Desperat efter hjälp

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Aliceolivia
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 03 okt 2016, 14:20

Desperat efter hjälp

Inlägg av Aliceolivia »

Jag har två döttrar, en på 6 år och en på snart 13 månader.
Min stora tjej har alltid sovit bra av sig själv. Sen kom nr 2...
Från ca 3 månaders ålder har sömnen var en KAMP. Jag är nu en mamma i ett fruktansvärt dåligt skick. Har inte sovit på 10 månader i princip.
Det har aldrig varit problem med insomningen för den lilla. Vi nattar och hon somnar snabbt runt kl 20.00 och sover gott i ca 2 timmar. Sen börjar mardrömmen...
Hon vaknar MASSOR med gånger hela nätterna. Ibland så mkt som 15 gånger. Oftast börjar jag med att bara ge henne nappen. Går ut ur rummet och väntar. Oftast dröjer det inte länge innan hon skriker efter nappen igen. Sen håller det på så i en evighet tills det slutar med att jag alltid ger upp och tar över henne i vår säng.
Men, även fast jag gör det, så sover hon inte bättre där (förr brukade hon göra det.) Utan även hos oss ligger hon och bökar, piper, gnäller, gråter, kommer inte till ro... varför tar jag då ens över henne? För att jag inte orkar springa in och ut ur rummet hela tiden...
Förr kunde det även hjälpa om man gav henne välling på natten, men nu hjälper inte det heller längre... ändå står man där kl 03.00 på natten och blandar den där jäkla flaskan ihopp om att det ändå kanske kommer få henne att komma till ro...
Vi har varit in och ut på BVC otaliga gånger, känns som vi testat ALLT.
Eget rum, egen säng, sova på madrass på golvet (på BVC sa dem att barn i den åldern kan börja ogilla spjälsängen), samsovning... Ändå är hon så otroligt orolig i sin sömn. Är så less på dessa uppvak och att aldrig få sova, håller på att gå in i väggen, är helt förstörd.
Ev kommer vi bli erbjudna medicin till den lilla att sova på om det inte blir bättre, men det känns så fel :(
Snälla någon, hjälp mig. Är dåligt insatt i Anna Wahlgrens metod men känns om det är mitt sista hopp.
Hur kurar jag en 13 månaders? Någon vänlig själ som kan ge mig en snabbverision av sova-hela-natten-kuren? Hur gör man? Min hjärna är helt borta, känner mig som en zoombie, så om någon orkar skriva en enkel lathund vore jag så tacksam.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Desperat efter hjälp

Inlägg av mamaA »

Hej!

Usch, ja sömnbrist är inte att leka med, jag förstår verkligen att du är desperat :o . Kuren kan definitivt hjälpa er MEN den hänger mycket på kurarens attityd av självklarhet, det är liksom inte bara verktygen som spelar roll. Därför funkar det inte att bara använda sig av en lathund eller snabbversion, tyvärr. Man behöver läsa boken flera gånger tills man i princip kan den utantill. DÅ kan man själv skriva ner en snabb lathund att ha att luta sig emot när man är förvirrad mitt i natten när man kurar :D.

Det är inte lätt att ta till sig ny information när man är utmattad men det är tyvärr det enda sättet. Kan du kanske få någon i omgivningen att ta henne en natt eller två så du får sova och ladda lite?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "