Hur starta kuren på 13-månaders?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
willow09
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 09:42

Hur starta kuren på 13-månaders?

Inlägg av willow09 »

Hej!
Vi ska kura vår 13-månaders dotter. I nuläget tar nattningen 20-30 min och hon vaknar 2-3ggr/natt. När jag nattar henne bökar hon runt i sängen och är väldigt nöjd i 15-20 min, innan hon blir sovtrött - då gnäller hon en del men somnar, med viss hjälp av att jag hysschar som svar på hennes gnäll. Jag sitter tyst i mörkret och väntar på att hon ska bli sovtrött.

Min fråga är hur jag ska göra i början av kuren med själva nattningen. Eftersom hon är nöjd med att bli lagd i sängen, ska jag lägga henne tillrätta och hålla henne nere? Då kommer hon troligen bli arg och sedan trött... och då går jag ut med ramsan. Eller ska jag vänta på att hon blir trött och då solfjädra och gå ut med ramsan?

Och hur långsamt ska man gå fram med en 1-åring? Läste i en annan tråd att man ska gå in och lugna omgående första natten...?

Tacksam för svar!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Hur starta kuren på 13-månaders?

Inlägg av miar70 »

:D Hej och välkommen till forumet :!:

Ska se om jag kan hjälpa dig med dina funderingar :D
Eftersom hon är nöjd med att bli lagd i sängen, ska jag lägga henne tillrätta och hålla henne nere? Då kommer hon troligen bli arg och sedan trött... och då går jag ut med ramsan. Eller ska jag vänta på att hon blir trött och då solfjädra och gå ut med ramsan?
Nej, du behöver inte hålla henne nere. Vi ger bara hjälp om barnet behöver det, och du har en tjej som gillar att lägga sig (toppen :!: ) så ingen onödig hjälp! Men gå ut med ramsan, en glad hurtig ramsa samtidigt som du är på väg till det där urviktiga som måste göras :wink: . Tänk på att hon inte kan ramsan förran efter nån dag, så i början kan hon reagera med förvåning och gråt. Du behöver inte solfjädra din tös om du känner dig obekväm med det, det räcker med att du går in, lägger tillrätta och går med ramsan. Det där måste du själv avgöra, du känner din tjeja bäst av alla. Det viktiga är att det du gör ALLTID avslutas med ramsan. Det är den och inget annat som ska ha sista ordet :!:
Och hur långsamt ska man gå fram med en 1-åring? Läste i en annan tråd att man ska gå in och lugna omgående första natten...?
Det här är svårt att ge ett statiskt svar på det här. Vad det verkar så har din tös inte så svåra sömnproblem och så många uppvak (?) och då kan kuren ta lite längre tid att befästa, eftersom du helt enkelt inte får lika många tillfällen att sätta ramsan. Men skynda långsamt är mitt råd, se på barnet och ha siktet på målet. En dag hit eller dit har ingen inverkan i långa loppet :wink: .

Spännande! Berätta hur det går för er!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
willow09
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 09:42

Re: Hur starta kuren på 13-månaders?

Inlägg av willow09 »

Hej igen!

Så ikväll var det alltså dags...
Min dotter är inte alltid helt nöjd med att lägga sig och definitivt inte ikväll. Så jag försökte lugna henne genom att solfjädra (utan att tvinga ner), hon somnar oftast på sidan så hon låg mest så nu. Men det svåraste var ju att hon blev så ledsen! Så fort jag gick så studsade hon upp och började gråta högljutt. O jag försökte verkligen tolka hennes gråt, hon var jätteledsen! Det tog 45 min innan hon somnade. Känns som att hon blev mer skrämd över att bli lämnad än arg...
Men jag märkte att gråten förändrades och jag kunde avvakta lite längre stunder mot slutet och ramsa igen utan att gå in direkt igen...
Lite svårt att få till ett bra tonfall på bekräftelseramsan tycker jag.

O sen tvivlar jag på att jag kommer härda ut, min man är inte övertygad om att det kommer att funka, eller ens att vi har ett problem. Han har inget problem eftersom han lätt somnar om, men jag har ju snarast fått sömnproblem efter ett års nattamning. Jag vaknar även om inte hon gör det... Så, nu fick jag ur mig det:)

Men, MÅLET I SIKTE!! Tänk att få sova en hel natt, hoppas hoppas!
/Maria
willow09
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 09:42

Re: Hur starta kuren på 13-månaders?

Inlägg av willow09 »

Hej!

Vad ska jag tro om det här?

Första natten tog det 45 min tills hon somnade. Sen sov hon till kl. 01, buff, solfjädra och ramsa i 30 min tills hon somnade om. Vaknade sedan kl. 06, ytterligare 30-40 min buff etc, sen väckte vi henne 07.00. En jättebra natt tycker jag (även i vanliga fall)!

Andra natten (i natt) tog nattningen 20 min, vaknade efter 2h, somnade om på ramsa x4 x2 o bekräftelseramsa x4 x2(!). Gnällde till vid midnatt, men tystnade utan ramsa. Sen sov hon ända till 06.45! Jag ramsade, hon skrek upp sig, jag gav beskedet och ramsade, hon skrek upp sig igen, blev tyst, gnällde osv. Jag ramsade, väntade och hon gnällde igen.... Så här kan vi hålla på till halv 8 tänkte jag så jag tog upp henne i en gnällpaus. En fantastisk natt!

Ja, jag fortsätter väl och hoppas att det håller i sig...

/Maria
willow09
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 09:42

Re: Hur starta kuren på 13-månaders?

Inlägg av willow09 »

4:e natten snart avslutad.

Jag kanske är för snabb att gå in, men det känns som om hon inte "tar emot" ramsan när hon vaknar mitt i natten... Jag har gått in och lagt ner, solfjädrat en liten stund och gått ut med ramsan, då har det funkat. Men när jag börjar med att ramsa utanför dörren så skriker hon upp sig och då går jag in efter en liten stund. Jag tänker att hon kanske inte lärt sig ännu eftersom, som du skrev, hon inte fått så många chanser ännu. Likadant på morgonkvisten, 06.00, då tar hon inte emot ramsan... Hur länge "får" de protestera innan man ramsar igen eller ger beskedet igen?

Men hon sover redan bättre än innan, det är ju för märkligt! Vaknar bara 1 gång mitt i natten, och sedan vid 06-tiden. Dag blir det kl. 7.

/Maria
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Hur starta kuren på 13-månaders?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej, hur går det nu?
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
willow09
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 09:42

Re: Hur starta kuren på 13-månaders?

Inlägg av willow09 »

Hej igen och tack för att du frågar!

Nu har jag hållit på i över en vecka och hon sover oftast hela natten. Hon gnäller några ggr/natt utan att vakna och jag gör ingenting då (mer än att vakna själv) . Varannan natt vaknar hon vid 3-tiden och det går inte att ramsa utanför dörren, då skriker hon upp sig... Men somnar om direkt om jag går in och lägger ner henne. Sen brukar hon vakna 1 gång mellan 6.00 och 6.45, jag lägger ner henne och ramsar. Jag brukar väcka henne med glatt humör de dagar jag "hinner före" henne, men hon är alltid ledsen oavsett vem som hinner först.

Det stora "problemet" är läggningarna, hon blir jätteledsen! Så ikväll satt jag med henne tills hon somnade och ramsade på vägen ut. Det känns verkligen inte bra att hon blir så ledsen. Så jag tänker att jag ska backa lite, ändå ramsa, men sitta med henne längre stunder vid läggningen.
Eller kan jag göra på nåt annat sätt? I boken står det på ett ställe att man får göra "baksteg", men det förklaras inte vad som menas med det...?

Mvh
Maria
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Hur starta kuren på 13-månaders?

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

jag kikar i här.. :)

Hur går det för er??

Jag skulle flagga för att nöta in ramsan mer och mer!!! För oss vände det då jag bestämde mig för att verkligen ha is i magen och inte gå in. Låt ramsan ta över helt enkelt!

Tänk:
Då du vill gå in - ramsar du
Då du vill ramsa - avvaktar du

Det kommer inte att bli bättre av att stanna kvar hos henne så hon somnar om, då är ni snart tillbaka där ni startade!
Har du läst den här?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24644

Det kommer att ge med sig!!! Vid ledsna läggnignar körde vi klassisk musik och jag diskade i köket. Då hon lugnat sig lite fick dottern en lugn och glad ramsa. Bara man är benhårt konsekvent och har en klar strategi kommer det att lugna ner sig så småningom!!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
willow09
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 09:42

Re: Hur starta kuren på 13-månaders?

Inlägg av willow09 »

Hej igen!

Ja, hur går det egentligen... Både bra och dåligt!

Vår dotter sover hela natten varannan natt el oftare, så det är ju jättebra. Och vaknar hon på natten somnar hon om snabbt och lätt, men inte med ramsa, utan vi går in lägger ner henne, på med täcket och så ut, inga problem. Nästan varje morgon vaknar hon vid 6-tiden, somnar lätt om och vaknar igen kl. 7. Hon är inte lika ledsen längre när hon vaknar, men är inte glad heller.

Vi höll på i 3 veckor och jag tyckte inte hon tog emot ramsan en enda gång... Hon blev snarare sur när hon fick höra ramsan. Hon har väl inte lärt sig den ännu. Och det var svårt att få henne lugn i sängen, kändes som att det inte spelade någon roll om jag var där eller inte, hon var lika arg för det. Men jag klarar väl inte av att stå emot hennes skrik tillräckligt länge, jag antar att det är det man gör "fel" när det inte funkar.

Så jag tycker att det går bra, med eller utan SHN!

mvh
Maria
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Hur starta kuren på 13-månaders?

Inlägg av Sofias mamma »

Vad skönt att ni hittat er egen väg till god sömn :thumbsup: :-D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "