Kura en 6 & 4 åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Pricken745
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:37
Ort: Stockholm

Kura en 6 & 4 åring

Inlägg av Pricken745 »

Vi har Av någon väldigt konstig anledning fått långa jobbiga läggningar av två barn som kurades som väldigt små och som sovit gott sedan dess. Sover gott gör dem ff när de väl somnat men vägen dit är ett krig varje kväll med ffa den större. Strulet började med att hon helt pkötdligt blev rädd för allt och vägrar vara i ett rum själv. Vi trodde det var ngt att göra med ngn fas och ny skola etc men nu måste vi ur detta. Då lilla syster börjar ta efter och vi vuxna har ingen egentid.

Till frågan. Kan man kura så stora barn och gör vi likadant med solfjädrar etc på dem och kan vi kura två barn samtidigt ( de har egna rum)

Tacksam för hjälp [-o<
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura en 6 & 4 åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkomna!

Så här stora barn får man helt enkelt dels prata med och förbereda ordentligt innan och sen jobba med ramsan ala godag yxskaft som Anna brukar säga. :wink:

Läs gärna denna tråden!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=26163

Vi har dörren pyttelite på glänt med lampa utanför ifall man mitt i natten behöver gå upp och kissa. Inga lampor eller ljus i rummet! Gärna rött sken.

Hur ser sovtiderna ut för övrigt? Frestas inte av att korta ner natten från sina 12-timmar det behövs några år till. Jag har märkar att även en 9-åring kan behöva 11-12 timmars nätter även om de inte sover varje minut kan man ligga och ha lite egen tid och fnula för sig själv. Det är förutsättningarna som räknas!

:D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Pricken745
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:37
Ort: Stockholm

Re: Kura en 6 & 4 åring

Inlägg av Pricken745 »

Heej och tack för snabbt svar som jag läste först nu ( trodde man fick mail när man fått svar så inte kollat av svaret förrän nu :)

DÅ vet jag ....vi ska prata med dem och förbereda dem ...tänkte börja till helgen.

Den stora sover i snitt 10 timmar per natt och lilla 11 timmar ...vissa nätter mer och vissa nätter mindre.

Vore fantasktisk och få den lilla i säng 1930 och stora 20.00. Just nu känns det som en omöjlig sak att åstadkomma men vi satsar på det [-o<

Har 2 frågor.

Ska vi ff ge bekräftelseramsa som Anna gjorde i tråden du skickade mig?
Det tuffa kommer att bli snart 7 åringen som är rädd för allt just nu och inte vill vara i ett rum ensam... Har fått höra av så många att det är hemskt av oss att inte sitta med henne tills hon somnar om hon nu är så rädd etc..... Hon är även rädd dagtid och vill alltid vara i samma rum som någon vuxen. (började i augusti)

tackar igen på förhand <3 <3
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura en 6 & 4 åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Om ni har morgon kl. 07 skall den lilla inte lägga sig efter 19 och den stora 19.30. Alla behöver "egentid" och nedvarvning en stund för sig själv. Det tar vi inget extra för. Jag lärde min son digitala klockan och har en i hans rum och ett larm utanför rummet. På den klockan vet och ser han att är det inte 07:00 får man ligga kvar i sängen och vila tills larmet ringer. Ganska bra tips.

Att just dessa 6-7 åringar blir väldigt ängsliga och mörkrädda är inget ovanligt. Faktiskt MYCKET vanligt. Vi hade också en ganska lång tid så. Tipset är att ni går ut i mörkret om ni inte bor i innerstan :roll: och försök att se i mörkret, kanske ha en ficklampa man kan lysa med osv för att just inte vara mörkrädd. (Lite KBT här..) Gör andra övningar i sovrummet säg kl. 17 på kvällen i kolsvart sovrum där man kanske måste hitta något osv... Detta hjälpte oss mycket. Att möta sina rädslor på en tid man kan hantera dem på.

Sen har vi en RÖD lampa i hallen utanför som ledljus så man ser om man behöver gå på toa, dörren aldrig mera öppen än 10 cm. Första 2-3 nätterna kan du säga att du kommer stå vakt utanför tills de sover, men inte kommer prata eller svara på frågor. (ja man bekräftelseramsar dem med om man vill :wink: )

Jag har en sån här lampa nu för tiden. Sett att den finns på vår Coop Forum, K-rauta m.fl. Jag sätter den det röda ljuset eller oranga. Inte grön eller blå.

http://www.osram.se/osram_se/produkter/ ... /index.jsp

Så Från idag övningar i mörker och jobba med detta. Så kör ni igång till helgen. Men tumma inte på 12 timmar!! Även om man inte sover varenda minut av sin sovtid behöver man förutsättningarna.

Glöm inte 20 min storskratt gärna kittling innan läggning och UTANFÖR rummet. Snabb läggning och ut. Gör också gärna så att ni har väldigt ljust dagtid, ute minst 1-2 timmar mitt på dagen. När det är mot 17.30 tiden så släcks lampor och man kan ha tända ljus. Då stimuleras melatoninet på max och de kommer somna fortare. Inga starka lampor utan försök tänka 1-2 tim innan läggning tända ljus eller mycket svaga lampor. Men desto mera på dagen.

Läs, läs, läs.

Här har du lite pepping:
• Folk i tre-fyra-fem-sexårsåldern ska överhuvudtaget inte tillåtas gå ur sängen!

Gärna ligga i mörkret och ha tråkigt, men inte gå ur den. Sätt dig på en stol i dörröppningen, så att barnet ser dig, och läs en tidning eller en bok eller sticka eller skriv eller gör vad som helst som inte har med barnet att göra. Din verksamhet ska tyckas kräva din totala uppmärksamhet. Titta inte inåt barnet och säg ingenting. Vid minsta rörelse i lilla sänghalmen sätter du stopp med en barsk, punktsättande ramsa. Hinner barnet upp, hinner det i alla fall inte ut! Hugg den lilla optimisten direkt, led snabbt tillbaka till sängen, tryck till utan ord och gå ut med ramsan. Upprepa lugnt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "