017, 17:46

Re: Hjälp med 21 månaders

Inlägg av Lindaem »

Han går på förskola. Vi vaknar kl 7 (tanken är kl7) äter frukost ca 7:30
Promenerar till förskola och lämnas ute kl 9
Äter frukt på fm
Lunch kl 11
Sover ca 12-13:30
Mellanmål kl 14
Hämtas och promenerar hem kl 15. Leker ute i 30-60 min.
Är ofta hungrig när vi kommer hem så då äter han någon frukt eller liten macka.
Sedan middag kl 18:00
Godnatt kl 19
Ska jag ändra något där?

Han är väldigt delaktig i det mesta, hjälper till med maten,tvätten och sköta lillasyster.

Har tidigare sprungit glatt till sängen och bett om att få sova. Kan även hända nu, men som sagt är de tidiga mornarna återkommande. Ramsan har jag helt tappat. Ska jag börja med att bara återgå till ramsan vid nattningen? Lägga i spjälsäng och ramsa ut?
Och jag står polis och hör han klättra ut, ska jag då ramsa eller gå in och hjälpa honom att själv klättra tillbaka först?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med 21 månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det kan vara värt att dra ner på middagsluren på förskolan till 45 min och sen hemma lägga 15-30 min tidigare om det behövs är nog mitt tips.

Ang. sängen läs länkarna.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "