Varmt i sovrummet vs kolmörkt

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Varmt i sovrummet vs kolmörkt

Inlägg av Avocado14 »

Vi har redan en tråd för vår son men tänkte att detta är en ganska specifik fråga så startar en ny! ;)

Är det någon annan som har problemet att barnets sovrum ligger mot stark kvällssol och därmed blir jättevarmt nu på soliga sommarkvällar? Dessutom måste ju dörren vara stängd och fönstret ska ju helst inte släppa något ljus = försöker man öppna det för vädring så är det ju en omöjlighet...!

Har läst mörkläggningstråden flera gånger och den är ju jättebra men jag tänker att det är väl fysiskt omöjligt att på något sätt ha fönstret öppet och samtidigt ha det kolmörkt... Och det blir så himla dålig luft och kvavt inne på sonens sovrum nu om nätterna - känns ju inte kul när man börjar längta efter kallare och mörkare tider, hihi. ;)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Varmt i sovrummet vs kolmörkt

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Detta är en svår fråga... Jag vädrar igenom ordentligt på kvällen, sen går det bakom sonens gardin ha ett vädringsfönster öppet. Sen gjorde faktiskt vi så att vi investerade i en luftkonditionerings anläggning (sån stor) och borrade ett hål genom väggen med en fläkt i som fläktar kallluft från vårt sovrum in i sonens sovrum de varmaste nätterna. Dyr lösning.... :roll:
Annars har jag gjort så att jag stänger dörren och så tills de somnat, sen öppnar jag dörren under natten, för att ha ett litet larm få igång vid 04 då jag stänger igen så det inte påverkar morgonen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Varmt i sovrummet vs kolmörkt

Inlägg av lgh140 »

Vi har alla tre barnen i samma sovrum så det blir VERKLIGEN dålig luft... Jag vädrar innan läggning och när de har somnat ordentligt öppnar jag dörren och gläntar på fönstret så det blir lite luftgenomströmning. Har en fläkt också så det blir mer cirkulation. De vaknar oftast inte i början av natten även om det blir ljust och gör de det stänger jag dörren en stund till. Sen stänger jag eller pappan innan vi går och lägger oss. Det är kvavt på morgonen, men det är den bästa lösning jag har kommit på hittills...
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Varmt i sovrummet vs kolmörkt

Inlägg av Avocado14 »

Haha, vad kul Torsmamma att du skriver att ni har monterat in en fläkt i väggen för det var typ vad min man föreslog häromdagen som enda lösning på problemet... ;) En stående fläkt har vi redan inne på rummet så den kör vi med de varmaste nätterna, det blir ju mer luftcirkulation så det upplevs som kallare - fast termometern på babycallen visar samma 24 grader hela tiden. Kommer ihåg att vi också prövade förra sommaren det med att öppna dörren in till rummet när sonen hade somnat, och så stänga den när vi gick och la oss.

Tack för tipsen i alla fall - ville mest kolla om det var något som jag inte hade tänkt på som man kunde göra.. .men det är ju ett svårlöst problem! Just nu har vi haft problem med tidiga morgnar lääääääänge och lyckas inte komma ur det trots konsekvens med ramsan på morgnarna. :( Tråkigt. Kommer ihåg att vi hade tidiga morgnar förra sommaren när det var varmt, och att det löste sig automatiskt när det blev svalare ute (och inne). Kanske vi prövar ev. att lägga sonen lite tidigare på kvällarna så att han därmed i alla fall får nog med sömn.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Varmt i sovrummet vs kolmörkt

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, kan dock säga att det hålet man gör i väggen för fläkt släpper in en del ljus, så du vet. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "