Hjälp med 2-åring som skriker sig till sömns

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
bueno
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 jul 2015, 06:35

Hjälp med 2-åring som skriker sig till sömns

Inlägg av bueno »

Hej!

Har en dotter på snart 2 år (och en på 6 månader). Det är faktiskt storasyster vi har det kämpigt med.
Hon kurades vid ca 5 månader och har sedan dess sovit 12-timmarsnätter med enstaka struliga perioder (gnällig/orolig läggning ffa).
Nu, 3 veckor innan 2-årsdagen så är det katastrof utan like.
Varje nattning tar en evighet, hon får sin välling i sitt rum i mörkret och där efter lägger vi ned henne i sin spjälsäng (som vi alltid har gjort). Tidigare har hon somnat/kommit till ro på en gång.
Men nu.... herregud.
Det gallskriks från det att vi stänger dörren, hon ställer sig upp. Skriker och är arg, ledsen och trött!
Ofta säger hon att hon vill att vi ska sitta bredvid sängen men det gör vi aldrig. Vi gjorde det misstaget en gång för ca 1 år sedan och då blev det snabbt att hon inte nöjde sig med en liten stund, utan 5 min blev till 10 min...sedan till 20 min...sedan till 40 min... osv.

Hon har hållt på sådär varje kväll nu i snart två veckor. Oftast håller det hela på i en halvtimme/45 min men igår satte hon personbästa. Nonstop skrik och bråk i 2 timmar. Under dessa två timmar så kommer perioder av tysthet (på max 5 min) när hon lägger sig ner och försöker somna. Men det är som att hon blir förbannad och otålig om hon inte lyckas somna på direkten och då ställer hon sig upp och cirkusen är igång.

Jag förstår att detta är en fas, hon har haft sånna (dock inte lika starka) tidigare. Det vi behöver hjälp med är hur vi skall hantera detta?
Som vi gjort hittills är att hon får bråka lite en stund, vi går in och säger god natt, och går sedan ut igen. Det har alltid fungerat förr. Men det gör det sannerligen inte nu.
Tips?

Vi fungderade på att efter hon fått sin välling, sitta kvar och läsa en saga så hon får mysa och lyssna på något trevligt innan hon somnar.
Men helt ärligt så tvivlar jag på att det kommer fungera... tror hon kommer bli lika upprörd när vi läst klart och ska gå ut.

Vi börjar bli lite smått slitna då vår 6-månaders, som sover i rummet bredvid, vaknar av detta. Så nu börjar hennes sömn störas :(
bueno
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 22 jul 2015, 06:35

Re: Hjälp med 2-åring som skriker sig till sömns

Inlägg av bueno »

åh hoppas verkligen någon vill bidra med något klokt för vi börjar bli helt förstörda här hemma.
Nu har hon börjat kasta kudde, täcke och gosedjuret över sängkanten och säger "tappade".
Gosedjur kan man ju alltid säga att hon inte får ha om hon ska kasta det över kanten, men täcket vill jag gärna att hon har kvar....
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med 2-åring som skriker sig till sömns

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Ok vi tar lite saker från början.

Hur ser hennes schema ut? Hur mycket sover hon på dagen? Hur ser det ut med mat dagtid? Social delaktighet? osv... Det är dagen som speglar mycket av natten :wink:

Ok, ang. läggning.

1. Vissa barn blir faktiskt uppvarvade av just välling då det är ganska mycket snabba kolhydrater i det. Min son fick lite fet yoghurt i soffan innan läggning vid denna tiden.

2. Ingen "nedvarvning" i sängkammaren. Utan vill ni ha lite kvällsmys brukar vi rekommendera detta i soffan, släck lampor m.m. och mys. 20 min innan läggning är det Skratt till go natt som gäller. MINST 20 min och då skall man kikna av skratt, också detta UTANFÖR sovrummet.

3. När man sen lägger så går man in snabbt, lägger och går ut med ramsan, alltid minst X4 där första versen är på väg ut och de andra 3 utanför dörren och sen stänger man och ser till att det är absolut KOLSVART, du skall inte kunna se din hand framför dig kl. 12.00 mitt på dagen om du har mörklagt bra. 8)

4. Alla frågor, inkl. påstående, utkastning av saker m.m. besvaras med ramsan. Törstig = ramsa, kasta täcke =ramsa, kissa = ramsa osv... SEN när hon har sovit EXAKT 10 min, DÅ får du gå in och dutta och göra det du anser behöver göras för att kunna sova lugnt hela natten. Typ lägga på täcke, lägga i kudde och andra gosedjur som ev. kastats ut (Tappats :roll: )

5. Det är RAMSAN som skall göra jobbet, så det är denna ni behöver jobba med så pass att ni faktiskt övertygar henne om att det är inte bara somna själv som gäller, utan att det är både skönt och skoj att klara detta själv. Behövs kan man använda lite STrauss musik UTANFÖR rummet HÖGT!!!

6. Förklara för henne att från och med nu är det lite andra regler som kommer gälla och hur det hela kommer att gå till. Och slänger hon ur sakerna så får hon tyvärr somna utan dessa. (första natten kan man gå in EN gång om man vill och lägga tillbaka, men då måste ni våga vänta tills hon faktiskt är ledsen för att hon inte har dem så hon inte slänger ut dem igen. Detta är en svår balansgång men effektiv. Våga LYSSNA!

7. Små barn små problem stora barn stora problem. Samma gäller utvecklingsfaser, Dessa blir liksom inte "lättare" med tiden, utan läs i BArnaboken om allt och var förberedda på hur ni VILL agera framöver. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "