Nattningstrasslande 4-åring, frustrerad!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Hanna80

Nattningstrasslande 4-åring, frustrerad!

Inlägg av Hanna80 »

Hej!

Snälla jag behöver lite tips kring nattningen av vår dryga 4-åring. Hon är inte kurad. Däremot är hennes lillasyster 10 månader kurad; detta gjordes då hon var 7 månader så hon är ju superenkel att lägga.

Men som sagt 4-åringen har vi aldrig kurat eller kört aw på. Hon har hittills somnat i sin säng liggandes med mig eller pappan bredvid efter att vi läst sagor. Jag tycker att nattningsproceduren blir mer och mer utdragen och jag känner mig så frustrerad eftersom jag tycker att det är principiellt fel att ligga kvar i sängen medan hon ska somna. Vi ska inte behöva ägna hela kvällarna åt hennes läggning tycker jag. Pappan är inte lika skeptisk och har mer tålamod med denna procedur. Nu har jag iaf fått igenom att vi, efter att ha läst två sagor, ska säga god natt och vänta utanför hennes rum tills hon somnat. Antingen sitter vi i en fåtölj i rummet utanför och tex läser, eller pysslar vi med ngt tex viker tvätt. Men hittills fungerar det inte som önskat. I kväll har hon sprungit upp och ner ur sängen och stuckit ut huvudet x antal ggr; "jag kan inte sova!" det är rena Alfons Åberg-parodin.

Tips och idéer mottages tacksamt! Hur gör man för att få en okurad 4-åring att somna själv? Det känns som om hon styr och ställer. Såhär vill inte jag att kvällarna ska förlöpa.

Hälsn Hanna 80 (som tidigare har florerat på forumet efter att lillasyster förr mars 2013 kurades i november 2013)
Storasyster född dec 2009 (ej kurad)
Lillasyster född slutet på mars 2013 (kurstart 131108)
miniz

Re: Nattningstrasslande 4-åring, frustrerad!

Inlägg av miniz »

Hej Hanna 80!

Dett inlägget hör hemma under kurforum för större barn. För det är det ni behöver göra. Kura.

Med sà stora barn, blir fàgorna annorlunda än med mindre barn. Det som ocksà är annorlunda med större barn är att de är "pratbara". Du kan rakt av berätta för henne hur ni ska göra.

Läs pà om kuren, safarin handlar ju om just detta.
Jag flyttar tràden til kurforum.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "