HJÄLP! Förtrots? 3 sömnlösa nätter...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
TinaAz
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 08:52

HJÄLP! Förtrots? 3 sömnlösa nätter...

Inlägg av TinaAz »

Hej!

J har hunnit bli 19 månader och vi är inne på tredje veckan på förskolan. Jag är hemma med lillebror så J går mån-tors 9-15 på förskolan och han stromtrivs!

Någonting smög in i våra liv förra veckan.. Lite gnäll och ängslighet som nu, efter bara 4-5dagar, eskalerat till skrik, skrik och mera skrik! Alltid lika efterklok att man inte såg signalerna och rustade för en tuff tid och inte vek sig en tum sitter vi nu här som de 2 största frågetecknen, jag och pappan.

schema:
natt 19-07
frukost 8
fruktstund 9.30
lunch 11
sova 11.45-13.15
mellis 14.00
middag 17
nattslurk 18.30

J somnar fint, självklart i egen säng i eget rum och kolmörkt, men nu är det stört omöjligt att ha honom vaken efter 18.15 så han får gå o sova då. Skrattet till godnattet kör vi på som vanligt men de 3 senaste dagarna har vi inte ens fått ett litet leende, knappt på hela dagen känns det som. Efter ca 2 timmar vaknar han första gången och skriker som att nån sticker en kniv i honom, ett skrik som inte går att överrösta med ramsan. Går in efter ett par min och konstaterar att han är vaken och kontaktbar, alltså ingen nattskräck av något slag. Lägger till rätta, skriket slutar och jag ramsar mig ut utan protest.

Sen vaknar han med skrik varannan timme resten av natten, trotsigt "jag tänker inte sova-skrik" som inte går att överrösta så efter ca 3 min skrik går nån av oss in och lägger tillrätta och för att försöka ramsa oss ut vilket ofta slutar i att vi får gå in flera gånger innan han verkligen ger sig. Vi har testat att husljuda, vara snälla och gulliga och bestämda men ingen lycka än.

Han lyckas väcka lillebror som normalt sett sover 19-04 innan han får sin nattslurk men när han sövts om 3-4 gånger är det tillslut bara mat som han somnar av, vilket de senaste nätterna blivit nångång mellan 2 o 3.

Han har varit delaktig i hushållssysslor som att slänga lillebrors blöjor i soptunnan, plocka ur bestickkorgen i diskmaskinen, hänga tvätt och duka. De senaste dagarna är ingenting bra.. Han vill hjälpa men börjar skrika rakt ut till synes utan anledning. Han vill gå uppför trappan men när han väl kommer upp skriker han och vill ner trots att han gått upp på eget initiativ och så fortsätter det...

Han äter bra och vi är ute så mycket vi kan. Jag har läst runt lite här på forumet och misstänker förtrots och ser att många fått svar att använda search funktionen och läsa om det men var sjutton hittar jag search? Känns bra o få lite tips om hur jag ska möta denna pojke nu. Men framför allt hur ska vi klara nätterna?

Inatt måste vi få sova lite.. Precis när man somnat så börjar han om.. Rena tortyrmetoden! :oops:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: HJÄLP! Förtrots? 3 sömnlösa nätter...

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Jag måste fråga, behöver sonen verkligen gå på förskola? Kan ni inte försöka rädda de första åren för honom?
Läs gärna under rubriken dagis så tror jag du förstår lite mera hur vi tänker här. Inget barn "behöver" förskola före 3-års ålder. Runt 4 brukar man säga att då behöver barn andra barn och då är en förskola bra.

Ang. förtrots kan det absolut vara så, läs gärna om detta i Barnaboken där allt står om utveckling och hur man kan tänka. :D

Ang. uppvaken på natten... Ett argt barn går inte att "verktyga" och det är därför ni går in och ut flera gånger m.m. Det jag tycker är att man vid första pip, slänger iväg en ramsa X4 och sen får man i värsta fall klämma på Mozart eller ännu hellre STrauss HÖGT!! Så han har något annat att lyssna på än sitt eget missnöje. Blir han sen riktigt ledsen och verkligen BER om hjälp, DÅ får man en mjuk lugnande ramsa som säger att du skall sova så gott så gott! Småsyskon brukar snabbt vänja sig att man kan sova igenom de flesta oljud. Min son är ensambarn, men han vaknar inte av något på natten, inte ens på nyårsafton vid tolvslaget med massor av fyrverkerier.

Så ta tjuren vid hornen, kör en minikur ordentligt och stå på er. Se hans skrik som olika frågor, bestäm vad de frågorna är och svara därefter. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "