1,5 åringars scheman tack! (+ lite annat)

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

1,5 åringars scheman tack! (+ lite annat)

Inlägg av Sagomamma »

:D Lite småfrågor :D

Ni med barn runt 1,5 års ålder, skulle ni inte vilja vara gulliga och presentera era scheman? Ska schemaändra lite i och med både ny tid samt sömnstrul, och jag behöver infallsvinklar!

Hur ser era scheman ut :?:
Och är det någon som har 12 timmars natt och endast 1 timmes dagslur istället för 1,5 :?: Hur funkar det?
När "bör" man sluta med välling :?: Och bör man egentligen det alls? Det är så många 1,5-2-åringar i min omgivning som slutat helt med det (anses för "stora" :roll: ?) och jag vet faktiskt inte riktigt varför? När slutade ni andra (som fortfarande använder er av välling) med den klassiska "napp"flaskan och började använda pipmugg/mugg i stället :?:
Lillamolntuss
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:34
Ort: Södermalm

Inlägg av Lillamolntuss »

Nilsas schema:

07.00 Mat (Välling, 2 dl)
08.00 Mat (Frukost med alla andra på dagis)
11.00 Mat (Lagad mat)
12.00 Sova (1,5 timma)
14.30 Mat (Macka)
17.00 Mat (Lagad mat)
18.30 Mat (Välling, 3 dl)
19.00 Sova (12 timmar)

Totalt 13,5 timmars sömn har jag fått för mig att det ska vara mellan 12 och 24 månaders ålder.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
lillan
Inlägg: 333
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 11:22
Ort: Norrbotten

Inlägg av lillan »

Hej!

Har inte så mycket till schemaförslag, däremot mina större barn slutade inte med välling förrän de var ca 4 år...

Jag insåg att de åt välling på morgonen + frukost på förskolan vilket jag tyckte blev kaka på kaka.

Så att sluta med vällingen redan nu är upp till var och en, men jag inser inte att man är "förstor".

Är det så att man inte vill använda nappflaska så kan man använda pipmuggen, mina barn åt ur nappflaska hela tiden, för när jag försökte med pipmugg så var det inte lika "gott" och ingen utav dem har problem med tänderna + att de använde napp åxå...;) ( inte sneda,svarta eller hål)

(Jag var noga med att borsta tänderna)
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Hej sagomamma

så här ser vårt schema ut till Vilma som nu är 18 månader:

19.30-07.00 sova (brukar oftast få väcka 07.15)
07.15 välling
10.00 gröt
11.30-13.30 sova
13.30 lunch (riktig mat)
17.30 middag
19.00 välling
19.30 sova

Vällingen kommer vi att fortsätta med länge till! Vilmas kusiner är 3 och 5 år och de äter fortfarande välling innan natten. Om barnet gillar välling så varför sluta redan vid 1,5-2års ålder?!

Gällande pipmuggen till flaskan så har vi haft det sedan hon var 5 månader då vi aldrig fick henne att acceptera den "vanliga" nappen till flaskan.

:D
Sara
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Vilka pärlor ni är :!: Så snabba svar :heart:

Så man KAN alltså ha lunchen först efter luren, det innebär ju att vi kan fortsätta förmiddagsfika med de andra barnen på Öppna Förskolan de dagar vi är där... Saga som är van vid lunch INNAN luren, får väl ha ett par veckor på sig att "ställa om" och få schemat att sätta sig då!

Som det är nu tror jag att Saga inte behöver all sömn vi har schemalagd längre, så en timmes sömn skulle jag nog vilja utvärdera några veckor...
Lillamolntuss skrev:Totalt 13,5 timmars sömn har jag fått för mig att det ska vara mellan 12 och 24 månaders ålder.
Är det så :?: Och efter 24 månaders ålder då? Var står detta specificerat någonstans? (Och det ska vara jag som lagt in texten :oops: :roll: )

Vad tror ni om detta schemat för snart 20 månaders Saga ( :shock: herregud vad snabbt det går :shock: ):

07.00 Morgon
07.15 Välling
10.15 Fika på ÖF (macka + ev. medhavd frukt?)
11.45-12.45 Sova
12.45 Lunch ( :arrow: Tidigt med tanke på den "snåla" fm-fikan -hon borde vara hungrig igen nu tänker jag)
16.30 Middag
18.30 Välling
19.00 Natt


Kul att höra era tankar också kring välling och nappflaskefrågan... Men just nappen till nappflaskan är kanske Saga för stor för nu? Vällingen lär vi nog fortsätta med tills Saga själv ratar den -bra mat ju!
Lillamolntuss
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:34
Ort: Södermalm

Inlägg av Lillamolntuss »

Kommer tyvärr inte ihåg var jag fick info om 13,5 timmar... :oops:

I samband med att vi kurade gjorde jag massa sammanställningar i Excel med olika schemaförslag och då sammanställde jag även sömnbehovet för olika åldrar så här.


0 - 3 v, 16,5 tim (6 sammanhängande; 1,5 tim vaken)
3 - 8 v, 16,5 tim (6 sammanhängande, 2,0 tim vaken)
2 m, 16 tim (8 sammanhängande)
3 m, 15,5 tim (10 sammanhängande)
4 m, 15,5 tim (12 sammanhängande)
5 - 6 m, 15 tim (12 sammanhängande)
7 - 8 m, 14,5 tim (12 sammanhängande)
9 - 11 m, 14 tim (12 sammanhängande)
12 - 24 m, 13,5 tim (12 sammanhängande)

(Svårt att göra tabell här på forumet, hoppas det går att läsa.)


Vi kör nappflaska till välling. Pipmugg eller glas till andra drycker. Tycker inte att det blir kaka på kaka med frukost på dagis utan ser det mer som att frukosten är tvådelad...
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Hej igen
tycker schemat ser bra ut!!

Tiden 13,5tim kommer från Forumet, verktygslådan :wink:

Undrar också själv hur mycket sömn de behöver 3:e levnadsåret. Någon som vet?! Och när slutar man med att sova på dagen?? Förstår att det hänger ihop med hur mycket man sover på natten men om man har 11,5-12tim natt när klarar barnen normalt av att inte sova på dagen?

Vi har alltid haft lunchen efter sovtiden. Jag vet att alla andra som jag känner har den innan sovtiden för att barnen ska sova och inte vara hungriga. Har undrat ibland om vi gör "rätt" men det funkar jätte bra för oss! Vet att Mammut sagt i någon tråd att de flesta barnen klarar sig längre utan mat på förmiddagen än på eftermiddagen. Men räkna med att Saga kanske behöver lite tid på sig att vänja sig.
Tycker inte lunchen kommer för tätt inpå med tanke på att hon inte äter så mycket kl.10.15. Men det beror ju lite på om hon vanligtvis äter mycket eller lite. Vår Vilma är inte så stor i maten, så ibland äter hon välling vid 7 inget vid 10 och sen knappt någon lunch. Märker du efter ett tag att hon inte är hungrig 12.45 så kan du ju senarelägga lunchen och middagen om du vill.

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
lillan
Inlägg: 333
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 11:22
Ort: Norrbotten

Inlägg av lillan »

Ja det där med tredje levnadsåret, vissa barn behöver en liten 45 minutare medans andra klarar sig utan att sova middag.

Min son han sov middag tills han var 5 år...
Han bestämde själv...sov ändå från sju på kvällen till sju på morgonen.

Min dotter slutade sova när hon var 2, det gick bara inte...hon vägrade i sten.
tills jag upptäckte att hon sov från 7 på kvällen till 8 på morgonen, 13 timmar natt, inte undra på att hon inte ville sova mera.

Ska bli spännande att se hur det blir med den lilla stjärnan i huset:)
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Hej Sagomamma :D
Ett litet gammalt inlägg om välling och åldrar. 8)

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... =v%E4lling

Kram
Susanne :D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Tack för era svar, och tack för länken -den var intressant!

Jo, att de bör sova 13,5 timme FRÅN ett års ålder har jag ju läst jag också men inte hur länge denna tiden är lagom...? Men det kanske blir mer och mer individuellt sen..?
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vårt schema är 19-07 och sova 12.30-14.
Välling på morgon och kväll i nappflaska liggandes i knät fortfarande. Vi gillar det hela familjen så varför sluta med det?
kl 8.30, 9 på helgen frukost (lite mjölk blir det oftast för Vera, ibland en halv smörgås).
12 lunch
14.30 mellis (frukt, fil gröt, beroende på hur bra hon har ätit på lunchen.)
17 middag med familjen
Välling till kvällen.

Om jag kommer ihåg rätt, så har Anna skrivit att barn behöver runt 12 timmars sömn per dygn upp till sådär 8-10 års ålder. 13 timmar från ca 2 år och sedan går man väl ner mot 12, när man märker att inte dagsluren behövs. Men det finns fyraåringar som tar sig en välbehövlig 20-minutaremitt på dagen och ändå har 12 timmar natt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Så då skulle man kunna korta ned sovtiden på dagen med 30min när de fyller två?! Om man bara har 11,5tim natt så bör man då alltså ha 30min på dagen ganske länge framöver för annars får de ju inte ihop 12tim.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej

När jag var på Ullared sist så hittade jag "pipar" som passar till tex bambinos flaskor, istället för silikon nappen är det som en pip (svårt att förklara) som man sätter fast på precis samma sätt, vita och av lite hårdare material, det känns inte som en nappflaska även om flaskan är densamma, kanske ett alternativ om man vill sluta med silikon nappen men inte köpa nytt.
Jag har även tupperwere`s flaska och där finns det som tillbehör(ingår när man köper den) en pip som jag precis har börjat använda.
Lillasyster 15 mån har inte haft några invändningar på detta nya.

Vad beträffar storasyster har hon sen i sommras slutat med vällingen på kvällen, det var i samma veva som hon slutade med nattblöja, några bakslag och hennes "hemska" föräldrar tog bort vällingen :oops:
Lite protester och frågor har det varit, men hon får en liten mysstund med "jostemacka" istället innan bädden, och vällingen på morgonen får gärna hänga kvar ett bra tag till.

//M
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vår plutt blir snart 15 mån och hans schema ser ut på följande sätt:

07.15 God Morgon (väcks nästan varje morgon, men vaknar lätt)
07.30 Välling 3 dl i pappas famn (eller mammas på helgen) - har börjat hålla flaskan själv :D
cirka 08.00 Smörgås då pappa äter frukost
11.00 Lunch
11.30-14.00 Sova middag (varierad längd, men oftast 2 h)
14.00 mellanmål gröt
17.00 Middag
18.30 Välling 3 dl (dricker inte alltid allt)
18.45 Sova natt

Det här med att vakna 07.15 och läggas 18.45 är rätt nytt. Han sover som en liten gris om morgonen och är väldigt mottaglig för att läggas 18.45. Vi ändrar inget förrän vi märker att han inte vill ha så mycket sömn.

Dagisplats krånglar lite i januari och nu ser det ut som att vi blir hemma med honom till 1 mars, men målet är att han skall annamma dagisets mat-och sovtider när det så är dags. Vi vrider klockan framåt lite i taget. Har för mig att middagsluren på dagis brukar ligga omkring 12.00 (men det kanske skiljer sig mycket beroende på dagis?).

Vårt schema är rätt så exakt med en diff på en kvart tidigare eller senare.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Det här med vällingen har varit ett litet dilemma för mig. Emil är nu drygt 3,5 år och äter fortfarande välling morgon och kväll ur nappflaska. Jag har frågat här, frågat bland kompisar samt kollat med vår urbra BVC-sköterska som faktiskt kommer med konkreta svar och inte bara en massa svammel.

BVC sa i alla fall att jag lungt kunde fortsätta med välling som enda frukost (Emil får ingen frukost på dagis men fruktmellis på fm) och komplettera med liten smörgås om han vekar vilja ha det. Välling tyckte hon fö var bra frukost så länge han ville ha det... långt upp i vuxen ålder tom... men då kanske han inte "ska" dricka sempers fullkornsvälling :wink: :lol:
Ang nappen på nappflaskan så tyckte hon att jag ngn gång nästa sommar kunde försöka byta ut den till en pip men innan dess så behövde jag inte "oroa" mig.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "