Hjalmar och sömnen...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Hjalmar och sömnen...

Inlägg av Jennie1993 »

Hej!
Nu är vi här inne istället, Hjalmar har börjat vakna upp på nätterna, ledsen och svårsövd på kvällen. Förut har det inte varit några problem alls med att lägga ner, ramsa och gå ut. Nu är det massor med gå in igen och ramsa om, gång på gång innan han till slut slappnar av.
Vad gör jag för fel? Vart ska jag börja leta lösningar?
Tacksam för hjälp, jag saknar mina hela nätters sömn och enkla nattningar :(
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjalmar och sömnen...

Inlägg av Tin »

Hej,
är Hjalmar kurad förut eller är han en liten säker sovare via standard metoden?
Vad har ni för schema?

1,5 åringen i ett utvecklingssprång som vi kallar för "Förtrotsen". Sök på forumet här eller i Barnaboken för att få lite bakgrund till varför det kan svaja lite med sömnen för 1,5 åringarna. Trotsandet kan sätta sig på sömnen om man säger så, och de små ifrågasätter om man verkligen ska sova. Man rider enklast ut stormen genom att vara superkonsekvent med rutiner, skrattet till gonattet, mörkt rum, hålla sig till sov schemat och inte börja springa in och ut i litens sovrum :shock: - Liten får då bara får vatten på sin kvarn att det var precis det han misstänkte: "Tydligen är allt inte som vanligt, för här kommer mamma in igen."

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Hjalmar och sömnen...

Inlägg av Jennie1993 »

Han har aldrig behövts bli kurad, det har varit stadigt med hela nätter i princip sen han var 4 månader okorrigerat...

7 - God morgon, ersättning ca 180ml (vatten innan pulver).
8:30 - Gröt
11-11:30 - Lunch tillsammans med oss, han äter själv.
12 - vila middagslur (1-2h)
När han vaknar blir det mellanmål
17 - kvällsmat, ibland gröt, ibland vår mat.
18:30 - Kvällsrutin + välling
19 - God natt.

Tilläggas bör att grabbarna bus sover i samma rum (vi bor i en tvåa så svårt att sära på dem tyvärr, längtar till större)..... Vi måste ju liksom springa in när lillebror vaknar eller skriker, drar vi däremot ut på tiden för nattningen på kvällen och verkligen, busar, busar, busar och sen försöker varva ner (tänk typ något ställe där han inte kan röra på sig mer än att sitta still ex bilen), så blir det himla mycket lättare, då somnar han ju dock inte förens senare än han ska....
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjalmar och sömnen...

Inlägg av Tin »

Hej, schemat ser strålande ut, jag skulle väl vara lite noga med att dagsluren blev 1,5 timmar och inte 2.

Jag nattar också 2 barn i samma rum, har valt att ha dem sovandes så även om om vi har gott om rum i huset. Idag är dom 6 och 3 år men sedan lillan var 5 månader har de delat rum. Det har gott alldeles utmärkt. Storasyskonet slutar vakna tillslut för de vet att det är föräldrarnas jobb att ta hand om ev uppvak. Under ett par veckor vaknar dom, sen sover de oftast lugnt och tryggt vidare, nöjda med att de ömma föräldrarna vaktar. Däremot skulle jag inte springa så mycket i litens rum om natten, gå in och checka så allt är ok (filtar, gosar, blöjor) om du känner att du måste för att kunna ramsa med attityd. Sen ramsar du utanför de smås rum, tills budskapet har gott in hos förtrotsaren. Vaknar storebror somnar han också om till ramsan.

Sen skulle jag börja nattandet tidigare, om det är svårt för de små att varva ner. Lägg 30 minuter tidigare brukar vara standard rådet, då hinner de varna ner och bli trötta i ögonen. För kvällsbuset ska int behöva hålla på längre ett 5 minuter. Gapskratt och bus, sen in i rummet, ramsa och UT. Resten av konversationer sker via ramsan, tillslut (men håll ut, kan ta en vecka eller så) kommer liten nöja sig och lugnet är åter i stugan.

Läs på i barna boken om förtrotsen .....

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Hjalmar och sömnen...

Inlägg av Jennie1993 »

Tin du är fantastisk!
Men ramsa utanför dörren, hur ska jag lyckas med det när vi också sover därinne?
Läser redan ikväll :D
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjalmar och sömnen...

Inlägg av Tin »

Hej,
nu skrattar jag så jag kiknar. Jag hade helt missat att ni alla sov i samma rum, då blir det ju svårt att ramsa utanför dörren mitt i natten. :) Kan ni hänga upp ett skynke från taket, eller ställa en skärm och "skapa" ett rum i sovrummet med tydlig gräns? Då kan du ju stå "utanför" litens rum och ramsa. Många hänger en gardin från en skena i taket liksom.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Hjalmar och sömnen...

Inlägg av Jennie1993 »

Tin skrev:Hej,
nu skrattar jag så jag kiknar. Jag hade helt missat att ni alla sov i samma rum, då blir det ju svårt att ramsa utanför dörren mitt i natten. :) Kan ni hänga upp ett skynke från taket, eller ställa en skärm och "skapa" ett rum i sovrummet med tydlig gräns? Då kan du ju stå "utanför" litens rum och ramsa. Många hänger en gardin från en skena i taket liksom.

kram Tin :heart:
Vi kan ju alltid försöka, men jag är snarare rädd för att han kommer dra ner det än att det får vara :roll:
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjalmar och sömnen...

Inlägg av Tin »

Värt ett försök, på med attityd mössan och kör bara!

"Klart som 17 att det går. Här skall avskärmas."

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Hjalmar och sömnen...

Inlägg av Jennie1993 »

Avskärmning är ännu ej påbörjad (vi får fysiskt inte plats i sovrummet), har provat :/
Uppvak på nätterna, hur ska vi hantera detta, kura? I så fall hur? Hur får jag dessutom över sambon så han fattar att han måste vara bestämd? Han som annars alltid är den som ger efter för minsta lilla... Ja, han är tyvärr inte lika barsk som jag kan vara när det behövs.
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjalmar och sömnen...

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Många har det just så att en är konsekvent och inte den andra. Här får ni prata om hur ni kan lösa det. Hos oss är alltid lösningen att jag gör det och fixar det, annars blir det liksom inget gjort eller pannkaka av det hela... :roll:

När vi är i Gastsjön eller kurar med flera i samma rum brukar vi kurare om det behövs gå upp och gå ut ur rummet och sen ta ramsan där utanför. eller helt enkelt som AW gör, ramsa medans man går ut för att fortsätta arbetet utanför sovrummet. Störs de andra får de sova med öronproppar. :wink:

Man kan inte kompromissa dessa saker, speciellt inte med en i förtrotsen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Hjalmar och sömnen...

Inlägg av Jennie1993 »

TorsMamma skrev:Hej,

Många har det just så att en är konsekvent och inte den andra. Här får ni prata om hur ni kan lösa det. Hos oss är alltid lösningen att jag gör det och fixar det, annars blir det liksom inget gjort eller pannkaka av det hela... :roll:

När vi är i Gastsjön eller kurar med flera i samma rum brukar vi kurare om det behövs gå upp och gå ut ur rummet och sen ta ramsan där utanför. eller helt enkelt som AW gör, ramsa medans man går ut för att fortsätta arbetet utanför sovrummet. Störs de andra får de sova med öronproppar. :wink:

Man kan inte kompromissa dessa saker, speciellt inte med en i förtrotsen. :D
Ramsa medans man går ut låter ju som det skulle kunna vara något, och ja det lär ju bli samma här med att jag får göra det om något ska bli gjort... Suck :lol:
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Hjalmar och sömnen...

Inlägg av Jennie1993 »

Så var det fnurra på tråden igen, både Hjalmar och lillebror Vilhelm är gnälliga, klängiga, pappiga (Hjalmar kan vara både pappig och mammig)...
Dom sover bra men vakentiden är fylld med tandagnisslan och gråt. Hjälp sökes desperat för att få bot på detta snarast!
Schemat ser ut som följer just nu.
6:30 god morgon, välling, morgontv
7:20 - förskolan
8:00 frukost
9:30 fruktstund
11:30 lunch
12:00 sovstund (alltid olika hur mycket dom sover, H får max sova 30min och V har max 2h men oftast blir det mycket, mycket mindre).
14:30 mellanmål
16:00 Hemåt
17:00 Kvällsmat
18:00 Bolibompa och kvällsrutin
18:30-19:00 God natt

Men redan vid hämtning är det gråt och gnäll. Har dom fått sova för lite? Händer det för mycket på dagen?
Äter dom för lite? Jag kan ju inte tvinga i dom mat på förskolan :/
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjalmar och sömnen...

Inlägg av mamaA »

Hej!

De har ju ganska nyligen blivit storebröder, det tenderar ju att vända upp och ner på tillvaron.

När min lille var 1-1,5 år sov han på tok för kort på förskolan 45 min-1 timme och det var på tok för kort. Kvällarna var inte roliga alls :? Vi löste det med att han bara var där på fm och sen sov han hos mormor men den lyxen har ju inte alla :wink: . Var sover han på förskolan? I litet rum, vagn, ute i krubba? Kan man förändra på något sätt så det blir bättre sovmiljö? Är han (mellansonen) van att lyssna på ramsan för att sova vidare på middagsluren? Får man vakna när man vill kan det ju ställa till problem. Om han sover i vagn på förskolan kan personalen kanske ramsa honom?

Nu kan jag typiskt nog inte se i din signatur nu när jag svarar hur gammal äldste sonen är men är han gissningsvis 2,5 år? Då är ju trotsen i full sving, i alla fall hos oss. Min minsting blev två år :roll: i september och det är inte så kul hemma hos oss om kvällarna heller, storebror är nämligen inne i 6-års trotsen också så det är trots de lux här :mrgreen: . Förtrotsen börjar ju vid 1,5 oftast. Hur gammal är mellansonen? Kan ju vara det men annars skulle jag sätta en slant på för lite dagsömn.

Jag vet inte riktigt vad som är rekommenderad middaglur vid 2,5 men min son sover 1 timme på förskolan och mer hemma på helgerna ibland och ibland somnar han inte alls men får ändå ligga kvar och vila(eller sura :roll: ).

Se till att natten blir 12 timmar, lägg t.o.m. gärna en halvtimme tidigare, speciellt den yngste, vid behov.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Hjalmar och sömnen...

Inlägg av Jennie1993 »

Hej!
Ja att bli storebröder och (mamma igen för mig), vände upp och ner på tillvaron för oss allihop.

Hur mycket ska dom sova egentligen båda två?
Mellansonen är ju 1.5 och stora 2.5... Stora tar evigheter att natta om han sover på dagen (och trotsar rätt mycket för att inte behöva sova mitt på dagen också)!

På förskolan sover dem i ett litet rum (alla barnen), så det händer ju att någon kan väcka de andra också. Har tidigare försökt få dom att lägga ner stora igen när han har följt med upp och ut när pedagogerna lämnat men dom är motsträviga eftersom dom är rädda att de andra ska vakna då. Så där känns det lite som om vi har kört in i en vägg. Allra bästa vore ju egentligen om vi hade haft en vagn där jag kunnat söva alla tre samtidigt på promenad men vad jag vet finns det ingen sån...
Ingen av dom är vana att lyssna varken på ramsa eller liknande tyvärr, jag har slarvat massor med dom två för att det har fungerat bra för oss iaf innan! Är det försent att börja med något sånt nu? Vi kommer ju få ett litet helvete om vi ska kura båda två men det kanske det är värt det? Jag vill ju och måste ha en fungerande vardag när dom är hemma alla tre och för att det ska fungera för mig vill jag ha rutiner och satta tider när dom sover (och faktiskt sover, inte bara att man strävar efter det)!
Finns det någon mirakelkur?
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjalmar och sömnen...

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, vi har också det där mikroskopiska sovrummet på förskolan där madrasserna knappt får plats, inte alls optimalt. Kan de inte sova i vagn på förskolan? det gör vissa hos oss men i så fall i hallen eller inne i rummet där de andra leker.

Det där med sömntimmar är jag inte helt ajour med för de äldre men min minsting snart 2,5 sover ca 1 timme men hemma tar han väldigt lång tid på sig att somna inför luren om han ens somnar alls. Jag tänker att det är bra att han vilar annars i vilket fall som helst. Jag tor egentligen att rekommendationen vid 2,5 är ca 45 min man brukar väl skippa luren någonstans där runt 2,5- 3 år har jag för mig. Man kan ju ha vila med cd-saga (eller modernare spelare :wink: ) i sängen en liten stund också bara för att orka med resten av dagen. Ett annat alternativ kan ju vara ensamlek i sängen när de andra sover middag. För 1,5 åringen gäller minst 1,5 timme men ofta behövs 2.

Har du inte verktygen så är det ju kur som gäller om du vill få ordning på skutan och då krävs avskilda sovutrymme till båda, antingen egna rum eller draperi i skena runt taket kring sängen. Verktygen är ju ovärderliga att ha när det trotsas som du nu märker så det är all idé att kura nu om du vill göra det, det går med äldre barn också, men får bara lite mer motstånd oftast.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "