Hjälp med verktyg

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Hjälp med verktyg

Inlägg av hannisen »

Hej alla på finaste forumet!

Nu är loppan 22 mån & blev storasyster för 2 mån sen :D

Undrar om inte förtrotsen kommit smygande... Det är mycket frustration, tex en tidning som inte bläddrar som man vill, stol som inte flyttar sig, för stor kudde, mammas knä som inte är tillräckligt stort vid amning av pyret mm mm. Då skriker man rätt ut.

Nu till nätterna som strulat ca 2 veckor.
Ramsan har aldrig riktigt satt sig. När vi tänkt "minikura"/sätta ramsan har nätterna aldrig strulat flera nätter i rad så vi fått till det.
Hon skriker/gnölar (ibland gråt men upplever mer arg).
Vi har nu svarat med musik & husljud.
När hon tappar kaninen skriker hon "tappa", inte brytt mig om detta, så är ju livet ibland:(
Nu har hon börjat ropa mamma & hanna, inte svarat på detta heller.
Kruxet är att hon är så envis & kan hålla på i timmar.
Har nån gång gått in när hon låter ledsen & då varit rejäl kissblöja eller kaninen på golvet. Det är så svårt att "bryta", när hon skrikit upp sig. Hon (& resten av familjen) behöver ju den härliga sömnen :wink:

Ofta läser jag på forumet om överkoncentration, kan man "underkoncentrera"? Om förtrotsbarn har jag ju läst favorittrådarna & där ska man ju låta vara mycket.

Känner att lite kloka råd vore på plats :heart:
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Hjälp med verktyg

Inlägg av miar70 »

Hej hannisen :D

Haha, underkoncentrera - det var någe nytt :lol: . Nej, jag tror inte man kan underkoncentrera, för mig blir det igonera=femminutersmetoden och sånt tror jag inte du pysslar med :wink: . Efter vad du beskriver tycker jag du hanterar hennes frågor helt rätt, det vore ju finurligt om man hade ett magiskt tips när barnen trotsar, ifrågasätter och är allmänt stökiga vid läggning men tyvärr finns inget sånt 8) .

Du skriver att du aldrig fått ramsan att sätta sig ordentligt. Då har du ett ypperligt tillfälle att befästa den nu: vid frågor och stök svarar du helt enkelt med lugn, hög, glad ramsan samtidigt som du husljudar. Och var NOGA NOGA med bekräftelsen när hon tystnat, ramsan ska vara det som följer henne in i sömnen!

Sen kan det vara bra att se över hela dagarna - en stor loppa behöver ha mycket social delaktighet, rejäl utevistelse, rejält med mat och massor av skratt. Dag och natt hänger ihop. Jag skulle satsa på, om det går, att vara ute ett par timmar innan bad och läggning för att de små loppebenen och lilla loppehuvudet ska bli ordentligt trötta :sleep: .

Jag tror du har rätt bra koll på vad tösen behöver, det känns så av ditt inlägg. Bara att jobba på fint framåt :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: Hjälp med verktyg

Inlägg av hannisen »

Tack för ditt svar Mia! :heart:

Tror du att det funkar att "minikura"/sätta ramsan när hon är så arg?

Nätterna har varit bra fram till inatt då all världens svordomar har hörts!

Började med en argbigga innan & påväg till sängen vid läggning. Väl där åkte kanin ner på golvet. Jag sa då att hon försvinner om du slänger ner henne. Tog upp kanin & ramsade ut. Efter några timmar hör jag "tappat" & uppskrik, alltså kaninen som åkt överbord igen. Sätter på musik & varvar med husljud (ramsar nån gång men vet att det är svårt & få effekt när hon är så arg). Efter en timme går jag in, byter blöja, ger lite vatten (tar upp kanin i förbifarten) & ut. Tystnar & sover nån timme. Sen samma visa igen. Nu hela köket städat men inte en tyst tjej ](*,). In igen efter en timme & gör som ovan. Sen bara gnöl.
Gör jag "fel" som går in? Jag bara vet inte hur jag bryter när hon skrikit upp sig såhär!

Tänker mycket på dagarna men tycker det är lite ovant & trixigt med 2 hjärtegull! Men även jag kommer väl bli en van 2barnsmamma :D

Vet att det inte finns nån snabb lösning men tacksam för tips!

Kram!
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
fimou
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 06:16

Re: Hjälp med verktyg

Inlägg av fimou »

hej!
är ny här och vet inte riktigt hur det funkar men prova att lägga min fråga här...
min son är 1 år och vaknar helt för tidigt. håller på att kurar nu och undrar hur det här med att göra morgon går till? jag förstår inte riktigt när jag läser i boken. ska jag vänta med att gå in trots att han ligger vaken en halvtimme innan dagen SKA börja eller kan man vara flexibel?

tacksam för svar!
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Hjälp med verktyg

Inlägg av Elle »

Hej fimou!

Varmt välkommen till Forumet! Det bästa är om du startar en egen tråd här inne på äldreforumet och samlar dina frågor där.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Hjälp med verktyg

Inlägg av miar70 »

hannisen skrev: Tror du att det funkar att "minikura"/sätta ramsan när hon är så arg?
Ja, det är jag säker på :D
Gör jag "fel" som går in? Jag bara vet inte hur jag bryter när hon skrikit upp sig såhär!
Klart att du kan och ska gå in om du känner att det behövs. Det viktiga är att ramsan får ABSOLUT sista ordet :!: (Tänk såhär: när du känner att du måste gå in - då ramsar du. När du känner att det är total kris - då ramsar du. Mycket tydligt och glatt. När du känner att krisen är nära sammabrott, ja då kan du gå in men BARA då. Och gå ALDRIG in direkt efter ramsa, för då talar du i handling om att ramsa betyder att mamma kommer alldeles strax :wink: ).
Tänker mycket på dagarna men tycker det är lite ovant & trixigt med 2 hjärtegull! Men även jag kommer väl bli en van 2barnsmamma
Det är klart :D :thumbsup:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "