Nattning mm.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Nattning mm.

Inlägg av K-ina »

Måste erkänna att jag inte riktigt vet var jag ska skriva för nu har jag två "ärenden".... Först och främst gäller det sömnen så jag börjar här och nu.

Gustav sover oftast som en gris. Han kommer i och för sig tassande någon gång på morgonkvisten och sover de sista timmarna hos oss men att lägga sig har gått JÄTTEBRA nästan hela hans tvååriga liv. Tanken är att han sover 19.00-7.00. Plötsligt har han börjat kvällstrassla. Säger NEJ och INTE SOVA och ger sig helt enkelt inte... Vi kör stenhårt på att vakta vid dörren och allt vad som tidigare fungerat när det trasslat, men det går inte så bra...
Storebror får vara vaken till 20.00 eftersom att han gärna vill höra på en bok i lugn och ro utan lillebror. Men nu är det liksom ingen lugn och ro längre.... :roll:

:?: :idea: Så här funderar jag nu: Ska vi rucka på tiderna på båda killarna och natta dem tillsammans vid 19.30. Helt enkelt dags att köra dem över (under :shock: :D ) samma kam? Kanske Gustav kan lära sig att sitta en stund i soffan tillsammans med brorsan och lyssna på boken? I kväll blev det så utan planering bakom och det verkade fungera.

:?: Gustav, som börjar prata mer och mer, babblar på om SPÖKEN och STOOOORA TROLLET. Han ser faktiskt litet orolig ut! Är han rädd för mörker och eventuella farligheter? Redan?

:!: :?: Han är så bestämd nu! Nej, Vill Inte, Inte, Min, Vill Ha osv. dyker upp allt oftare i vokabulären och totala sammanbrott är inte heller helt ovanliga längre. KAN det vara trotsålder REDAN? Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro!

Råd och tips mottages tacksamt!
PS: Jag känner mig mer redo inför trotsåldern nu än första gången. Konstigt nog är jag till och med peppad och ser nästan fram mot det! Arma jag - jag är kanske inte riktigt kry? :roll: :D :roll: :shock:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Nog är du kry allt :lol: Jag tycker trotsåldern är den mest fascinerande. Så lärorik, så givande :lol: Trotsåldern är förtroendets största utmaning :!:

Tycker du tänker alldeles rätt :idea: Bunta ihop dem och lägg dem 19.30. Ramsa för båda, över en kam. Få slut på lille herrns promenader till föräldratjället. Han ska ha sammanhängande sömn och på trygg egen plats, med brorsan i rummet från början. Läs på om SHN för äldre barn. Kör en minikur. Då bemöter du också trollen och diverse vill-inten med samma gamla ramsa modell goddag-yxskaft :wink:

Jag tror unge herrn är lite sent ute med själva försmaken av trotsåldern, bara, den som brukar infalla vid 16-18 mån ålder och varar ungefär två månader. Han är ju också pojke :!: :lol: Herrarna är lite senare i utvecklingen. "Riktiga" trotsåldern får du nog vänta på tills han är tre år. Det hindrar ju inte att du iblend redan nu, just nu, kan behöva ta till några av de knepen jag tipsar om i kapitlet "Jag vill - jag vill inte" i Barnaboken :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Oj! Om det nu är den där försmaken av trotsåldern... Då är han åtta-nio månader sen! :shock:

Har varit bortresta över helgen och inget har varit sig likt, men i morgon buntar jag ihop dem! :lol:

Tack för svar anna!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, antingen är han ooovanligt sent ute med försmaken eller också ovanligt tidigt ute med trotsåldern... Det lär du bli varse :lol: :lol:

Hur som helst tror jag på att bunta ihop dem i allt vad rutiner heter och sedan tampas med trotset lugnt och sansat :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Hej igen!

Kom hem så sent i kväll :cry: så jag hann inte vara med vid läggning. Sambon hade gjort som vanligt och det gick finfint... Således är de inte ännu "sammanbuntade" men lugnet kanske har återvänt ändå/igen utan insats... :D Nu sover de små. Lill-Gustav håller ett stadigt grepp om en lyftkran :shock: och storebrorsan sussar intill! :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "