Hjälp med kurning av 14 månaders

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Erkkan
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 00:18

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av Erkkan »

Hallå.

När jag kliver in i rummet så släpper han spjälorna på sängen och typ sätter sig ner, litegrann mer i väntan på att bli tillrättalagd, sitter som mest och tittar. Hände att han la sig på mage/sida nångång också efter en liten liten stund och började gnola lite.

Angående bekräftelse ramsan så blev man "tagen av stunden" litegrann och ville försäkra mig om att han fick med sig den in i sömnen. Men som de gånger jag skrev att jag gjorde den x 12 så var det en x4, huvudet påväg uppåt då gjorde jag en till, huvudet for ner igen ( kikade i dörrspringan ).

Lägger honom 30 min tidigare idag.
Skall läsa om det du skrev i första inlägget 1 gång till.
Ska vi lägga gröten senare i samband med nattslurken? Ja det tror jag nog blir klokast va?

Tack för svar!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Kort svar mitt i matfixet:

Mat: 4 stora mål och en nattslurk rekommenderar vi. I ert fall skulle jag säga 6:30, 11, 14, 17 och sen nattslurken 30 minuter innan läggdags. Inte för mycket mellis! Riktiga måltider. På sin höjd kan man muta med majskrok, grönsak att gnaga på mm men för mellis behövs inte om man har 4 rejäla måltider (2 lagade mål mat och två gröt/välling eller liknande) plus nattslurk. Viktigt!

Sömn: 12 timmars natt och 1,5 timmes lunchlur. Barn lär sig att klara sig med sömnbrist. Så bara för att det funkat tidigare innebär det inte att det är det ultimata. Sömn föder sömn. För lite sömn kan helt enkelt bidra till att det blir sämre nattsömn.

Nätterna: Han skriker er TILL sig. Han sitter alltså och väntar på mamma. Här vill jag höja ett varningens finger! Han kan lägga sig ner själv. Jag hade rått er till max 1 tillrättaläggande per omgång uppvak. Avvakta i det längsta. Natt 3 ska ramsan ta över mer och mer. Trafiken stör honom nu.

Till sist! Attityden av själklarhet. LITA på att han klarar detta. Att han inte behöver dig för att somna. Ramsan bekräftar att du finns MEN att sömnen sköter han själv. På natten händer INGENTING! Och absolut ingen underhållning i form av besök å omstoppning i tid och evighet.

Kör nu så det ryker!
KRAM, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Erkkan
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 00:18

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av Erkkan »

Morron!

Så det blir egentligen gröt då klockan 17? Eller det kan man väl kanske kasta om som man vill.

Natten som var gick såhär.
19:30 besked + TL + buffade 10 buff ( blev lugnare men inte tyst) ramsa x 4
19:31 klar

19:33 ramsa x 4

19:35 ramsa x 4 bekräftelse x 2
19:36 Tyst Sover

23:08 vaknar och småbubblar
23:08 ramsa x 6
23:10 bekräftelse x 3
23:10 tyst sover

01:13 vaknar och bubblar lite i sängen
01:13 bekräftelse x 2
01:13 tyst sover

02:04 vaknar och bubblar lite i sängen
02:04 bekräftelse x 2
02:04 tyst sover

02:29 vaknar och grinar lite högre
02:29 ramsa x 6 + bekräftelse x 3
02:29 tyst sover

02:45 vaknar och grinar lite mildare (halvtystnar)
02:45 bekräftelse x 2
02:46 tyst sover

4:30 ramsa x 4 bekräftelse x 2
Tyst sover

6:00 ramsa x 4
Sover till 07:25

Gick inte in i rummet och öppnade inte dörren under natten så inget TL eller buffande med andra ord.

Inatt byter vi till mamma på natten

Tack för svaren! Kanon att få tips under vägen
Erkkan
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 12 jan 2017, 00:18

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av Erkkan »

Kan tillägga att jag väckte honom 07:25
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med kurning av 14 månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej, lagad mat 11 och 17, gröt passar bättre som mellis med något annat komplement som frukt eller mackbitar. Frukost kan vara gröt eller välling liksom nattslurken som vanligtvis är välling.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "