3 åring som inte vill sova

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

3 åring som inte vill sova

Inlägg av EMSAROS »

Hej!
Oscar har alltid sovit bra, vi körde standsardmodellen när han var liten och det har funkat superbra tills för ca 2 månader sedan.
Först ville han inte somna själv utan vi skulle sitta i sängen hos honom, sedan började han vakna på nätterna och ville även då att vi skulle sitta hos honom tills han somnat om osv.
Det har successivt gått utför och för en vecka sedan beslöt vi att köra igång med en kur.
In med spjälsängen igen, laddade med ramsa och handpåläggning. Sedan dess har inget blivit bättre. Oscar hoppar ur spjälsängen hur snabbt som helst och redan första natten dök han ur med huvudet före så vi beslöt att ta bort den igen. Han vill inte dricka sin kvällsvälling för han vet att han sedan måste gå och lägga sig, att få till något skratt vid läggningen är omöjligt, han pratar ångestfyllt om att han inte vill sova, kan börja redan på eftermiddagen "Oscar vill inte nana". Ramsan verkar inte ha någon effekt alls, snarare motsatt efekt...
Nu står vi här och inte vet riktigt hur vi ska gå vidare...
Jag var såå övertygad om att det skulle fixa sig, kurade mina tvillingtjejer när de var 6 månader och de gick från att vakna ca 10 ggr/natt till att sova hela natten igenom på 3 nätter så detta kändes som en enkel match i jämförelse, vilket det nu inte blev...
Tips och råd någon?
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 åring som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

Hej!
Genom att sitta hos honom har ni släppt in vargen så att säga och därför ifrågasätter han mer och mer nu. Har ni använt ramsan vid varje läggning konsekvent hela tiden även när allt fungerade? Det är en jätteviktig detalj för att kunna använda den som verktyg när det kniper.

Min treåring kan också klättra ur sängen men gör det inte längre eftersom han vet att han får klättra tillbaka direkt. Att plocka in och ut sängen sänder ju också mixade budskap så bestäm er för en säng och ändra sen inte. Vi har ett tjockt vadderat spjälskydd i sängen(så tjockt så att det kan stå själv) så jag oroar mig inte för att han ska kunna skada sig ifall han klättrar i/ur. Barn klarar mer än man tror i mörkret :wink: .

Jag hade personligen inte hållit på med handpåläggning, det är han för stor för. Ner i sängen och ut med ramsan. In så fort ni hör att han är uppe och led tillbaka utan att säga något och ut med ramsan.

Frågor/kommentarer om att sova hade jag valt att inte låtsas höra utan fokuserat på annat. Kanske skulle någon bok/film om att gå och lägga sig kunna vara avdramatiserande? När mina barn har vägrat klä på sig etc har jag ofta köpt en barnbok på samma tema vilket funkat bra. Aktivera honom så han kommer ifrån ältandet, ut i trädgården/parken och gräv/cykla trehjuling/spring så han blir rejält trött också inför läggningen. Kan det funka att bada innan läggdags? Lite skum och kul leksaker är poppis här sen är ju kittling och humor oslagbart också. Min minsting gillar när jag jagar honom in i det redan nattfixade sovrummet och försöker kittla honom.

Vill han inte ha vällingen så gör ingen affär av det, fråga en gång, vill han inte ha så säg bara ok och gå och gör något annat. Han får inte ana er osäkerhet, det spär på hans egen. Attityden av självklarhet är det absolut viktigaste nu. Att ramsan inte tar är ju inte förvånande, den kommer inte att ta förrän ni når fram till honom och han accepterar att det är ni som leder och han som ska följa. När han kan slappna av i den vetskapen kommer ramsan att fungera igen. Det är dock ändå just ramsan ni SKA använda er av för att så småningom nå fram till honom, han är för stor för de andra verktygen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

Re: 3 åring som inte vill sova

Inlägg av EMSAROS »

Tack för ditt svar!
Vi har nog slarvat md ramsan sedan han var liten (mindre) delvis för att det inte då heller kändes som den hade någon positiv effekt. Vi har satt en trappgrind i hans dörr så han inte kan springa ut men han kan stå vid den på natten och ropa, när jag går in och lägger ned så är han snabb som blixten med att hoppa upp igen så där brister det hela lite för oss, hionner inte ut ur rummet förrän jag måste in igen. På natten likadant, det känns som att han vill att jag ska komma in hela tiden... kan jag låta honom stå i dörröppningen och bara ramsa eller är tillbakavisandet till sängen nödvändigt i alla lägen? Om jag stänger dörren om honom blir han helt hysterisk och öppnar den själv, så det är väldigt mycket spring hela tiden... Tror jag har själva tankesättet klart för mig men får inte de praktiska att funka riktigt.... hur jag ska gå till väga...
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 åring som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

Länk till bra tråd att Läsa ( inte klickbar men kopiera den): http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 åring som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

Den var visst klickbar tydligen :lol: . Här kommer en till:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 åring som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 åring som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3 åring som inte vill sova

Inlägg av Tin »

Hej,
ett thet tips ar att lasa om Safarin i SHN boken ocksa for er som foraldrar. Det ar dar Anna beskriver hur man far till tryggheten. Det ar dar man kan boosta sin egen attityd.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

Re: 3 åring som inte vill sova

Inlägg av EMSAROS »

Tack för era svar!
Jag har läst trådarna och kommit fram till att det nog var helt fel att bära honom till sängen, i fredags började jag således att fösa honom till sängen istället och nästan direkt fattade han och sprang själv tillbaka till sängen så fort han såg mig. Ramsan verkar ta mycket bättre också 8) .
Jag har min sovrumsdörr mitt emot Oscars dörr så jag sitter inte på stolen utanför hela natten utan ligger i sängen men vaknar direkt när han rör sig så jag hinner fram till dörren innan honom. Jag märker att han vill försäkra sig om att jag sitter på stolen utanför, så fort han ser mig i dörren så springer han tillbaka till sängen igen utan ifrågasättande (vid tidiga uppvaknanden protesteras det dock en del och jag ramsar x flera osv). Ska jag fortsätta såhär? När jag läser andras berättelser så känns det mer som de suttit som poliser utanför och barnet till slut inser att det är ingen idé att försöka gå upp eftersom det finns en vakt utanför. I oscars fall verkar det mer vara att han går upp för att försäkra sig om att vakten verkligen finns där, han ber mig sitta på stolen liksom...
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

Re: 3 åring som inte vill sova

Inlägg av EMSAROS »

Glömde berätta, Oscar fyllde år igår och han fick ett Villa villerkulla-hus. När jag gick förbi utanför hans rum ser jag att han lagt Pippi i sängen och säger "Nu ska pippi sova, natti natti!" :lol: :lol:
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 3 åring som inte vill sova

Inlägg av TorsMamma »

Hej, supergulligt! :lol: :lol:

Jag får intrycket att ni har dörren öppen och ni kan se honom? Rummet skall vara KOLSVART, så svart att han inte ser handen framför sig och då heller inte känner sig manad att hoppa ur.
Ramsa skall han ha INNAN han ens försöker ta sig ur sängen tycker jag. En bestämd som säger, ligg där! Men ser man inte så vet man ju inte. Men så fort du hör honom, skall den absolut högsta PANGRAMSAN sitta och skall höras genom dörren så han inte ens behöver överväga om ni är där eller inte.
Nu har du ju bundit honom till att han "måste" komma upp och kolla att du är där. Det är inte meningen. Läs safarin igen. Han skall veta, innerst inne att ni faktiskt står vakt. Man kan sova tryggt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
EMSAROS
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 09 okt 2014, 01:08

Re: 3 åring som inte vill sova

Inlägg av EMSAROS »

Dörren står på glänt så han ser väl att det kommer in lite ljus där men jag ser honom inte. Jag blir lite osäker nu, om jag stänger dörren helt så märler jag ju inte om han reser sig ur sängen, vi gjorde så i början men då sprang han upp och ville öppna dörren hela tiden, jag läste då om att ha dörren på glänt så lite ljus kom in utifrån....( Folk i tre-fyra-fem-sexårsåldern ska överhuvudtaget inte tillåtas gå ur sängen!

Gärna ligga i mörkret och ha tråkigt, men inte gå ur den. Sätt dig på en stol i dörröppningen, så att barnet ser dig, och läs en tidning eller en bok eller sticka eller skriv eller gör vad som helst som inte har med barnet att göra. Din verksamhet ska tyckas kräva din totala uppmärksamhet. Titta inte inåt barnet och säg ingenting. Vid minsta rörelse i lilla sänghalmen sätter du stopp med en barsk, punktsättande ramsa. Hinner barnet upp, hinner det i alla fall inte ut! Hugg den lilla optimisten direkt, led snabbt tillbaka till sängen, tryck till utan ord och gå ut med ramsan. Upprepa lugnt.

Jag ramsar när jag lämnar rummet och redan då gråter han ju, vi lyckas inte heller få till något skratt, han gråter redan när vi går in i rummet liksom :(

Jag kanske ska sitta hela natten utanför så han ser mig så snart han öppnar ögonen, men frågan återkommer, vad händer när jag slutar sitta där?
Mamma till:
Emma och Sara födda 040712, kurade vid 5 månaders ålder, och
Oscar född 140917
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 åring som inte vill sova

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det är en bra tråd, men ert problem är ju inte att hoppa ur sängen för att leka utan mer för att kolla så ni är där om jag förstår det rätt. Du ska inte sitta utanför dörren varje natt i all evighet, bara tills ramsan tar och poletten trillar ner och han inser att det inte är lönt att hoppa ur sängen för dörren är stängd och ramsan får göra jobbet. Har du ändå kolsvart i rummet är där liksom inte så mycket att hitta på. Lägg en madrass utanför hans dörr några nätter och pangramsa så fort du hör honom eller skaffa babyvakt med kamera eller infarött larm som jag läste om i någon tråd.Du måste bryta beroendet av att behöva er för att sova, det är det mest grundläggande.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "