Trettonmånaderstrassel

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Isa
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 18:07

Trettonmånaderstrassel

Inlägg av Isa »

Hej!
Jag har varit härinne och läst en hel del men inte skrivit något själv förrän nu. Min lille trettonmånaders kille fick standardmodellen med sig från början och sömnen har flutit på alldeles av sig själv sen dess. Vi har haft någorlunda fasta rutiner men jag har låtit pojken bestämma tiderna en hel del själv- och det har fungerat utmärkt. Fram tills nu. För nu fungerar inte mycket alls.

Plötsligt började han vakna flera gånger varje natt och, efter en tids övertrafikering, börjar vi nu med hjälp av ramsan komma tillrätta med det. Han har länge sovit 1,5 timme på förmiddagen och den luren fungerar jättebra fortfarande. Men på eftermiddagen kan han numera inte sova alls. Svårigheten med att bara ha en lur är ju att han vill sova redan vid tiotiden på förmiddagen och då blir resten av dagen så väldigt lång för honom.

Antar att jag borde spika helt fasta tider för honom. Hur gör ni andra? Håller hårt på morgontiderna, eller tar ni upp barnet om det vaknar någon halvtimme för tidigt? Har läst att många har såpass lång ensamlek att den rymmer ett litet sömnpass och det låter ju bra- men vågar man förlänga vår ensamlekstimme nu när allting är så rörigt? Det känns lite som att jag helt tappat greppet och måste få tag i det igen, nu när inte allting sköter sig självt längre... Någon som har råd eller tips vad gäller sömn och schema?

Tack på förhand!
Isa
Isa
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 18:07

Inlägg av Isa »

Har nu filat till ett schema...

07.00- Välling. Ensamlek till 8.30
9.30- Gröt
11.00- Sova 2 timmar
13.00- Mellanmål
16.30- Middag
18.45 Välling. Sedan sova

Vi har hållit dessa tider idag och ensamleken var inga problem att förlänga lite, även om jag tror att den fortfarande är för kort för att han ska hinna somna en stund. Det blev också en lång kväll och vi fick lägga en halvtimme tidigare. Kan man fortsätta med det så länge det behövs, eller blir det för mycket sammanlagd sömn så att det påverkar schemat negativt?

Isa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Det ser väl jättebra ut :D Vad duktig du är :lol:

Håll tiderna strikt nu och ge det hela minst en vecka innan du utvärderar det minsta. Jag tror det kommer att passa honom precis.

Lilla luren under ensamleken är ingenting du ska eftersträva eller försöka planera in. Han tar sig den om han behöver den och det kan han kanske göra någon gång. Det kan han ta hand om själv. Förläng inte ensamlekstiden för den skull, inte förrän schemat sitter i övrigt i så fall :wink: Skulle han råkat slockna och sovit som en liten gris mer eller mindre i stället för att leka, håll tiderna ändå och lägg honom att sova middag som vanligt. Det viktigaste är ite att han sover varje minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna. Vanlig banal vila är inte fel det heller :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Isa
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 18:07

Inlägg av Isa »

Tack så mycket för svar :D

Ja, nu ska vi hålla strama tidstyglar. Och jobba vidare på de tidiga morgonuppvakningarna.Jag har fått honom att somna om de senaste morgnarna i alla fall och det är ju ett steg i rätt riktning. Det känns onekligen mycket tryggare och säkrare med fasta tider i ryggen...och snart har jag, inte sjutton andra bebisar, men åtminstone en till i rummet bredvid och förhoppningsvis kommer det att bli attitydbefrämjande :wink:

Isa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där :D GRATTIS :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Isa
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 18:07

Inlägg av Isa »

Tack :D

Har nu en fråga vad gäller schemat när vi snart kommer att vara bb- borta från sonen i några dagar. Farmor ska vara barnvakt- vilket hon också var inatt när vi blev tvugna att åka in till sjukhuset akut. Vi har ju inte haft rutinerna särskilt tydliga förut men den här gången satt schemat på kylskåpet och jag hade nogsamt förklarat det mesta. Och inser att det inte går. Farmor tar upp vid minsta pip, stryker ensamleken ur ordningen och säger sig inte klara av att han blir ledsen. Att han inte är särskilt ledsen GÅR inte att övertyga honom om och inte heller går det att få henne att använda ramsan, eftersom hon säger sig bli osäker av det och tycker alltihop verkar onödigt.

Suck. Det är som det är och barnvakt måste vi ha och hon är den som umgåtts med sonen mest. Min mening är inte att beklaga mig över farmor utan att fråga om det här kommer att vara väldigt förvirrande för pojken? Om vi nu kör hårt på att förlänga morgnarna och hålla alla tider och det sen blir alldeles tvärtom under en kort tid. Han är ändå nästan fjorton månader men nu har jag börjat oroa mig ordentligt.

Isa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "