Mitt barn kräks vid läggning! Hjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mackapeer
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 22 nov 2015, 22:01

Mitt barn kräks vid läggning! Hjälp!

Inlägg av mackapeer »

Hej!

Är ny på forumet sen igår, och söker lite svar på ett problem som vi har med vår dotter Elsa, nyss fyllda 1 år. Hon har sovit dåligt i säkert två månader, så för några veckor sedan bestämde vi att vi skulle kura henne. Vi har läst på och övat, och repeterat och läst på igen, och i fredags (2015-11-20) började vi kuren. Nedan följer en resumé av vad som hänt hittills:

Alla tre läggningar hittills har börjat med att lilla Elsa skrikit så hysteriskt att hon kräkts. Första nattningen buffade jag kanske 20 minuter innan hon lugnade sig, men så fort ramsan sätts in (på väg ut) flyger hon upp i sängen och börjar skrika hysteriskt. Första kvällen försökte jag ramsa utanför, gå in och ge beskedet (flera gånger under en 20-minutersperiod). Det slutade med att hon kräktes i hela sängen. Vi blev då tvungna att ta upp henne och bädda om. Vi gjorde så ny välling och skrattade hela vägen in till sängen. Samma hysteriska skrikande denna gång, men efter ca 30 minuters beskedande och ramsande tystnar hon, och bekräftelsen tas emot utan protest. Natten förflyter sedan bra, vaknar bara en gång och behöver påminnas.

Vid andra nattens läggning är det samma visa, men lite värre. Hon får välling och vi skrattar till sängen. Jag buffmarkerar bara och ramsar mig ut, och hon protesterar direkt hysteriskt. Innan jag ens hunnit lyssna av henne utanför dörren, kräks hon i hela sängen. Så vi börjar om igen, och då tar det bara 7 minuter innan hon är tyst. Sen sover hon hela natten utan behov av påminnelser.

Tredje natten, och min sambo tar över. Men det är samma visa. Idag provade vi att ge vällingen lite tidigare och sedan vänta lite längre innan vi la henne. Idag busade vi också extra mycket så hon verkligen kiknade innan vi la ner henne. Men tyvärr samma visa idag igen; min sambo lägger tillrätta, buffar bara markerande och ramsar sig ut. Elsa protesterar hysteriskt på en gång, och efter bara några sekunder kräks hon igen... Så upp med henne ur sängen och bädda om och byta pyjamas på henne, och börja om. Och precis som de andra kvällarna går det mycket bättre andra gången (hon somnar själv efter ca 7 minuter). Visst protesterar hon när man går ut med ramsan, men man kan påminna henne så hon lugnar sig och somnar av sig själv. Bekräftelsen tas emot utan protest.

Jag har läst och läst i SHN-boken, men blir inte klok på hur vi ska tackla det här med kräkningarna. I boken finns ju tipset om att man kanske måste vara längre inne hos henne så hon verkligen lugnar sig (s.133 ur 2005-boken), men vi vill ju inte fastna med buffning eller solfjäder... Och det konstiga är ju att vid omnattningen går det ju bra med ramsan bara, och sen sover hon bra resten av natten. Ramsan fungerar även ok när hon vaknar till på morgonen (för tidigt). Det tar dock sin lilla tid (5-20 minuter).

Ett annat tips ur boken är ju att fortsätta påminna tills hon lugnar sig, men vi hinner ju knappt påminna innan hon kräks...

Vi blir inte kloka på det här. Hon sover ju gott och lugnt hela natten, trots den dåliga starten. Och det känns lite märkligt att ramsan tar vid omnattningen, men inte första gången.

Tar tacksamt emot alla tips och/eller idéer på hur vi ska komma tillrätta med hennes kräkande? Det är ju en väldig tråkig start på läggningen, och även om hon somnar själv vid "omnattningen" så är det ju inte med en särskilt glad känsla...

Vänligen,
Per
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mitt barn kräks vid läggning! Hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej Per och välkomna! :D

Har hon kräkts så här förut? Hur ser schemat ut dagtid med mat, sov, aktivitet osv...?

Det finns lite olika sätt att bemöta detta med kräkningar. Min fråga är hur har ni gjort förut?

Vill minnas mig vi har en till tråd just nu på ämnet. Sök gärna runt lite på just kräkningar och se om ni hittar tips ni gillar. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mackapeer
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 22 nov 2015, 22:01

Re: Mitt barn kräks vid läggning! Hjälp!

Inlägg av mackapeer »

Hej och tack för svar!

Uppdatering på kräkningarna:

Fjärde läggningen, alltså igår kväll, gick på 5 minuter utan varken kräkningar eller alltför vilda protester! :D Det verkar som att det räckte med att skriva i forumet, så förstod hon att det var en dålig idé att kräkas... Nu beväpnar vi oss med ytterligare säkerhet och lugn och kommer ikväll att ha en lika lyckad läggning!

Men för att svara på frågorna:

Elsa är "lätt-kräkt"; ibland kräks hon när hon blir riktigt arg, ledsen, förtvivlad. Hon skriker och skriker tills hon kräks. Det har hänt flera gånger. I samband med nattning och sovande har det oftast bara hänt när vi (dumma som vi varit) försökt oss på någon variant av femminutersmetoden... :evil: Men hon lugnar sig ju alltid när vi tar upp henne eller lugnar henne och så. Men nu hoppas vi ju att det är slut med kräkningarna!

Schemat ser ut så här:
Total sömn: 13,5h (19:30-07:00)
07:00 uppvak
07:30 frukost
10:00 lätt mellis
11:30 lunch
12-14 dagslur
15:00 mellis
17:30 middag
19:00 nattslurk
19:30 läggning

Hittills är det svårt att få till dagsluren på 2 timmar, men vi tänkte kämpa på under uppföljningsveckan för att sedan kanske dra ner den lite (hon brukar vakna efter 1:45), och sen är det svårt att få henne att somna om. Hon sover i vagn ute under dagsluren, och hon verkar väldigt känslig för visuellt stimuli...

Hade gärna sökt i forumet, men ser ingen sökruta någonstans... :(

Tack för ett bra forum och för svar! :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mitt barn kräks vid läggning! Hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag förstår hon är lättkräkt. Det absolut viktigaste är att man inte gör någon grej av det överhuvudtaget. Varken bu eller bä. :wink:

Hon kommer förmodligen att kräkas igen vid någon läggning osv... Men försök att ha förberett så ni kan byta snabbt enkelt helst så mycket som möjligt med henne kvar utan konstigheter eller procedurer.

Ang. schemat är nog mitt tips att ni kortar ner den till 1,5 (12-13.30) och sen lägger 19.00 istället. Dels brukar det passa barnen bättre samt om de i framtiden skall gå på förskola, dagmamma eller så är den där 12 tim natten skön att ha på plats. :D

Ang. stimuli så är våra rekommendationer att man alltid stänger av för just synintryck exempelvis med ett lakan som man hänger över vagnen. De störs inte av ljud utan synintryck. Andra lägger i kolsvart sovrum för middagsvilan. Men tänk på att hänga över något.

Här hittar du sök funktionen

http://www.annawahlgren.com/forum/search.php

Samt titta gärna under huvudrubriken i tråden "svar på vanliga frågor" där är också massa tips och råd.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=7

Lycka till nu! Massa glatt skratt och glada läggningar, gå ut med den i särklass HURTIGASTE ramsan man kan tänka sig.

Ps. ja 5 min metoden har tyvärr förstört för många barn och föräldrar... :cry: Ds
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mackapeer
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 22 nov 2015, 22:01

Re: Mitt barn kräks vid läggning! Hjälp!

Inlägg av mackapeer »

Hej igen!

Tack för tipsen! :)

Ikväll kräktes hon igen, men det märkte vi inte förrän jag skulle lägga henne tillrätta. Då bytte vi på henne och sängkläder med henne kvar i sängen. Hon blev ju helt utom sig, men jag antar att vi gjorde rätt? Hon somnade dock snabbt om efter ingreppet! :)

Schemat behöver nog revideras ja. Har som sagt redan börjat känna att dagsluren är lite lång. Och lägga vid sju låter också bra! Och det känns också som att hon är väldigt trött redan vid sju, så att busa sista halvtimme är en kamp... Men visst ska vi vänta till efter uppföljningsveckan innan vi ändra om i schemat? (idag är ju första dagen på den veckan).

Vi har länge kört med sovmössa, så jag tänker att vi behåller den. Kan varmt rekommenderas! 8)

Tack återigen!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mitt barn kräks vid läggning! Hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Låter strålande bra!! :D

Sovmössa? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "