Behöver vi kura om vår 20 månaders son?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Asan
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 24 sep 2011, 08:29
Ort: Linköping

Behöver vi kura om vår 20 månaders son?

Inlägg av Asan »

Hej,

Vi använde oss av sova hela natten kuren när vår son var 10 måndaer och det fungerade jättebra efter ett par veckors slit... Han sov sedan hela nätterna fram till han var 16 månader. Då flyttade vi och han började också dagis några månader innan, så många förändringar på en gång.

Sedan dess har han sovit dåligt från och till och ramsan tar inte alls längre. Han somnar ofta bra på kvällen, men vaknar ofta 2-3 ggr på natten och skriker hysteriskt. Om vi ramsar blir det bara ännu värre. Det ända som hjälpt har varit att sitta inne hos honom tills han somnar om (vilket ibland kan vara 1-2 h). Han somnar oftast vid 20.00 och vaknar omkring 6.00. Han får alltid välling i vårt sovrum eller i soffan och vi bär sedan in honom till hans säng, där han somnar (ofta själv, fast ibland har vi behövt sitta hos honom tills han somnar). I början när vi körde "Sova hela natten kuren" försökte vi att busa och skratta lite efter välling innan sängen, men då han ofta blev så trött efter vällingen så var han inte så mottaglig, så vi lägger honom direkt efter välling, vilket gick bra tidigare, men kankse inte är bra??

Efter 4 månader med sömnbrist hos hela famljen känner vi nu att vi måste ta tag i problemet och få ordning på hans sömn.

Tacksam för all hjälp!

Mvh
Anki
Född 2010-11-08
Påbörjad kur: 2011-09-21
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Behöver vi kura om vår 20 månaders son?

Inlägg av Elle »

Hej Anki!

Varmt välkommen till äldreforumet! Sonen är mitt uppe i förtrotsen och ställer en del nya frågor, läs på här under favoriter, inne på Barnafostran och i Barnaboken så ni vet hur ni ska besvara frågorna.

Hur ser hans dagar ut, dag och natt hänger ihop! Rejäl utevistelse, gärna två gånger per dag, social delaktighet, skratt och bus, mycket mat, dagslur?

Så läs på, se över sonens dagar och fundera sedan om ni är redo att styra upp på banan igen. Om ni behöver stöd eller har fler frågor så finns vi här!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Asan
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 24 sep 2011, 08:29
Ort: Linköping

Re: Behöver vi kura om vår 20 månaders son?

Inlägg av Asan »

Hej Elle,

Tack för ditt svar :)

Vår son går vanligtvis på dagis, och de är vanligtvis ute mycket, både för och eftermiddag. Han är väldigt social och stormtrivs på dagis. Nu under semestern har vi varit ute hela daganra och busat. Han äter väldigt bra just nu, men det har varit lite sådär i perioder (mest på grund av trots, är min känsla).

Han sover vanligtvis mellan 12.00- 13.30. Vi har diskuterat om det vore bättre att dra ner det till 45 min, istället för 1.30? Vad tror du om det? (Vissa kvällar kan han vara uppe till 22.00, utan att vara trött eller grinig, och ändå inte sova mer än 8-9 timmar på natten. det känns som han borde behöva mer än 10 timmars sömn, men han är sällan gnällig på dagen trots att han inte sovit så mycket på natten).

Hela familjen är så trött och känner att vi måste göra något för att orka med, nu när semestern är slut och vi behöver mer krafter inför dagis och jobb. :cry: Vi tänker oss att börja kura i helgen och håller på att läsa på och ladda för fullt :!:

Några råd inför kurandet? Sist vi kurade var han ju bara 10 månader? Något särsklit vi bör tänka på när han nu är äldre?

Tack för hjälp :)
Född 2010-11-08
Påbörjad kur: 2011-09-21
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Behöver vi kura om vår 20 månaders son?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!

Ni har ju redan kurat en gång tidigare, så ni vet ju hur ni ska gå tillväga, så jag tror ni mest behöver friska upp minnet lite hur man kan kura. Läs gärna lite trådar om kurning av lite större barn med.

När man kura lite äldre barn går det i stort sett till som med yngre, men buffningen brukar man ju slopa, men solfjäder eller någon variant på den kan ju funka fint :thumbsup:
Det kan, men måste inte, bli lite mer frågor också, och kan ta någon extra dag innan kuren är klar. Viktigt att barnet blir lugnat tycker jag, inte hasta igenom kuren.

Sedan låter det som han är övertrött och absolut behöver sova mer. 12 timmar natt och 1,5 timme dagtid tycker jag :!: .

Det här kommer gå galant-rapportera gärna hur det går för er :!: :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "