Bakslag eller nya saker som händer i Amandas liv?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
amanda05
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 16 maj 2005, 20:46
Ort: Sweden

Bakslag eller nya saker som händer i Amandas liv?

Inlägg av amanda05 »

Hej!

Vi kurade vår tjej när hon var 8 månader och hon har sovit bra sedan dess, förutom att hon alltid vaknar lite för tidigt.
Från början hade vi schemat 19-07, men hon sov aldrig längre än till 06:30..så vi ändrade till 19:30 (vilket även känns bättre med tanke på att hennes pappa hinner träffa henne lite mer) och hoppades på att hon skulle sova längre. Det gjorde hon till en början. Det hör till saken att hon "stor-bajsar" ofta på morgonen, och då kan hon inte somna om med det..och vi blir tvugna att ta upp henne och byta (som hon far runt går det inte att byta i sängen).

Nu har hon hunnit bli 14 månader och vaknar ofta på kvällarna/nätterna, då biter inte ramsan, och jag brukar gå in och smeka hennes rygg och hon somnar om. De senaste nätterna har hon börjat vakna 5 på morgonen och vill absolut inte somna om (utan att bajsa dock). Hon har ett speciellt gråt-skrik som kommit till nu på senare tid och jag har märkt att ramsan bara gör skriket värre.

Vi har (gjort misstaget?) att ta upp henne och försökt få henne att somna om i vår säng, bytt blöja och till och med gett välling, men hon vill ändå inte somna om. Imorse gick vi upp efter en timmes försök och hon var hur pigg som helst och ville leka. Sen la jag henne vid 9 och hon sov 2 timmar, sen har hon varit ok hela dagen, förutom att hon ätit dåligt.
En "normal" dag ser ut så här:
6:00-6:30 vaknar
7:00 frukost
11:00 lunch
12:00 sova 1 1/2 h
15:00 mellis
17:30 middag
18:45 välling
19:30 sova

Tror ni att vi gör fel, eller har hon någon infektion på gång som gör att hon inte sover eller äter bra?
Annars är hon glad som vanligt, håller precis på att börja gå.

Hoppas på många råd.
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Ack, det är alldeles för mycket aktiviteter nattetid :roll: :shock: Hur ska barnet kunna veta att det (fortfarande) är natt, som ni håller på :?: :!:

Bajsar gör man för att man vaknat, man vaknar inte för att man bajsat. Och visst går det att byta i sängen. En fråga om ren teknik :wink:

Tar du upp henne för att lägga henne i er säng lär hon sig 1. det är morgon och nu börjar hålligånget, 2. den egna sängen är verkligen ingen trygg plats att vara på.

Hennes "specillea gråt-skrik" är en fråga som ska besvaras lugnt och betryggande. Om ramsan inte biter är det fel på ramsan, inte på henne :wink: Så öva upp den. Ge dig inte med mindre än att den lugnar henne och ger både besked, påminnelse och bekräftelse :!:

Schemat ser bra ut. Nu är det bara ni som ska hamra in budskapet i era trötta skallar och överföra det: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
amanda05
Inlägg: 39
Blev medlem: mån 16 maj 2005, 20:46
Ort: Sweden

Inlägg av amanda05 »

Tack Anna, du har sååå rätt!

Vi började redan kvällen efter jag skrivit inlägget (innan jag läst det du skrivit) att köra stenhårt med ramsningen och INTE ta upp Amanda. Min man Fredrik ramsade högt och betryggande, fast lite fler gånger än vi brukat, och då fungerade det jättebra. Känns så skönt att hitta tillbaka igen.
Jag brukar oftast ramsa på nätterna, och jag tror att det var jag som någonstans glömt bort hur och varför...eftersom hon oftast sover så bra..så när jag väl skulle ramsa betryggande, så blev det en fråga jag ställde till Amanda istället..och det blir hon ju inte lugn och tröstad av. :cry:

Nu är vi iallafall tillbaka på rätt spår och Amanda sover jättebra igen!

Tack för att du finns! :lol:
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack du kära för varma ord :D och pris och beröm :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "