Akut hjälp - påbörjad kur

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Hej!
Jag har läst på och läst på igen och laddat upp för att starta kuren ikväll!
Min son har precis fyllt ett år och har sovit som en kratta i princip sen han föddes.
Vi har provat alla möjliga metoder och liknande men inget har funkat speciellt bra på honom. Nu har hi fastnat i att vi måste sitta med honom tills han somnat och samma sak gäller när han vaknar på natten vilket kan ske mellan 2-15 gånger...
Så nu är vi redo och det här måste bara funka!

I och med att han är över året körde jag direkt på solfjädern (efter skrattet-till-gonattet och tillrättaläggandet tillsammans med ramsan). Jag var inställd på 20 eller 45 långa minuter men förstod till slut att det måste ha tagit längre tid än så!
Jag undrar nu vad jag gjorde för fel! Min son protesterade såklart massor och är ju väldigt stark vid det här laget. Det var svårt att hålla ner hans huvud tycker jag och ibland lyckades han vrida det åt andra hållet, dvs han var alltså ändå inte riktigt helt fast i mitt grepp. Till slut somnade han ändå och jag kom ut och tittade på klockan, det hade gått 1 timme och 10 min!!! Tror ni det var huvudet som gjorde att jag uppenbarligen inte gjorde rätt? Om jag lyckats hålla ner även det åt sidan, hade jag lyckats bättre då?
I och med att det tog så himla lång tid höll jag kvar solfjädern lite för länge så han sov verkligen när jag till slut släppte och gick ut med ramsan och bekräftelsen x 4.
Jag fasar nu för vad jag borde göra när han vaknar nästa gång! Tänk om solfjädern tar lika lång tid då!!!

Kan jag köra på ändå i natt vid nästa uppvaknande trots att jag uppenbarligen inte var någon hejare på att lugna förra gången? =/ Kan jag räkna med att det ändå går snabbare nästa gång eller gör min dåliga teknik förra gången att det är "kört" vid nästa uppvak?
Jag bara måste få det här att funka!

Tacksam för tips och råd!!
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Måste bara inleda med och säga, jag är DJUPT imponerad!! :D
Vi har provat alla möjliga metoder och liknande men inget har funkat speciellt bra på honom.
När jag läser ovan, så måste jag säga att 1 tim och 10 min är LITE tid! :wink:

Ja, svaret är att om du måste skall du vara beredd att stå MINST lika länge om och om igen, speciellt första natten. Ni har provat så mycket och inte genomfört, så han är i mina ögon berättigad att ställa både en och två rejäla frågor. :wink: Jag hade nog också hållt solfjädern ganska exakt så som du beskrev, en 1 åring är JÄTTESVÅRT att hålla huvudet stilla på utan att det blir för mycket tryck, så håll som du gjorde låter perfekt. Så bestämt, mjuk, men fast du kan.

Tiden kommer att gå ner! Glöm inte att andas! Jag brukar ge mina kunder läxan att man andas in kraftigt genom näsan och räknar till 4 för att sen blåsa ut luften genom munnen så det låter lite som en vattenkvarn och samtidigt räkna till 8. Blås ut ganska kraftigt så det hörs. HÅll solfjädern. När han hör dig andas djupt och lugnt och HÖGT, kommer han lugna sig också mycket fortare. TÄnk på att nu försöka gå innan han faktiskt sover, men är lugn.

Lycka till nu!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Tack så hemskt mycket för det snabba svaret!!! Jag är så tacksam för att få lite stöd i det här!
Min man sover borta i natt (i övernattningslägenheten i vår förening) så det ger lite extra pepp att faktiskt genomföra, för jag tror inte att det hade gått med honom här (eller jag snarare VET att det inte gått)!
Så skönt att höra någon som ändå säger att det är ok! Jag var som sagt osäker på om jag gjort fel med tanke på att jag läst att solfjädern bör ta mellan 5-45 minuter och det tog betydligt längre tid för mig!

Min son sover fortfarande (sedan 20.40, heja heja!) och jag har laddat upp med film och serier i soffan!
Jag är ganska slut i kroppen redan efter förra solfjädern (både armar och ben darrar lite lätt) men nu känner jag mig ändå peppad på att fortsätta kämpa även nästa gång han vaknar! Då ska jag även gå innan han somnat in ordentligt så att jag kan fortsätta genomföra även med ramsan! Tack igen för stödet!

Som du skrev så är det ju inte så konstigt att han lyckas kämpa på under solfjädern då han ju tidigare kämpat på och varit envis i allt annat vi prövat, som sedan till slut slutat med att vi i slutändan ändå släppt in vargarna i hans rum och jag har vetat att vi gjort fel, bara inte hur vi skulle lyckas göra rätt...
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Hej!

Här kommer en uppdatering över hur natten sedan gick, det vore verkligen toppen om jag kunde få lite feedback på upplägget om möjligt? Skulle verkligen uppskattas! :D

00.25-01.30 - Beskedet, SF (som även denna gång tog nästintill lika lång tid, men med betydligt mindre panikartade protester) + Uppmuntrande, bestämd ramsa x 4
01.33 - Ramsan x 4 (mer bestämd)
01.38 - Ramsan x 6
01.42 - 01.44 - Beskedet, SF (nu började sonen fatta galoppen och var tyst så fort jag kom in! Dock rörde han på sig några minuter.) När han var stilla och sömntung gick jag ut med ramsan x 6 då han blev väldigt arg direkt.
01.47 - Ramsan x 4
01.53 - Ramsan x 4
01.56-02.00 - Beskedet + SF (nu blev sonen lugn direkt och slappnade av)
02.05 - Ramsan x 4 (Nu blev han i alla fall tyst under ramsan men arg och ledsen efter)
02.12-02.22 Beskedet, SF (provade att göra det längre denna gång, tills han nästan sov) + BR x 4 --> Han vaknade till då
02.24 - Ramsan x 6
02.27 - 02.47 - Beskedet + SF (tills han i princip sov igen) + BR x 4, han rörde på sig men somnade ändå

04.58 - Beskedet + SF (lugn direkt) + BR x 4
04.59 - Ramsa x 4
05.05-05.15 - Upptäckte att han bajsat, bytte blöjan i sängen, sedan beskedet + SF + BR x 4
05.18 - Ramsa (bestämd) x 4, sonen arg och ledsen
05.22 - 05.30 Beskedet + SF + BR x 4 + R x 4
05.33 - Ramsan x 4
05.35 - 06.00 Beskedet + SF + BRx4
06.05 - Ramsa x 4
06.10 - 06.30 Beskedet + SF + BR x4 (stannade dock för länge och sonen hade redan somnat), gav BR x 4 i sömnen
07.00 - GOD MORGON!!!

Mina funderingar efter natten:
Med tanke på att solfjädern initialt tog så lång tid kände jag mig lite "stressad" över hur mycket tid som gick åt av natten till den, dvs sonen hann inte riktigt få ta till sig ramsan då jag kände att han kanske i princip inte skulle sova alls om jag inte gav beskedet och solfjädrade länge.
Tänkte jag helt fel? Är det bättre att köra på med påminnelsen om och om igen och stanna kortare i SF, så länge han blir lugn och tyst och stilla av den? Även om det innebär i princip noll sömn under natten? Vi vill ju att schemat under dagen ska vara möjligt att följa också...

Jag är ändå superglad att han sovit i natt utan sin napp (har aldrig hänt tidigare) och att han så pass fort ändå accepterade solfjädern och blev lugn av den!!! Tack för peppen tidigare!

Idag kör vi middagsluren i sängen och med tanke på att han endast somnade själv en gång i natt kan det nog ta tid innan han accepterar detta, men vi får se! :-)

Jag har hört att det med större barn (över året) kan ta tid och att det är bättre att skynda långsamt. Är det ok att jag i natt i princip kör som natt 1 igen, dvs fortsätter med beskedet vid varje uppvak men går ut tidigare, dvs inte stannar lika länge. Han ska inte somna av min SF ikväll, utan somna själv, till skillnad från i natt.

Låter ovan som ett ok upplägg?

Tack igen för pepp och hjälp!!
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av TorsMamma »

Halloj,

Tycker det ser MER än strålande fint ut, faktiskt PERFEKT!! Och upplägget är också super!!

Precis som du skriver och nu märker, han har lärt sig "gilla" solfjädern, så börja tänka på det!
Nästa, om han faktiskt lugnar sig direkt du öppnar dörren, börja då med ramsan och stäng på andra versen och avsluta alla 4 utanför. Solfjäder är ju ett lugna KRIS verktyg, spara det i natt till det, det klarar du! Och jobba som du gjorde, låt honom få chansen att reagera. Glad hurtig klämtjäck ramsa skall han ha. X6 X8 vid behov.
TÄnk på att inte ramsa och sen gå direkt in och solfjädra, utan vänta då en rejäl stund för att SEN gå in och solfjädra.

Ang. morgonen, där är egentligen också HELT super, just vargtimmen kan ett omsomnande med en längre solfjäder vara på sin plats, och bara gå ut med en BR mjuk och fin. Därför att väcka är viktigare just nu.

Heja heja heja!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Tack för all hjälp!! Så skönt med lite stöd i detta!

Ikväll var han ledsen igen när jag solfjädrade men det tog ändå bara 15 min första gången innan han blev sömntung. Kändes därmed rätt bra!! Gick ut med ramsan. Han ville inte lugna sig tyvärr trots ramsande och när jag till slut fick gå in och solfjädra igen tog det istället 30 min! Blev orolig av att jag inte verkar lyckas kunna lugna honom ordentligt och slutade med att jag till sist gick ut när han redan somnat med BR. Vet ju att jag borde kört på och inte tvivlat men undrade i stunden om det då skulle slutat med att SF tog längre och längre tid när ramsan inte tog och så skulle det bara kännas som pannkaka av alltihopa!
Vill ju inte hamna i ett solfjädersträsk utan vill ju verkligen att han ska lära sig somna själv, samtidigt som jag börjar tvivla på om jag i nuläget lyckas lugna honom tillräckligt bra för att lyckas få honom att känna sig säker nog att kunna somna själv...
Hör ju själv att jag behöver jobba upp attityden av självklarhet!!
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av TorsMamma »

Halloj,

Bra självanalys där!! :D

Det är bättre du springer ut och in 100 ggr med en solfjäder som är 4 min, än att du står för länge i detta läget. Därför då kommer solfjädern betyda "mamma kommer snart, du kan inte lugna dig om inte jag är där!!"
Jobba med ramsan rejält i natt nu, öva i duschen på mannen så du kan ramsa omkull honom, bestämt, vänligt, med rejäl skjuts på! Det skall gå att stampa takten. Ge dig inte med mindre än att den funkar. Frågar han 100 ggr skall han ha 101 svar! Våga! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av TorsMamma »

Halloj,

Bra självanalys där!! :D

Det är bättre du springer ut och in 100 ggr med en solfjäder som är 4 min, än att du står för länge i detta läget. Därför då kommer solfjädern betyda "mamma kommer snart, du kan inte lugna dig om inte jag är där!!"
Jobba med ramsan rejält i natt nu, öva i duschen på mannen så du kan ramsa omkull honom, bestämt, vänligt, med rejäl skjuts på! Det skall gå att stampa takten. Ge dig inte med mindre än att den funkar. Frågar han 100 ggr skall han ha 101 svar! Våga! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Tack!!!
Sonen sov i natt 20.20-06.05, sedan försökte jag solfjädra honom in i sömnen igen sista timmen men gick sådär, han halvsov bara så blev väckning sen med tjo och tjim kl 06.50 (istället för 07). Men väldigt längesen han hade en sån bra natt!
Ett av mina problem är dock att mannen inte verkar tro på detta 100% utan tycker att det var bra att han sov så bra nu och att vi kanske inte behöver lära honom somna själv så här i början...

Men jag tror att om vi stannar här kommer han som sagt bara vänja sig och fortsätta sova oroligt till slut.

Jag har problem med dagssömnen också. Känns väl svårt att vagna en ettåring? Eller går det? Finns något annat alternativ att få honom att sova i vagnen under dagen i början tills ramsan sitter?
Är det "fusk" att promenera med honom tills läggning och natt funderar någorlunda?
Igår sov han ändå 1,5 timme (istället för två) på dagen men idag blev det bara 40 min (först 10 min och sedan somnade han till slut om efter mycket om och men och sov då bara en halvtimme...)
Förstår att det hela kommer ta tid i vilket fall och att jag får räkna med det men försöker få koll på det bästa upplägget...

När mannen kommer hem ska jag försöka övertala honom att köra 100% ikväll och inte 50% som det hittills blivit!!
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Tin »

Hej,
20 - 06 ar ju jatterbra, vilket kliv frammat, liten och du har kommit langt aven om vagen ar slingrig i borjan. Men med malet i sikte sa tar man sig till slut dit om man bara forstatter.

Jobba vidare, las SHN igen och igen och igen om attityden sviker. Mannen skall ocksa lasa den.

Att kura ar en process, och man far resultat efter hur val man foljer receptet. Precis som nar man bakar. Struntar man i jasten sa blir det platta bullar. Struntar man i att lara liten somna om pa egen hand sa kommer liten inte heller sova hela natten. Kuren lar inte barn att aldrig vakna om natten, utan nar de vaknar till (for det gor dom precis som vi vuxna) sa vet dom att de ska bara vanda huvudet at andra hallet och somna om istallet for att skrika tills mamma och pappa kommer. Sa bestam er for att folja kuren och kor bara, du ar pa god vag och jobbar jattefint.

Dagsomn: Lagg inne i spjalsang i dunkelt rum, skrattet till gonattet, in i sovrummet, plupp ner pa mage, ramsa hurtigt ut. Sen far du overtyga med liten utanfor dorren att joda, det skall sovas. Fragor skall fas svar pa, sa anvand det verktyg som lampar sig.
Vagna/buffa ar ett krisverktyg daremot som endast skall tas till vid absolut kris. Har ar en lista med verktyg:
INGENTING (Svagast)
Ljud i huset
Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
Ramsa
Mozart
Ramsa igen
Tillrätta lägg
Solfjäder
Buff/vagning (starkast)

Anvand ett verktyg svagare an du vill anvanda ar en bra tumregel.
Att promenera en liten tills somns ar inte enligt receptet och malet ar att fa liten att somna sjalv, sa kor pa spjalsang. Bestam dig for helt enkelt att inte ta genvager, kor bara.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Tack för svaret och massa bra tips!!

Igår kväll somnade sonen själv i sitt rum (tjohoooo!!!) efter lång tid (ca två timmar), många ramsor och ett flertal besked inkl korta solfjädrar. Sen sov han mellan 22-06 (tjoho!!) då fick han en SF till sömns eftersom det var så pass nära morgon och väckning blev 07.15 (tog till marginalkvarten). Ikväll kör vi på igen!
Kändes inte som att ramsan tog dock... utan somnade gjorde han till slut av total utmattning. Men som sagt somnade han i alla fall själv!

Så här såg det ut:
20.10-20.32 - Besked, SF och Rx4
20.36 Rx4
20.43-20.50 Besked, SF och Rx4
20.54 Rx4
20.57 Rx4
21.00-21.07 Besked, SF och Rx4
21.10 Rx6
21.15-21.22 Besked, SF och Rx4
21.24 Rx8
21.26 Rx6
21.31 Rx4
21.34 Rx4
21.37-21.43 Besked, SF, BRx4
21.52 Rx4
22.02 -Tyst, BRx4

Borde jag avvakta längre mellan gångerna tro?
Vill ju lämna tid för reaktion samtidigt som jag vill få in ramsan också nu när det ännu inte känns som att den riktigt tar...
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!!

Härligt jobbat!

Fortsätt backa och när du vill gå in och lugna, det är då du ramsar istället! Det kanske krävs en eller flera ramsdiskussioner men har du attityden på plats och håller dig lugn och fokuserad på uppdraget att ge besked om att sängen är säker osv så kommer poletten trilla ner snart!

Bara lite nyfiken, hur sker era dagar ut? En långlur på 1,5 h någon gång mellan 12-14?

Kram och jobba på! Snart får ni alla sova gott!!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Hej!!
Har tyvärr varit lite frånvarande sedan mitten på förra veckan. Det kändes såklart jobbigt att höra sonens frågor och jag kände inte tillräckligt med support från min man samtidigt som en nära släkting precis gått bort. Det blev helt enkelt för mycket och jag orkade te fullfölja med ramsan. Vi tog en paus och trots det sov sonen hela natten förra onsdagen (trots SF till sömns). Vi var i himmelriket då! Sedan dess har dock sömnen blivit sämre igen (det finns ju som sagt inga genvägar när man inte kurar till100%) och nu har jag ändå fått med mig mannen bättre tycker jag på att ge det ett nytt försök! Så nu är vi igång på riktigt.
Jag har trots pausen fortsatt läsa i forumet och tarmen mig två tips inför denna "nystart".
- Ramsa mer med en lugn och uppmuntrande ton (jag vill ju utstråla just lugn och inte osäkerhet).
- Mindre aktivitet (inte springa in med en massa besked).

Ikväll gick det så här:

Natt 1 på nystart:

19.30-19.37 Godnatt! Besked + SF + Rx4
19.41 - Rx4
19.49-19.51 Besked + SF+Rx4 --> Arg!!!
19.54 - Rx4 --> Ännu argare! Strax lite mer åt ledsna hållet
20.00 - Rx4 --> Lite lugnare/ledsnare gråt nu, tyst ibland!!!
20.05 - Bekräftelseramsa x4 (Wow!!!) --> Inga protester!!

Han somnade alltså själv på 35 min!! Är helt lyrisk!!!
Förra veckan somnade han själv en gång och då tog det 2 timmar!!!

Nu är jag peppad för natten och morgondagen!!

På dagen sover sonen 2 timmar mellan 12-14 enligt schemat så nu ska jag köra sovstunden i sängen är tanken!!
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Discoannali
Inlägg: 27
Blev medlem: sön 30 okt 2016, 21:50

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Discoannali »

Om någon hinner se detta och kan svara - jag hade tänkt köra lite som natt 1 idag i och med nystart och därmed gå in och ge beskedet direkt vid uppvak men i och med att det gick så pass bra att lägga - borde jag köra ramsan först vid uppvak ändå och endast gå in med beskedet i krisfall?

Tacksam för tips och stöd!!! :-)
Min son är född 2015-10-26, startade kuren 2016-10-30.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Akut hjälp - påbörjad kur

Inlägg av Sarisparis »

Har precis läst din tråd och är superimpad. Well done =D> =D> =D>

Härligt att din man nu också är med på tåget.

Jag skulle säga att det nu är dags att låta ramsan få sin plats, på riktigt. Nu vet sonen vad det handlar om, han gillar att sova, han kan somna själv, kör på med ramsan!

Lycka till nu, läs boken ikväll igen, särskilt Säkerheten och Safarin :thumbsup:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "