Kuren startat - Gick fint på natten - dagarna då?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mioti
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:00

Kuren startat - Gick fint på natten - dagarna då?

Inlägg av mioti »

Hej!

Min fråga kommer egentligen inte förrän långt ned. Här ibörjan beskriver jag natten. Kanske för jag själv vill dela med mig, men samtidigt för det kanske behövs för att hjälpa mig med frågan.

Jag har precis vaknat =) Har gått igenom första natten med vår lille Alice, 1 år, och det gick fin fint. Hon har tidigare alltid sovit i vagn och vi har burit henne till spjälsängen på kvällarna för att sova natt. Det tog 20 min exakt för henne att bli lugn efter besked och solfjäder. Var förberedd på 45 min, så jag stod mitt i mitt i mina tankar om att "det blir aldrig längre", "hon sitter i bilden och jag kan inget göra" när hon plötsligt blev sovtung. Snabbt försiktigt tryck, sedan ramsa ut. Efter påminnelser, ett besked till och bekräftelse i två olika omgångar (eftersom hon blev tjurig efter första) så sov hon sött.

Eftersom hon långa perioder har sovit faktiskt helt ok på nätterna så hoppades jag nästan att hon skulle vakna denna natten. Detta för att få in beskedet och ramsan så att "polletten trilla ner". Hon vaknade 23.35, 01.40 och 06.25. 23.35 och 06.25 så körde jag bara enligt boken och det fungerade klockrent. Däremot blev jag lite vilsen vid 01.40-snåret. Hon vaknade till och jag direkt in med besked och solfjäder i kanske 1 minut. Hon blev tyst och sovtung. Kort tryck och ramsa ut x4. Tyst. Sen börjar hon med lite sött prat och nästan lite sång. "Taaa-ta" "taaaa-ta". jag visste inte hur jag skulle reagera. Jag har gett beskedet och därefter ska man försöka påminna. Tyckte inte riktigt den tog efter en stund så 02.00 gav jag beskedet igen(?!) trots att hon inte skrek eller vad ledsen. Men hon var inte intresserad av att sova, så därför min förvirring. Här samma sak kort besked med solfjäder, kort tryck och ramsa ut. Påminnelserna gick bättre och 02.25 gav jag bekräftelse och hon sov.

Mamman gick precis innan tillrättaläggandet, när vi sa gonatt, och kom hem precis innan kl 7 då vi väckte henne med tjo och tjim.

Nu då till frågorna
Alice har ofta sovit lite sisådär på dagarna. Även här i vagn. Hon vaknar ofta och ibland är det riktigt svårt att söva om. Ibland går det inte.
Eftersom hon är van vi två lurar på dagen har vi valt schemat:

07.00 Vakna
07.30 Frukost
09.00 Sova Morgon (45 min)

10.00 Mellanmål
13.00 Middag
14.00 Sova Middag

15.30 Mellanmål
17.30 Middag med familjen
18.30 Bada, Skoja, Slurka
19.30 Sova Natt

Vi va väldigt inne på att totalt ändra schemat för Alice nu när vi startade. Vi tänkte "sno" Olle 1års schema från boken, men vi valde till slut ovan schema.

Mamman tog ju över på morgonen och jag har sovit.
Hur som helst så somnade hon nu, första dagen, inte förrän efter 20 minuter och då fick hon alltså inte sova mer än ca 20-25 minuter. Vet inte hur vi får använda marginalkvarten första dagen?! Andra sovpasset, det långa, vaknade hon efter en halvtimma. Jag visste inte hur vi skulle hantera och kanske skulle vi förutsätt detta och ställt frågorna innan denna dagen. Hur ska vi göra om Alice vaknar på dagarna? Hon sover i vagn och vad vi tror så ska vi bara försöka gå igen - även om hon inte kommer att somna om. Detta för att vi tror att vi då visar henne att "nu är det sovtid - inget lek" typ. Men vi är osäkra på att detta är rätt. Några idéer här?

Hon kommer därför heller inte få mycket sömn nu innan andra natten, men det är väl så det får bli vad jag förstår? Vi ska ju hålla schemat väl?

Några timmar kvar, sen kommer min andra natt =)
Tack för otroligt bra hjälp från boken. Nu hoppas jag att det finns någon vänlig här på forumet också ;)
mioti
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:00

Re: Kuren startat - Gick fint på natten - dagarna då?

Inlägg av mioti »

Uppdatering:
Andra natten gick också fin fint.
Hon sover ju så sött nu. Hon somnade om själv någon gång och somnade efter ramsa (plus bekr.) någon gång.

Andra dagen ändrade vi schema (som vi nu har bestämt oss för):
07.00 – Vakna
07.30 – Frukost, gröt
09.30 – Mellanmål
11.30 – Lunch
12.30 – Sova Middag

14.30 – Vakna
15.00 – Mellanmål (Frukt)
17.30 – Middag med familjen
18.30 – Bada, Slurka, Skoja
19.30 – Sova Natt

Testade att låta lillan somna med en liten mini-kur inomhus på dagen. Gick OK. Lite förvirringar för lillan samt några frågor o så, men det gick fint efter ca 10 minuter. Dock så vaknade hon efter 1h och 30 min och vi lyckades inte ramsa om henne. Testade faktiskt beskedet + ramsa också, men gick dessvärre inte. Väntade till hennes 2h-pass var över och gick in och tog upp henne.

Tredje natten tog mamman över. Bestämd och säker så somnade lillan på några minuter. Rörde sig några gånger under natten och somnade om själv. Inte en enda påminnelse. Vaknade själv precis innan vi skulle gå in kl 07.00.

Tredje dagen så la mamman henne för att sova middag. Nyss alltså. 12.30. Gick kanon. Men hon sov bara knappa 1,5 timmar denna dagen också. Det är liksom omöjligt att försöka få henne att somna om med ramsan på dagen. Vi har svårt för att avgöra om man ska ramsa om man bara "sjunger och pratar lite" eller om det ska vara när hon börjar skrika upp sig?! Hon är ju heller inte van vid att sova så länge på dagarna. Har ju kört med 2 korta pass tidigare. Kan det inverka? Ska vi bara fortsätta ramsa tiden ut tills hon egentligen ska upp? När ska vi ge upp och ta upp henne? Ska hon i så fall sova tidigare på kvällen? Vid vilken situation ska vi ta upp henne? Om vi tar henne tidigare så känns det som vi räddare henne och det känns ju också fel. Svårt här alltså.

Vi undrar också över hur vi ska göra för att få lillan att vara glad ända in till beskedet. Vi har försökt skoja och tjoa o tjimma, men så snart vi närmar oss sängen (alltså enbart vid läggdags, men både dag som natt) så börjar hon gråta. Beskedet går ju snabbt in, men tråkigt att gå in med henne och hon blir ledsen direkt i famnen, innan man lagt ner henne. Något tips här?
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Kuren startat - Gick fint på natten - dagarna då?

Inlägg av Elle »

Hej mioti!

Vad fint ni jobbar på med kuren!

Angående dagsluren, ger ni den i ett svalt, mörkt rum? Det kan hjälpa juvelen i början att det är mörkt även då. Om hon vaknar för tidigt på luren så ge en ramsa som markerar att det ännu inte är dags att vakna och låt henne sedan vara. Om hon ej somnar om, ja det är inte det viktigaste i dagsläget utan att hon får vilan och att tiderna får chans att "sätta sig i kroppen". Snart kommer hon vara en liten Skalman :wink: :sleep: Dra inte för stora växlar, allt är ju nytt för henne och det måste få etableras.

Fortsätt skoja och busa innan läggdags dag som kväll, le och var lugna. Visa med hela er kropp och i handling att allt är som det ska vara och hon är trygg i sin säng och kan somna gott. Det kan hända att hon hinner bli lite övertrött, känner ni det så kan ni lägga upp till en halvtimme tidgare till natten utan att det påverkar. Men A och O är som sagt var ert lugn och attityd!

Lycka till med fortsättningen, ni gör ett strålande jobb! Vi finns här :D
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mioti
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:00

Re: Kuren startat - Gick fint på natten - dagarna då?

Inlägg av mioti »

Tack så mycket för svar!

Vi har svalt och mörkt även på dagen men vi kan alltid tänka en extra gång på det. När du berättade som du gjorde, så känns det som att "tiderna behöver sättas" och det handlar om att hon ska vänjas. Hon somnar ju fint, så det blir nog automatiskt bättre. Dock så är det skönt att veta säkert hur vi ska agera när hon vaknar på dagen och som du säger. Inte katastrof om hon inte sover tiden hon "ska". Huvudsaken är att vi ger henne utrymme för det.

Vi ska även fortsätta vår lek och tänka på vår attityd och lugn i samband med läggningen. Hoppas det blir bättre snart. Kanske vi också ska prova natta lite tidigare och se om det har med övertötthet att göra. Tack åter igen.

Nu går vi snart in i uppföljningsveckan och det står rätt tydligt i boken att man ska behålla lung och att man inte ska aktivera varken sig själv eller barnet för mycket. Så som jag förstod det iaf. Var ska man dra gränserna? Är det OK att folk hälsar på liksom, eller blir det för förvirrande? Hon har aldrig åkt på cykelsits på cykeln tidigare - också dumt att göra det nu under uppföljningsveckan för första gången eller? För stora intryck?

Vi vill verkligen försöka följa "tanken" i boken, men förstår inte riktigt gränserna. Våra egna tolkningar kanske förstör "uppbyggnaden" för vår lilla älskling.

Tack på förhand
mioti
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:00

Re: Kuren startat - Gick fint på natten - dagarna då?

Inlägg av mioti »

.... något vi också undrar är hur snabb man ska vara med ramsan? Ibland kan lillan vrida sig och röra sig lite där inne (vi har sån monitor med bildvisning). I detta lilla vridandet, så muttrar och jämrar hon sig lite. Hon somnar om själv, dom gångerna jag upplevt det så, men vi sitter oftast och undrar: När ska vi ramsa? Frågar hon med sitt muttrande så måste vi ju svara - men är det frågor som ska besvaras med ramsa eller är det tiden då hon ska somna om själv?!
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kuren startat - Gick fint på natten - dagarna då?

Inlägg av Sofias mamma »

:D Hej!

Jag tycker personligen att ni kan "leva som vanligt" hemma under kuren, vissa nya saker tillkommer (som cykling :) ), men kanske inte åka till andra och göra saker, utan stanna i trygga hemmet :D . Det är ju en så kort tid av livet ni gör kuren. Håll er mest hemma så att ni kan följa tiderna och att barnet får sova där ni tänkt, Sedan när ni kurat, kan barnet sova var som helst i stort sett :roll: :D .
Sen tror jag inte era egna tolkningar förstör kuren. Om ni tror på det till fullo och kurar på ert sätt så går det garanterat jättebra -inställningen är a och o :!: :D .

Om hon bara rör sig lite och kanske bara pratar lite i sömnen tycker jag ni kan låta henne vara och inte ramsa. Ni får lita på er själva och känna efter när det behövs en ramsa eller ej. Barn rör sig ju på natten och låter lite utan att de är vakna- precis som vi :) .

Berätta gärna vidare hur det går för er och fråga på hur mkt ni vill! :)
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
mioti
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:00

Re: Kuren startat - Gick fint på natten - dagarna då?

Inlägg av mioti »

Hej!

Inne i uppföljningsveckan och mycket känns nu kaotiskt. Varför?!

Nätterna sover hon och det funkar finfint. MEN vad är allt det positiva på dagarna? OK hon fick en 1-årsspruta i tisdags och hon fick feber. Men helt ärligt. Vår lilla Alice med det breda leendet och nyfikenheten till det mesta har tyvärr nästan helt avtagit.

Hon är ängslig, gnällig, ledsen, olycklig m.m.m om dagarna.
Hon blir så trött att det är outhärdligt att se. Hon måste sova på förmiddagen och vi har försökt med 5 minuter, men efter en kort tid efter så är hon likadan igen.

Hon har blivit rädd för sitt rum och rädd för att bada. Båda gillade hon massor innan. Varför?!?

Vad är den "nyfunna aptiten" man läst om? Var är det glada humöret? Vad händer?
Schemat hålls (med marginalkvartar), nattningen går snabbt och fint. Hon blir dock väldigt ledsen på kvällen innan nattningen vid bad och slurk eftersom hon vet att hon ska sova. Skrattet till go-nattet går ju inte som vi vill med denna trötthet. Klart hon skrattar, men det är svårt under lång tid. Det är dagarna som rent av är kaotiska. Varför?! Är schemat fel med bara ett sovpass på dagen?!

//Ängslig pappa och en uppgiven mamma
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kuren startat - Gick fint på natten - dagarna då?

Inlägg av Sofias mamma »

hej, nu var det några dagar sedan ni skrev så jag undrar om det är oförändrat eller samma nu?
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
mioti
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:00

Re: Kuren startat - Gick fint på natten - dagarna då?

Inlägg av mioti »

Som du ser har det nu gått lång tid och för att göra lång historia kort, så var det sovpassen som inte funkade. Hon behövde helt klart 2 pass på dagen, men vi envisades med 1 lite för lång tid. Det ballade ur. Vi gick tillbaka till 2 pass och helt plötligt några månader senare så ville hon inte sova på morgonen. Efter 3e dagen slutade vi med det.

Hur som helst så har nattningen fungerat klockrent. Väldigt mycket tack vare kuren, men vi fick ju börja om lite efter det jag skrev här ovan och när vi började om tog vi med oss massa av det positiva, men försökte med vår egen touch. Gick kanon!

Däremot så har hon aldrig sovit hela nätter. Alltså i långa perioder. Hon har sovit någon natt här o där, men hon vaknar nästan alltid upp. 8-9 nätter av 10 har hon alltid vaknat några gånger per natt. Någon gång, kanske 1-2 av 10 så vaknar hon mer eller mindre klarvaken och hur man än försöker så vill hon inte somna om.

Vad har du/ni för råd? Vad ska vi göra? Vi är helt klart beredda att förändra och vi har bestämt oss för att vi ska hjälpa liten med att somna om själv och kanske på köpet göra så att det inte bli så många uppvak om nätterna, men frågan är då hur? Ska vi börja från början med kuren och ta in ramsan i hennes liv igen. Det har hon ju egentligen aldrig haft eftersom vi avslutade kuren.

Liten börjar på dagis nu den 7 januari också.
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Kuren startat - Gick fint på natten - dagarna då?

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag skulle råda er att absolut införa ramsan. Den är guldvärd i sin kraft och kommer att ge barnet en trygghet att klara uppvak själv!

Det ger er också en självsäkerhet att FÖRMEDLA lugn och trygghet åt barnet, men inte hålla på och SÖVA henne. Ni ger förutsåttnignarna för en god sömn, men sova får hon göra själv ;)
Ifall hon vaknar på natten och är pigg skulle jag se över mörkläggningen. Kolmörkt skall det vara så att man inte har en massa roligheter och titta på i natten. Sedan hålla tiderna. 12 h natt ger utrymme för en 1,5h-2h dagsvila för en 1 åring. Avgränsa trafiken och underhållningen nattetid. Då händer inget! :)

Att hon börjar dagis är dock en klurig grej i och med att dagiset knappast jobbar med ramsan.. Finns det någon möjlighet för er att skjuta upp dagisstarten en smula för att hon skulle få kuren och uppföljningsveckan så lugn som möjligt?
För att hon börjar på dagis, kommer hon att behöva sin sömn! Det är en stor ansträngning för så små att vara med på dagiset..
Så jag skulle sätta igång :lol:
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "