Kura snart 3 åring?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Kura snart 3 åring?

Inlägg av Ellie90 »

Kurar lillasyster nu (8 mån) och ser definitivt resultat! Jippie!
Men! Storebror (3 år i januari) tar sån tiiiid på sig att somna på kvällarna. Ibland tar det 2 timmar och sen sover han ca 9, max 10 timmar. Sover max 1 h på dagen. Så totalt blir det inte riktigt så mycket sömn som han behöver.
Han sover dock oftast nätterna igenom iallafall. Är just det att han inte kan koppla av/acceptera att det är dags att sova.

Tips råd? SHN kuren? Är det solfjäder och ramsa som gäller? (Som jag läst i andra trådar med 2 åringar)
Bör han få en egen ramsa än lillasysters? Han härmar oss nämligen när vi ramsar till lillasyster :/ så den kanske inte når fram till honom tänker jag.

Heja alla er som klarar detta!! <3
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura snart 3 åring?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, låter som ett bra val! Ja det är lite samma som att kura en 2 åring. Se till att ha kvar spjälsängen till honom. TOTALmörker i sovrummet.

Vissa behöver jag lite "nedvarvningstid". Kan vara värt att korta luren till säg 20 min. Lägga honom 30 min tidigare på kvällen så han hinner varvaner och prata av sig lite i mörkret.

Jag personligen hade behållit samma ramsa, han verkar ju dessutom fatta vad den betyder. :wink:

Då kan man sen ramsa dem båda över samma kam i framtiden! :D Den når fram för att du ser till ATT den når fram, det är inte orden utan attityden som styr ramsan. :wink:

Solfjäder går bra. Man måste inte ha dem på mage, mera lägga händerna på dem typ. Så de lugnar sig.

Se också till att han faktiskt är ute och verkligen rusar av sig minst 1 tim fm och 1 tim em. Sen arbetar mycket hemma.

Ps. när du använder gubbar som de man har på telefonen m.m. så kan man ibland få massa felmeddelanden. Så använd inte dem så som :/ eller <3 utan använd helst de som forumet erbjuder. :D :heart: Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Kura snart 3 åring?

Inlägg av Ellie90 »

Tyvärr har lillasyster spjälsängen. Vi visste inte då att den behövdes längre. Han har sovit i större säng (inbyggd i väggen med fallskydd) sen aug förra året.

Förstår! Attityden! Absolut!

Får läsa på ytterligare innan vi kurar storebror.

Okej använder dock inte mobilens gubbar. jag ser tyvärr inte de smile-gubbarna som tillhör forumet och har bara skrivit med knapparna (snedstreck, kolon, parantes mm) vissa blir forumets gubbar vissa inte.
Men behöver inte tillägga några alls.

Tack för svar
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Kura snart 3 åring?

Inlägg av Ellie90 »

Jag förstår att totalt mörker är viktigt. Men om barnet blir rädd då?
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura snart 3 åring?

Inlägg av TorsMamma »

Det svåra kommer bli för dig att han ha honom i sängen.... Många gånger när vi kurar stora barn så brukar vi be föräldrarna att återinföra spjälsäng eller köpa en ny beganad, kanske ha en resesäng med en extra madrass i?

Det är MYCKET ovanligt med 3 åringar som är äkta mörkrädda, oftast är detta något som de hört eller fått för sig och börjar säga osv... Men mot spöken m.m. finns spöksprej och stoppa läskiga saker i en burk fungerar också bra. :wink:

Sen när de blir större kan man göra som vi gjort, man har en liten röd lampa som lyser i hallen utanför rummet och låter dörren vara öppen ca 5-10 cm när de somnar. Om de inte går upp på natten för att kissa, kan man stänga dörren när de väl sover. Men absolut bäst är att de faktiskt lär sig totalt mörker.
För oss blev det mera aktuellt med ledljus till toaletten när sonen släppte nattblöjan. :D

Barn lär sig spela på just dina svagheter, det är det de kan bäst. Så är man rädd för att de inte äter tillräckligt, ja då kan man slå sig i backen på att de matvägrar, är sömnen ens svaghet, ja då krånglar de in i det längsta med sömnen osv.... De är MYCKET bra på just veta vart DIN akilleshäl sitter.

Ang. gubbar, om du sitter med en padda eller så och skriver kan du använda "fullständig redigerare" så ser du dem nog tror jag. Använder du bara "snabbsvar" ser du dem inte.

Koderna för gubbarna har kolon : när man skriver vilket gör att just vissa gubbar funkar men inte alla. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ellie90
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 29 nov 2016, 22:59

Re: Kura snart 3 åring?

Inlägg av Ellie90 »

Okej jag ska kolla upp det där med spjälsäng. Finns säkert billig beg. :)

Han har inte sagt att han är mörkrädd (har inte så mkt språk än)
Men han blir galet ledsen när vi stänger dörren i totalt mörker. Men det är säkert för att vi "lämnar" honom. Han är van att pappa ligger kvar.

Ska få kläm på lillsyrrans rutiner först sen tar vi tag i brorsans nattningar.

Trycker inte snabbsvar. Ser inte gubbarna ändå via mobilen. Men men kör på bara glada gubbar för det verkar funka.
Casper 2014-01-28
Emma 2016-04-15 SHN kurstart 2/12-16
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura snart 3 åring?

Inlägg av TorsMamma »

Ja, glada gubbar funkar!! :D :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "