Kurar 13 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag hänger inte med :-k . Visst är kuren avslutad? Varför bufflar du då? Ramsan ska ju ta över som enda verktyg, de andra är bara krisverktyg sen och det kan det ju inte vara varje läggning :shock: .

Om han går igång på bekräftelseramsan som du säger, menar du då ramsan när du lämnar rummet? Den ska ALLTID sägas, min 5-åring får fortfarande två verser när han lägger sig. För att kunna använda ramsan måste den vara rejält befäst och det blir det genom att säga den varje kväll. Gör man inte det så vet ju inte barnet vad det är när man väl behöver den…

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Hej,

Ok.. då har jag gjort fel. :( Jag trodde att när man var klar med kuren så ska nattningen bara ta max 2 min alltså buff + solfjädern. Men du menar när man är klar med kuren så ska han bara läggas ner i sängen och sen ska jag lämna rummet direkt med ramsa?
Då får jag börja med ramsa igen och aldrig mer slarva med det. :roll:
Ikväll så la jag han med buff och solfjädern och lämnade rummet efter 5 min. sen grät han i 10 min men jag gick aldrig in i rummet utan jag ramsade utanför dörren.

Tack för hjälpen :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mamaA »

Hej!

Man kan göra snabb solfjäder om man vill, men när de är så stora har jag inte gjort det, bara när de var småttingar. Så lägg ner, ev snabb solfjäder och ut med ramsan.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Hej,

Jag har försökt minska med buffningen och köra mer solfjädern istället. Vågar inte sluta med buffningen helt utan trappa ner och slutligen bara köra med solfjädern. Det tar längre tid och få han och somna nu, mellan 30 till 50 min innan han somnar men jag antar att jag får räkna med 1-2 veckor innan det sitter. Tack för att du svarar på mina frågor och för ditt stöd, uppskattar det jätte mycket :)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mamaA »

Det du behöver göra är att etablera ramsan och det gör du tyvärr inte om du håller på så mycket med de andra verktygen. Jag förstår att det känns jobbigt men det tar bara längre tid att göra det gradvis. Alla förändringar på ett bräde och grovjobbet är gjort på tre dagar.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mami22
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 27 mar 2016, 11:55

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mami22 »

Jag vet vad du menar :) idag buffade jag inget alls utan la ner han i sängen och så solfjädern sen ramsade jag mig ut. Han grät så klart men somnade efter 15 min. Jag ser en skillnad. Jag måste bara jobba på ramsan.
Morgnarna har blivit jättebra. Jag införde väckarklockan och han vaknar när klockan ringer. :lol: Jag är helt förvånad hur bra det har funkat. Det här blir perfekt nu när han ska börja på dagis i augusti. Tack så mycket för dina goda råd. Det har hjälpt mig så mycket :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kurar 13 månader

Inlägg av mamaA »

Ramsan är så skön att ha när det strular också. Mina barn sover bra men igår sov min minsting(21 månader) oroligt, misstänker tänderna då han har fyra stycken som kommer mer och mer neråt, kindtänder gör ont :shock: . Han vaknade till och fick en ramsa och somnade om men fortsatte att vakna senare igen. Då gick jag in, tänkte bajsblöja men nej, måste då vara tänderna -gav alvedon på skötbordet och ner i sängen och ut med ramsa. Protesten kom men efter två ramsor med 10 minuters intervall somnade han vid 24 och sov sen lugnt till närmre åtta i morse. Jag är så glad att jag har ramsan att luta mig emot. Även om man är sjuk eller har ont behöver man ju sin sömn.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "