Kurar tvillingar, några funderingar.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
stiina
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 17:36

Snabb hjälp tack!

Inlägg av stiina »

Vi har ikväll påbörjat kuren av våra tvillingar. Ena killen har skrikit hysteriskt i över en timme, inget lugnar. Känns jättefel att det ska vara så, det ger väl inte honom en trygg känsla? Han skriker så han nästan spyr. Vad ska vi göra?
3/3 Påbörjat kur med tvillingar födda 26/2-15 (v37+3)
stiina
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 17:36

Re: Snabb hjälp tack!

Inlägg av stiina »

Dom är nyligen fyllda ett år kan jag ju tillägga
3/3 Påbörjat kur med tvillingar födda 26/2-15 (v37+3)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snabb hjälp tack!

Inlägg av Tin »

Det enda som hjalpte min barn nar de 'fastnat' var solfjadern, aven nar de var ett ar.

Ga in, solfjadra, lange, vanta pa att han lugnar sig, att han tystnar, andningen blir sovtung, detta kan ta 20 minuter eller mer, sta kvar, formedla allt lugn du bara kan genom din solfjader. Precis innan han somnar, smyg ut och bekraftelse ramsa tyst. Det later som om han ar i kris, och dar skall man inte behova vara, han skall lugnas dar han ligger.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
stiina
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 17:36

Kurar tvillingar, några funderingar.

Inlägg av stiina »

Några frågor. Vi är mitt inne i kurrandet av våra tvillingar, 1 år. Vi är inne på andra natten nu. Igår gick allt annat än bra skulle jag säga, särskilt för en av våra killar som var väldigt hysterisk men vi höll i det konsekvent ändå. Vi upplevde dock att när vi ramsade så följdes det av mer skrik och mer hysteri, ska det vara så? Ikväll när vi skulle lägga dom så var det tjo och tjim men så fort vi närmade oss sängen så blev dom oerhört arga och började gråta och skrika på en gång, kan det vara så under första dagarna? Har jag förstått det rätt om man nu kan låta dom skrika innan man ramsar eller buffar/solfjädrar så länge man inte finner det absolut nödvändigt att lugna? Ska jag ge bekräftelsen även om jag inte har ramsat, alltså om han har somnat om själv? Tack för er tid :)
3/3 Påbörjat kur med tvillingar födda 26/2-15 (v37+3)
stiina
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 17:36

Re: Kurar tvillingar, några funderingar.

Inlägg av stiina »

Och hur länge får dom vara ledsen innan man buffar/solfjädrar andra natten?
3/3 Påbörjat kur med tvillingar födda 26/2-15 (v37+3)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar tvillingar, några funderingar.

Inlägg av TorsMamma »

Hej Stiina och välkommen!

Först så vill jag säga att jag har slagit ihop dina trådar. Försök att bara ha en tråd kring samma barn och kur är du rar, så vi alla har hela historiken vi behöver.

Sen skulle jag vilja be dig att gå in under kontrollpanel och signatur och där skriva när barnen är födda, hur mycket för tidigt om så är fallet samt när du startade kuren. Då är det också lättar för oss att anpassa svaren.

Sist, Har du läst internationella sova hela natten boken minst 5 ggr innan du påbörjade kuren? Där är nämnligen de flesta svaren du har här.

Så Prio ett nu i natt är LÄS boken igen!!

Här har du dessutom lathunden! http://www.annawahlgren.com/index.php/lathund1

Tips är att skriva ut den så du har den när du undrar vart i kuren du är. :wink:

Nu till dina frågor.

Regel 1, första natten lugnar man direkt barnet skriker! Går ut med ramsan alltid minst X4.

Andra natten börjar man jobba med ramsan och ja, då är det inte helt ovanligt att de "reagerar" på den genom att bli fruktansvärt arga och skrika.

Dock, Innan man lägger sig har man haft "skratt till gonatt" MINST 20 min ihop med dem båda! Man avslutar inte med "Nedvarvning eller välling" då är den reaktionen som ett brev på posten.
Så massa skratt så man kiknar (välling eller annan mat innan detta) Sen flyger man båda barnen in i rummet som redan är mörklagt (KOLSVART) lägger glatt ner och GÅR UT! Detta tar MAX 30 sek. Därför säger Anna att läggningarna skall inte ta mer än 2 min. Sen har man gått ut med den i särklass gladaste ramsan man kan uppbringa.
Sen måste man göra det svåraste som kuren har att erbjuda, lära sig LYSSNA! Vad betyder skriket? är det en fråga? är man arg? är man förtvivlad? Här man förvirrad?
Så beroende på "frågan" ger man det svar som situationen kräver. Speciellt natt 2!

Så nyckeln här är lyssna, lyssna lyssna. VAD betyder skriket?? Är man fly förbannad kan du inte göra så mycket mer än vänta på att vederbörande lugnar ner sig ett par hekto. Och DÅ använda det verktyg som situationen kräver.

Det enda man inte gör är att lämna barn ensamma förtvivlade och rejält ledsna, utan då skall man ha den reaktion som situationen kräver. Allt från en lugnande ramsa, till en förtroende ramsa, till en glad peppande ramsa, till en bestämd nu räcker det ramsa osv... Och i vissa fall går man snabbt in och lugnar LUGNAR ut med ramsan igen. Väntar på reaktion.

En annan sak är inte att man "provar" ramsan och när den inte "funkar" så går man in, då skapar man bara det som betyder att "ramsa= mamma och pappa kommer snart = håll ut"
Så har man ramsat säg X4, X6 eller X8, ja då får man tyvärr vänta en tid för att SEN gå in och då lugna.

Det finns vissa i kuren som får 100 frågor som då kräver 101 svar i form av ramsor, det viktiga är och ta reda på om de faktiskt "Lyssnar" på den. Sen är REJÄLA husljud att rekommendera så fort ni lagt barnen. De skall ha något annat och lyssna på som är lugnande än sitt eget klagande.

Så snälla ni, läs, läs, läs. Använd sök funktionen gärna här på forum, finns flera tvillingtrådar att läsa i!
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=4765
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
stiina
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 17:36

Re: Kurar tvillingar, några funderingar.

Inlägg av stiina »

TorsMamma skrev:Hej Stiina och välkommen!

Först så vill jag säga att jag har slagit ihop dina trådar. Försök att bara ha en tråd kring samma barn och kur är du rar, så vi alla har hela historiken vi behöver.

Sen skulle jag vilja be dig att gå in under kontrollpanel och signatur och där skriva när barnen är födda, hur mycket för tidigt om så är fallet samt när du startade kuren. Då är det också lättar för oss att anpassa svaren.

Sist, Har du läst internationella sova hela natten boken minst 5 ggr innan du påbörjade kuren? Där är nämnligen de flesta svaren du har här.

Så Prio ett nu i natt är LÄS boken igen!!

Här har du dessutom lathunden! http://www.annawahlgren.com/index.php/lathund1

Tips är att skriva ut den så du har den när du undrar vart i kuren du är. :wink:

Nu till dina frågor.

Regel 1, första natten lugnar man direkt barnet skriker! Går ut med ramsan alltid minst X4.

Andra natten börjar man jobba med ramsan och ja, då är det inte helt ovanligt att de "reagerar" på den genom att bli fruktansvärt arga och skrika.

Dock, Innan man lägger sig har man haft "skratt till gonatt" MINST 20 min ihop med dem båda! Man avslutar inte med "Nedvarvning eller välling" då är den reaktionen som ett brev på posten.
Så massa skratt så man kiknar (välling eller annan mat innan detta) Sen flyger man båda barnen in i rummet som redan är mörklagt (KOLSVART) lägger glatt ner och GÅR UT! Detta tar MAX 30 sek. Därför säger Anna att läggningarna skall inte ta mer än 2 min. Sen har man gått ut med den i särklass gladaste ramsan man kan uppbringa.
Sen måste man göra det svåraste som kuren har att erbjuda, lära sig LYSSNA! Vad betyder skriket? är det en fråga? är man arg? är man förtvivlad? Här man förvirrad?
Så beroende på "frågan" ger man det svar som situationen kräver. Speciellt natt 2!

Så nyckeln här är lyssna, lyssna lyssna. VAD betyder skriket?? Är man fly förbannad kan du inte göra så mycket mer än vänta på att vederbörande lugnar ner sig ett par hekto. Och DÅ använda det verktyg som situationen kräver.

Det enda man inte gör är att lämna barn ensamma förtvivlade och rejält ledsna, utan då skall man ha den reaktion som situationen kräver. Allt från en lugnande ramsa, till en förtroende ramsa, till en glad peppande ramsa, till en bestämd nu räcker det ramsa osv... Och i vissa fall går man snabbt in och lugnar LUGNAR ut med ramsan igen. Väntar på reaktion.

En annan sak är inte att man "provar" ramsan och när den inte "funkar" så går man in, då skapar man bara det som betyder att "ramsa= mamma och pappa kommer snart = håll ut"
Så har man ramsat säg X4, X6 eller X8, ja då får man tyvärr vänta en tid för att SEN gå in och då lugna.

Det finns vissa i kuren som får 100 frågor som då kräver 101 svar i form av ramsor, det viktiga är och ta reda på om de faktiskt "Lyssnar" på den. Sen är REJÄLA husljud att rekommendera så fort ni lagt barnen. De skall ha något annat och lyssna på som är lugnande än sitt eget klagande.

Så snälla ni, läs, läs, läs. Använd sök funktionen gärna här på forum, finns flera tvillingtrådar att läsa i!
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=4765
Tack för ditt långa svar! Både jag och min man har läst igenom den flera gånger och vi tycker att vi förstår men ändå så är det så många funderingar. Lathunden plöjer jag hela tiden.

Vi har väldigt svårt att få till kuren med vår ena kille som blir så otroligt ledsen. Är mitt inne i kurande nu så skriver en längre tråd här om detta sen och ser om någon har några goda råd. Tack igen för ditt svar! :D
3/3 Påbörjat kur med tvillingar födda 26/2-15 (v37+3)
stiina
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 17:36

Re: Kurar tvillingar, några funderingar.

Inlägg av stiina »

Har precis nattat Erik (12mån) för tredje kur-kvällen i rad. Förvisso den snabbaste nattningen:

* Första kvällen 2h 25min
* Andra kvällen 45min
* Tredje kvällen 15min

MEN, jag fuskar...

Har läst boken om och om igen, speciellt verktygslådan men jag klarar inte av att lyssna och svara med ramsan. Så här ser vårt schema ut:

* 19.00 Gröt (oftast är de dock griniga från 18.30)
* Skratt till godnatt 19.10 - 19.30 ink. ta på pyjamas och borsta tänderna. Dock är de griniga även här så man får verkligen vara kreativ för att få dem att skratta och slutar man en sekund blir de griniga
* Flyger med Erik nerför trappen till nedervåningen
* Tänt i sovrummet (provade släckt idag men då började han grina direkt så då tände jag, flög ut och gjorde om)
* Lägger ner honom bestämt på mage, rätar ut armar och ben, huvudet åt höger bort från mig. Han blir arg
* Skyndar mig att släcka, tillbaka till sängen.
* Ramsar en gång mjukt, han är fortfarande arg
* Solfjäder med vänster hand, buffar med höger. Har för dålig koordination för att klara ökat tryck per fjärde buff så jag håller jämnt tryck
* Han blir lugn av buffningen
* Så fort jag slutar buffa blir han arg
* Direkt efter buffning har jag antingen kört hel solfjäder tryck i 3 sek, eller direkt på att backa ut
* Direkt vers 1 på ramsan medan jag backar ut genom dörren (utanför dörren är det mörkt och tyst eftersom vi bara har sovrum på nedervåningen, inga husljud)
* Jag ramsar högt och tydligt, överröstar honom. Vers 2-8 utanför dörren. Erik gallskriker alltmedan jag ramsar.
* Sen tystnar jag och lyssnar. Han skriker på. Första kvällen var jag för snabb att ramsa igen så igår kväll stod jag och tajmade 1min innan jag ramsade igen x 8.
* Det enda svar jag tycker mig höra är att han blir extra arg när han hör ramsan. Då stiger gråten i styrka.
* Första kvällen höll jag på i 2h och 25min. Det spelar ingen roll att jag får honom lugn i sängen via buffning eller solfjäder, samma sekund som jag släpper kontakten med honom reser han sig upp, ställer sig i fotändan och gallskriker och grinar.
* Tillslut när jag fick honom att somna tror jag så här i efterhand tyvärr att han somna innan jag ramsade ut. Han var lite väl tyst sista gången

Så till fusket. Jag kom på det igår kväll då jag kände att jag var på väg in i ett till maraton och jag orkade inte höra honom gallskrika mer. Jag vet att jag gjorde fel men föräldrainstinkten sa ifrån. Så då gjorde jag följande:

* In utan ett ljud, lade honom till rätta bestämt men inte hårdhänt. Armar upp, benen raka.
* Solfjäder med vänster hand, buffa med höger hand 1-2min
* Sen solfjäder med båda händerna. Även om han är hur lugn som helst när jag buffar och man nästan tror han sover så börjar han gnälla bara under den mikrosekund det tar att sluta buffa och lägga höger hand solfjäder
* Håller bestämt tryck men absolut inte hårdhänt i solfjäder med båda händerna samtidigt som jag ramsar mjukt i halvtakt (tyst varannan vers)
* Lyfter bort höger hand men behåller vänster hand i solfjäder över hans axlar och ner på ryggen. Han gnyr lite
* Ramsar två verser till, lyfter försiktigt bort vänster hand och ramsar ut.
* Avslutar med Bekräftelse utanför dörren, högre

Detta funkade igår kväll och inatt har han aldrig sovit så här bra, inte på 12 månader! Han vaknade vid 21.20, 2.30 och 5.15. Jag använde fuskmetoden alla tre gångerna och han somnade direkt, var där knappt 5min.

Jag förstår ju att det här är ohållbart och att jag gör fel men jag tänkte att om jag skriver om det så kanske nån rutinerad kurare kan hitta ledtrådar i det jag skriver och komma med tips.

Tacksam för hjälp! Har även kollat runt här i forumet efter liknande fall.
3/3 Påbörjat kur med tvillingar födda 26/2-15 (v37+3)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar tvillingar, några funderingar.

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så några frågor. Hur ser dagarna ut? Mat, sömn utevistelse osv...

Ang. det du gjort nu som inte helt enl. regelboken.
Vi brukar säga hellre tveklöst fel än tveksamt rätt. Och det är ju toppen att du nu hittat något du känner funkar för dig.

Dock, när du nu säger ramsan med handkontakt kopplar han ju liksom ramsan till just din närvaro och det är lite det ramsan inte skall göras. :wink:

Så nu är det absolut dags att försöka ändra på detta! Man brukar säga en gång ingen gång, två gånger ny vana.

Precis som du själv är inne på så kan du ju inte göra detta i all oändlighet (eller ja vissa gör ju faktiskt det :D) Men det viktiga nu är att du hela tiden siktar på att göra mindre och mindre och kortare och kortare. Det är inte en söva barn metod utan lugna barn där de ligger metod.

Att det tar kortare tid kan ibland vara för att man gör en "större" och "mysigare" insats. Och råkar det vara så, då är det dags att dra öronen åt sig snabbt och fundera på hur man skall kunna dra ner på insatsen /verktygen.

Så nu när du har ett sätt att lugna, försök tänka UT inte IN och korta korta korta insatser. Hellre springa in och lugna 50 ggr än att stå kvar i 50 min om du är med? Du skall förmedla trygghet han skall lära sig att somna själv och trygg.

Vid läggning är mitt tips att man faktiskt bara flyger in lägger (en ettåring behöver man inte lägga till rätta och trycka till och buffa så mycket) ställer de sig upp får de stå tills de antingen själva sätter sig ner, eller BER om hjälp! Då lägger man ner dem kort en snabbt tryck och går ut med den hurtigaste och mest betryggande ramsa man kan få till. Sen skulle jag ändå göra husljud utanför deras dörr! Om du så skall dammsuga utanför eller på annat sätt göra betryggande ljud.

Hoppas att denna natten gick bättre för er! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
stiina
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 17:36

Re: Kurar tvillingar, några funderingar.

Inlägg av stiina »

Tack "Torsmamma" för långt och bra svar, vi använde oss av dina tips och nu funkar det mycket bättre. Jag och min man bytte bebis så jag fick pojken som skrikit mycket och han fick pojken som jag har lyckats kura väldigt bra men då bytte dom roller och nu är Erik den som somnar om lätt med ramsan och den andra pojken den som skriker sig igenom nattningarna. Kan det vara så att jag ger en mer lugn och trygg känsla? Vi upplever båda att när min man kurar eller ramsar så blir dom mer hysteriska, vad kan detta bero på? Då vi har haft dom i enskilda rum så har vi nu beslutat att vi ska låta dom kuras i samma rum enbart av mig. Något som kan vara bra att tänka på då jag nu fortsätter kuren med dom tillsammans? Vet att dom inte ska se varandra men känns som att dom kommer trigga varandra till skrik, eller är det bara negativa förväntningar som jag har? Tack för all hjälp!
3/3 Påbörjat kur med tvillingar födda 26/2-15 (v37+3)
stiina
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 17:36

Re: Kurar tvillingar, några funderingar.

Inlägg av stiina »

Vi valde att fortsätta ha dom i separata rum ett tag. Nu är vi inne på dag 5 och jag kurade första två dagarna tvilling A och min man Erik. A svarade bra på kuren även om första natten var kämpig. Då var Erik den som hade svårt att bli kurad, skrek och var hysterisk så vi bytte barn och killarna fick även byta rum, dvs Erik fick flytta in hos mig och bli kurad och A hos min man och bli kurad. Jag har haft väldiga framgångar med Erik sen han flyttade till mitt kurartillhåll, idag somnade han på 3 minuter och har senaste 2 dygnen sovit hela nätter. Nu är det dock tvilling A som är hysterisk, han som svarade bra när jag kurade honom i annat rum, nu gråter och skriker han så han nästan kräks. Vi ramsar och ramsar, går in och buffar i nödfall men borde det inte ha vänt nu? Gör vi något fel eller blev det såhär av att byta miljö (rum)? Senaste tre nätterna sen han började bli kurad av min man istället så skriker han hela kvällen (men sover sen resten av natten), han svarar inte alls på ramsan utan skriker hela tiden utan pauser, tystnar dock när vi buffar men skriker igen så fort vi slutar. Några tankar på vad vi gör för fel? Några goda råd? :cry:
3/3 Påbörjat kur med tvillingar födda 26/2-15 (v37+3)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kurar tvillingar, några funderingar.

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Det första som slår mig är att din attityd kanske är en del bättre än makens? (har sett det ganska många gånger) och om man byter "kurare" efter ett par dagar tar det också tid för barnet och anpassa sig osv... Men i detta läget så verkar ju Erik klara sig bra, kan kanske du och din man byta rum så ni får byta barn?

När ett barn inte lyssnar på ramsan alls har man oftast använt den fel tyvärr. Det absolut "vanligaste" felet många gör är att man "provar" ramsan och bestämmer sig för att den inte funkar och då går in och verktygar inne i rummet. Det man då på 1-2-3 nätter lär sitt barn är: håll ut jag kommer in!

Allt har och göra med vilken känsla man själv har när man kurar. Känner man sig lugn? Skriker barnet en TILL sig? Hur tänker jag och känner jag kring det?

Det andra, ni har helt klart fastnat i "buffträsket" gissar viss överbuffning skett på toppen av att ramsan inte fått lära sig göra jobbet.

Så råd? :wink:

Börja med att byta som ovan. Se till att ni verkligen har skratt till go natt MINST 20 min, flyg in lägg och GÅ UT med den i särklass hurtigaste, gladaste, roligaste ramsa du kan uppbringa, så hög, så glad, så bestämd att inga som helst protester får plats. Det skall kännas som en smäll i magen, när man går ut. Jag kallar detta för att man "ramsar omkull" dem. Jag har varit hemma hos flera, där de liksom säger ramsan som ett mantra, eller står utanför dörren i "givakt" (en pappa) och bara säger ramsan som man tror. För att jag går dit, tar bort pappan, kör en ramsa som är så GLAD, BESTÄMD, HURTIG att man bara inte KAN protestera mot detta! Ibland blir det X4 ibland X6 och ibland X8.

Sen gör man HUSLJUD! Och då inget fjuttigt utan rejäla HÖGA husljud. Damsug utanför dörren. Slammra i skåp. Städa badrum om det ligger vägg i vägg samtidigt som du sjunger den aboslut poppigaste gladaste diskolåten du kan spela.

Ett barn som är ledsen när man lägger skall läggas så glad, så glad så glad. Sen skall mamma och pappa förmedla denna LYCKA det är att faktiskt få ligga och sjunga med, lyssna på annat än sitt eget klagande.

Märker man att OJ, nu går det verkligen utför då bestämmer man VAD är frågan??? Är frågan, jag är ledsen och ni måste buffa mig NUUUUU!!! Ja då får man en ramsa! Är man jättearg och gapar för full hals för att detta var inte vad man tänkt sig!!!! Då måste man tyvärr avvakta... Tills det blir ledsamt, då får man en len,mjuk, mjuk, smekande ramsa. Men är man verkligen "förtvivlad" eller har verkligen "fastnat" detta hör man oftast, de liksom fastnar och låter lika och läääänge. DÅ kan man till nöds gå in, men då är det nu slutbuffat! Då får du solfjädra honom LUGN, inte sömntung, inte halvsovandes. Utan vissa ligger och småhulkar lite, men då får man gå och ge den där smekande ramsan. Vissa blir bara JÄTTEARGA av solfjädern, då var man inte ledsen till och börja med.
Trösten med solfjädern är att den skall lugna, du FÅR gå in och LUGNA med din närvaro, men du myser inte, du tröstar inte. Du finns där, bebis är inte ensam i sin förtvivlan och man får stå tills detta tillstånd är brutet. DÅ går man UT med ramsan. Ramsa inte först, "prova" inte ramsan, då kommer den inte funka.

Så liiite back till natt 3 skulle jag säga. Se sen till att ramsan är det sista som får ordet. Även om du tror det stör, skall den ha sista ordet, inkl. en separat bekräftelse minst 2 nätter nu. Alltid X4.

Ett hårt recept, men det finns inga genvägar ur buffträskt och ramsförbrukning. Utan FULL attityd och solfjäder nu i JÄTTEKRIS! :wink:

Du klarar detta, du har redan gjort det på båda barnen. När du märker att du har 100% koll, då kan du stötta pappan lite mera så han också får över 100% koll. De är nämnligen helt suveräna på detta när de väl får kläm på det! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "