Avslöjande: Barn mår illa av för lite och oregelbunden sömn

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Avslöjande: Barn mår illa av för lite och oregelbunden sömn

Inlägg av Alma »

Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Avslöjande: Barn mår illa av för lite och oregelbunden s

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära, kära Alma :lol: Jag säger bara det. Du vet varför!

Jag blir så TRÖTT på det där evinnerliga ordbajset:

"De barn som inte kom i säng vid regelbundna tider, var generellt sett från mer socialt utsatta familjer, där mammorna var fattigare och hade lägre utbildning."

Först tutar de Goda Experterna i folk att små barn (eller inte så små) ska få sova när de "vill", inte behöver så mycket sömn, tar sig den sömn de behöver etc, etc :roll: Sedan delas frikostiga forskningsanslag ut så att diverse Forskare (Blivande Goda Experter :?: ) kan ägna x antal betalda år åt att intervjua en massa folk, och sedan skriva en Märkvärdig Avhandling som konstaterar att små barn (eller inte så små) visst behöver sova på nätterna, annars blir de SJUKA. På regelbundna tider, helst. Före nio, helst.

Jaha #-o

Och de föräldrar - läs mödrar - som inte fattar eller ombesörjer det, ska skuldbelastas upp över öronen. De har nämligen "sociala problem" och lider av den traumatiska åkomman "lägre utbildning".

Jaha #-o

Jag har vistats rätt mycket i Indien. Då är det inte europeisk (eller indisk) överklass jag frotterar mig med utan folk från de lägsta kasterna. Där kan man ledigt tala om "socialt utsatta" familjer, som inte alltid har mat för dagen. Inte kan mödrarna läsa heller, alltid. Många har inte gått i skola alls. Många har kanske gjort det i fyra-fem år, bara. Men lägga sina barn kan de :!:

"Gå och sov", säger de. Och bäddar på golvet. Och stänger dörren, om det finns någon. De nattar inte ens sina barn i stor stil. De nattar dem inte alls. (Det är det i så fall jag som gör :oops:) De skickar iväg barnen att sova därför att det är dags för barn att sova vid åttatiden eller så, medan vuxna förstås är uppe längre och sitter och pratar. Eller äter middag vid midnatt i lugn och ro.

Och barnen sover sina tolv timmar, utan att ge ett ljud ifån sig, och vaknar utsövda, hungriga och glada :!:

Har de tur får de gå i skolan också.Vilket de älskar.

Så enkelt är det med den saken, herrar Forskare :!: Kan vara.

Och professor Lagercrantz tycker att "tv är boven". Barn ska inte ha tv på rummet :mrgreen:

Vilket bra tips! Kan det vara lösningen? Alla barn har väl tv på rummet, så ta ut den, bara! Sedan sover de som grisar halv nio redan :lol:

Ursäkta mig, men jag blir så TRÖTT på det här kvasipsykologiska dravlet.

Lägg ungarna, bara! Go'natti me'sej, sov så gott :wink: :lol:

Om man sedan inte är utbildad (till vadå?) som alla dessa Forskare, så - ursäkta, men VEM BRYR SIG :shock:

Muttrade din, och allas er, tillgivna
Anna
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Avslöjande: Barn mår illa av för lite och oregelbunden s

Inlägg av mari »

Och jag tror inte på det där med 21-tiden.
Tolv timmars sömn som man kan förlägga hur som helst. det lärd ejag av Barnaboken.

En gång i tiden när äldsta var liten hade fadern ett jobb som gjorde att han inte träffat henne alls om jag lagt henne för tidigt.
Men hon sov 22-10, alltsåt 12 timmar i sträck och hade en och en halv timme med bad och mat med fadern på kvällen. Mådde utmärkt och när barnet fick syskon och fadern bytt jobb ändrade vi utan problem sovtid till 19 till 07.
Människor är anpassningsbara.

Jag har aldrig förstått varför tidiga kvällar och mornar skulle vara bättre än motsatsen. Däremot är antalet sovtimmar viktigt.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Avslöjande: Barn mår illa av för lite och oregelbunden s

Inlägg av annawahlgren »

:D Precis :wink: :lol:

Minns när jag gick på teaterskola i min gröna ungdom. Bland dem som var Äkta Skådisar och jobbade på Dramaten (nej, så långt kom aldrig jag :roll: ) fanns folk som hade bebisar eller små barn. Och förstås ville träffa dem efter föreställningen.

De barnen hade natt 12-12. Allltså från midnatt till mitt på dagen därpå. Det var då de ömma föräldrarna sov också.

Jag tyckte det var häpnadsväckande praktiskt och underbatt och lärde mig, precis som du säger, att människan är ett enastående anpassningsbart djur :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "