Kura en 13 månaders kille

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
AnS
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 12:16
Ort: J?nk?ping

Kura en 13 månaders kille

Inlägg av AnS »

Hej!

Vi vill försöka få lite ordning på vår kille. Han är 13 månader nästa vecka. Vi började med SHN-kur i förra veckan men fick avbryta för han får alla sina fyra första kindtänder just nu och de besvärar honom mer än vi trodde.
Vårt problem är inte att han sover dåligt på natten. Utan det är att få honom att somna på kvällen själv.
Han vill att vi ska ligga i rummet med honom. Går vi ut innan han börjat somna in så blir han hysterisk. Kan skrika i 2 timmar.
Nu försöker vi med att när vi går ut lägger vi in en liten godnatt ramsa.
Kan det räcka för att han ska så småningom somna själv eller har någon något tips på hur vi ska göra.

Är tacksam för alla tips vi kan få.

Han schema ser ut så här:
6.00 vaknar försöker få honom att somna igen går ej.
7.00 upp frukost
9.30 mellanmål
10.30-12.00 sova
12.00 lunch
15-16 (ibland 16.30) sova
16 middag
19.15 välling
19.30 är tanken sova men somnar oftast 20.15
Gustav född 040927 Oscar född 070930
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Det basta vore nog om du inforskaffade boken Sova hela natten och laste och larde av den.

Det ar inte sa svart att ordna det har, till frid och frojd for alla parter, men man maste veta vad man gor och varfor och man maste forsta :!: Till det ar boken ganska oslagbar; dar har du allt pa ett brade och massor med fragor och svar dessutom.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
AnS
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 11 okt 2005, 12:16
Ort: J?nk?ping

Kura en 13-månaders kille

Inlägg av AnS »

Hej!

Jag har nu läst barnaboken och ser hur mycket som blivit "fel".
Läste på samtalsforumet om ett par som hade haft sin lilla på Neoavdelningen. Känner så väl igen mig där. Vi hade våran kille där hans första vecka i livet med. (Han är född i v 42 +2) Han svalde fostervatten och andades inte när han kom ut.
Där sondmatades han var fjärde timma sen när vi åkte hem skulle vi annama fri amning. Fick ej igång amningen. Eftersom han var van att få maten "serverad" så sa han aldrig till själv när han var hungrig.

Men nu över till mina frågor.
Vi har bestämt oss för att så fort den sista lilla tandsingen har kommit så ska vi börja med kuren igen. Vet att det kan ta längre tid denna gången eftersom vi avbröt den sist.
Min fråga är när vi lagt honom och går ut så ställer han sig ju upp i sängen och skriker och hoppar. Detta ska jag inte bry mig om, vet jag. Utan jag ska bara använda mig av ramsan så länge det går. Men ska jag gå till dörren och ge ramsan varje gång han har skrikit upp sig eller kan jag stå i köket eller någon annanstans i lägenheten :?:
Sist höll han på i 2 timmar är detta för länge eller kan han hålla på ännu längre :?:
Han är en frågvis liten kille även när han är vaken.
Ska jag vänta ända tills han är helt tyst innan jag ger bekräftelseramsan :?:
Kan det underlätta om man har lite musik på i rummet när han ska sova för natten :?:
Gustav född 040927 Oscar född 070930
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "