19-månaders ängslig, envis, trotsig tjej - hjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
litentuva
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 06 nov 2011, 22:06
Ort: Stockholm

19-månaders ängslig, envis, trotsig tjej - hjälp!

Inlägg av litentuva »

Hej,

Jag har sökt lite och spanat in några trådar och hittat en del svar men inte tillräckligt för att vi ska känna oss trygga med att köra en ny kur.

Jag börjar med lite fakta.
  • Vår dotter är 19 månader och tre veckor.
  • Det är den envisaste lilla rackare ni någonsin kan tänka er, viljestark är bara förnamnet, och det har hon varit sen hon tittade ut.
  • Vi har kurat henne tidigare men tappade tråden för snart ett halvår sedan.
  • Just nu visar hon solklara tecken på förtrots men samtidigt en del ängslan, väldigt klängig och mammig.
  • Förskolan har precis bekräftat hennes närhetsbehov för oss då de berättade att hon somnar bara på dagvilan om hon får hålla någon i handen eller sova nära någon.
  • Vi bor i en liten 2ROK och sover därför alla tre i samma rum.
Läggningarna
Efter traditionsenlig tandborstning, blöjbyte, pyjamas och välling med mys i soffan så säger hon godnatt till mamma eller pappa som inte lägger. Sen lägger vi oss i hennes säng med henne och läser 3-4 böcker, släcker lampan och låtsas somna brevid henne. Hon brukar krypa runt, klättra ur sängen, dricka lite vatten, försöka "väcka" oss och sen ger upp, lägger sig och försöker somna själv till slut intill oss.
Vaknar hon under förkvällen (innan vi lägger oss ca 22-23) så somnar hon i regel lätt om igen, ibland själv, ibland med lite klapp på ryggen och ett lätt "schhh".

Natten
Under natten vaknar hon mellan 8-10 gånger, ofta letar hon efter oss genom att krypa runt i sin säng och gråta. Igår natt tassade hon upp tyst som en mus och vi vaknade av att hon stod i vardagsrummet och grät för att hon inte visste var vi var.
Efter 3-4 gånger av "om-läggningar" så tröttnar vi och sover kvar i hennes säng. Hon vaknar vidare ändå och alla vaknar av hennes "fråge-gråt" som drar igång direkt varje gång hon vaknar. Vi "schyshar" och hon somnar. Hon vill gärna klänga sig så nära som möjligt så hon sover som ett frimärke mot oss. Obekvämt för alla parter och sömnen blir därefter.

Teori
Vi har något slags embryo till vad vi tror att vi behöver göra.
Vi tror att vi behöver introducera lite "läggningsmusik", lite lugna klassiska låtar som kan hålla henne sällskap under insomnandet.
Kanske även använda samma musik som "svar" vid natt-gråten?
Vi tror också att vi till slut behöver förändra läggningen drastiskt genom att istället säga godnatt, släcka och gå ut efter de 3-4 godnattsagorna.

Tvekan
Det som gör oss tveksamma är:
1. Hennes envishet - Det som kanske tar andra barn 3 dygn att lära in tar den här lilla damen 7, för hon ska bara inte, tycker hon.
2. Osäkra på hur - Vi vet inte exakt hur vi ska ta oss an uppgiften, ska vi börja med musiken bara? Ska vi börja med natten eller läggningen eller allt på en gång? Är det något vi glömmer som skulle göra det lättare eller bättre för henne att ta in detta?
Framförallt - 3. Hennes hysteri-gråt - Hon kan sätta igång och gråta så hårt, högt och länge så vi vet inte vad. Det här är inget vanligt gråt utan det här är något extra som kommer över henne (förmodar vi) när hon blir så ledsen så känslorna svämmar över. Det är som panik-skrik blandat med våldsam gråt. Hon är totalt okontaktbar (precis som i hennes värsta raseri-/vredesutbrott) mitt under den värsta gråten och det enda vi kan göra är att finnas nära och hålla om henne och trösta när hon kommit ur det värsta. En oerhört obehaglig och omskakande upplevelse varje gång det händer.

Nu vill vi ha er hjälp. Vi kanske är naiva som tycker att vår lilla dotter är "extra-unik" eller "svår" men vi hittar inte klara besked för oss som föräldrar när vi letat här och vi behöver er hjälp och ert stöd för att känna oss trygga och få rätsida på detta. Vi vill bara sova och vår stackars lilla dotter (som under vaken tid är den gladaste och goaste man kan tänka sig!) behöver också få ordentlig sömn.
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: 19-månaders ängslig, envis, trotsig tjej - hjälp!

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!

Jag känner igen mig i tänket om ett ovanligt envist litet barn, som jag själv har tyckt mig ha! :D . Men tycker vi inte alla det, i perioder, om våra barn? :wink: :D .

Ni har funderingar kring gonattmusik osv, och visst kan det fungera, om det är det ni vill? Men det är inget som vi här på forumet rekommenderar eller vet något om och kan ge råd om. I annat fall tycker jag ni kan genomföra en regelrätt kur. Att vakna 8-10 ggr per natt är inte kul eller sunt eller ok alls tycker jag. Ni och er lilla tjej behöver sova, hela natten, utan uppvak :!: Att sova gott på natten Och sova tillräckligt LÄNGE är guld värt för de små :heart:

För det första bör ni (ska ni, tycker jag) byta till spjälsäng. En sån liten tjej ska ju inte behöva känna sig vilsen och klätta ur sängen. Så små barn trivs bäst, och känner sig trygga, i en spjälsäng :!: . Har ni boken "sova hela natten"? Annars rekommenderar jag att ni köper den och läser på den och sedan genomför en kur så att ni får sova gott igen. I annat fall kan ni läsa lathunden http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten .

Ni är oroliga för att hon blir ledsen. Men, i kuren så lugnar man barnet i sängen och det är jätteviktigt att barnet inte lämnas ledsen. Vi har nog alla här varit där ni är, dvs tycker att vårt barns skrik är jättejobbiga osv. Jag själv har upplevt samma. Men det funkar inte att vakna 10 ggr per natt. Barnet är oroligt och ledset, och behöver LEDNING och TRYGGHET. Ett alternativ för att kunna ge barnet det är genom kuren.

Fundera kring det här och återkom med frågor. Läs på ordentligt och om ni beslutar er för att kura finns i här! :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
litentuva
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 06 nov 2011, 22:06
Ort: Stockholm

Re: 19-månaders ängslig, envis, trotsig tjej - hjälp!

Inlägg av litentuva »

Hej,

Tack för ditt svar.
Sofias mamma skrev: Jag känner igen mig i tänket om ett ovanligt envist litet barn, som jag själv har tyckt mig ha! :D . Men tycker vi inte alla det, i perioder, om våra barn? :wink: :D .
Så kan det säkert vara för de flesta men den här unga damen är något av det envisaste du kan tänka dig. Det är inget vi inbillat oss utan något vi ofta får höra från utomstående, både vänner men även barnläkare, barnmorskor, förskolepersonal m.m.
Sofias mamma skrev: För det första bör ni (ska ni, tycker jag) byta till spjälsäng. En sån liten tjej ska ju inte behöva känna sig vilsen och klätta ur sängen. Så små barn trivs bäst, och känner sig trygga, i en spjälsäng :!: .
Jag hör vad du säger men vi anser inte att det är möjligt i detta läge att gå tillbaks till en spjälsäng. Jag kan personligen garantera dig att antingen river hon den i bitar eller klättrar ur den. Det är en stark och stor dam och hon har bestämt sig för att hon inte vill sova i spjälsäng längre.

Således ser vi heller inte att det är möjligt att göra en kur enligt boken.
Vi har gjort det förut, vi vet vad som gäller, vad det ger för resultat och vad det kräver av oss.
Vi anser oss också veta vad som krävs för förutsättningar i form av säng, mindset och faktiskt vad som krävs ifrån barnets sida.

Så som hon utvecklats sedan vi gjorde detta sist så ser jag bara framför mig hur vi skulle få brotta ner henne i sängen och trycka ner henne av all vår kraft för att få henne att ligga still. Skriken skulle övergå till ett vredesutbrott och vi skulle få backa ifrån situationen tills hon kom ur sitt raseri. Jag tror inte att hon skulle lugna sig av att vi finns där och trycker ner henne. Jag tror att hon skulle svimma av ansträngningen att kämpa emot och det är inte kuren.

Visst, det var skrik och jämmer när vi först gjorde detta, men det var då en liten bebis och som lugnade sig ganska fort och kände sig trygg när hon väl fick buffningar och fjäder m.m.

Den här nu 20 månader unga damen är långt ifrån den bebis vi kurade för ett halvår sedan ungefär. Istället för att ge henne en gastkramande vecka av skrik, gråt, fasthållande, nerpressande, tvångsbuffande och panik så väljer vi att inte göra Annas regelrätta kur.
Då får jag väl anta att vi heller inte kan få någon annan hjälp ifrån detta forum.

Tack ändå.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: 19-månaders ängslig, envis, trotsig tjej - hjälp!

Inlägg av miar70 »

Hej litentuva :D

Visst kan du kura utan att hålla fast och buffa. Hon är, precis som du själv skriver, en stor tjej och då funkar sällan buff eller solfjäder. Men principen är densamma ändå: hon ska somna i sin egen säng, av egen maskin och lära sig att det är gudagott att sova och vilja lägga sig för sin egen skull :D

Eftersom du kurat tidigare så tror jag du själv kan omsätta kuren för ett litet barn till ett större. Och tänk på att ju större barnet är desto mer hänger dag och natt ihop: mycket social delaktighet, många skratt, mycket utevistelse, mycket mat i magen och en stor skopa skratt till gonattet.

Var glad över din viljestarka flicka - har själv den modellen :wink: och jag lovar - hon kommer att ge dig ett rikt och intressant liv :heart: men för att orka med det behöver hon sin sömn. Just den här modellen :wink: behöver verkligen sina sovtimmar sammanhängande sömn för att orka med. Lite mer än andra.

Så vad säger du? Kura fast anpassa kuren till er?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
litentuva
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 06 nov 2011, 22:06
Ort: Stockholm

Re: 19-månaders ängslig, envis, trotsig tjej - hjälp!

Inlägg av litentuva »

Hej Mia!

Tack för ditt förstående svar!
Ja, att anpassa kuren är vi väldigt intresserade av. Har du något råd om hur vi börjar? :)

Mvh
/ T och N
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: 19-månaders ängslig, envis, trotsig tjej - hjälp!

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag kikar in här och kommer med några tankar.
det var ett tag sen ditt senaste inlägg, har det skett någon förändring??

Jag skulle föreslå följande:

Läggning:
Läs sagorna i vardagsrummet. Busa, skratta ha det roligt! Vinka glatt godnatt åt andra förälder. Flyg helikopter in i mörklagt sovrum. Ner i egen säng, puss på kinden och ut med föräldern med ramsan! Sitt utanför rummet och ha hulsjud. Musik, disk, TV på låg volym.
Kommer hon efter er, leder ni tillbaka lugnt och milt lägger i hennes säng och ramsar er ut. Detta får upprepas hur många gånger som helst!!! Viktiga är att ni håller er lugna och inte upptar en diskussion eller säger något extra. Ni har ramsan att ta till. Då hon så småningom hålls i sängen använder ni ramsan utanför dörren för att förmedla att ni är där och att hon kan sova!

Uppvak under natten likaså. Led tillbaka i sängen och säg en ramsa och lägg er i egen säng.
Benhård konsekvens! På natten sover ALLA i egen säng.

Ni har infört en insomningsvana för henne att somna med en vuxen, det är klart att hon söker er för att somna om!

Det skulle vara min tolkning av en anpassad kur, ifall ni inte vill använda er av solfjäder o buff. En liten blandning av supernannys sömnskola o Annas ramsa typ ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
litentuva
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 06 nov 2011, 22:06
Ort: Stockholm

Re: 19-månaders ängslig, envis, trotsig tjej - hjälp!

Inlägg av litentuva »

Hej Mumintrollet!

Stort tack för ett väldigt konkret och bra svar!
Vi blev jätteglada och ska köra detta denna vecka, vi behöver bara komma i fas med lägg- och uppvakningstiderna igen efter Julhelgernas slarv. Jag återkommer med en kort rapport efter att vi kört detta några dagar.

Tack igen! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "