Gör om gör rätt - kurning av 1-åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Majpyret
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 26 jan 2012, 18:38
Ort: Sundsvall

Gör om gör rätt - kurning av 1-åring

Inlägg av Majpyret »

Vi kurade vår tjej, då tio månader. 4 veckor gick och det funkade hyggligt. Sen fick hon magsjuka...och jag magkatarr...och då sprack allt.

Nu har vi hankat oss fram i en månad, utan kurning. Har hållit hyfsade mattider -men nätterna...inatt tog allt priset. Vaken varannan timme. Jag orkar inte mer.

Vi har iaf ingen tjej som behöver tutte.

Jag önskar förslag på schema för 1-åring (fyller 1 år 9 maj). Jag önskar helst bara en dag sovning - då det underlättar rent praktiskt. Jag vill ha natt 19.30-+7.30 alt. 19-07.

Är det ngn som har råd? Snälla snälla.
/Agnes född 9 maj 2011, började kuras 2 mars 2012. Ska kuras om i slutet på maj då hon tyvärr fick magsjuka och jag sabbade kurning nr 1
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Gör om gör rätt - kurning av 1-åring

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!
Hinner bara svara dig lite snabbt: Om du önskar att hon sover en gång per dag och har natt ex 19-07, så passar det ofta bra o sova ca 12-13.30. Kanske du kan bjuda på en tvåtimmarslur i början istället för 1,5. Så gjorde jag själv med min tjej i början då hon sov 1 g/dag.

Frukost då hon går upp, lunch runt 11, mellis runt 14, middag runt 17 och sedan kvällsslurk/mat innan läggdags.

Du har ju redan kurat och det var ju inte speciellt länge sen heller, så jag är övertygad om att ni snart har era fina nätter tillbaka :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Majpyret
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 26 jan 2012, 18:38
Ort: Sundsvall

Re: Gör om gör rätt - kurning av 1-åring

Inlägg av Majpyret »

Tusen tack!! Jag var lite orolig att man inte fick ha bara en dagsovning -men då kan jag planera ett schema utifrån det!!

Förslag på schema:

07.00 godmorgon

07.30 frukost

11.00 lunch

12.00-13.30 lur

14.00 mellis

17.00 middag

18.30 nattslurk och skratt till godnatt

19.00 natt

Måste nog läsa på lite mera och hitta en bra dag för start.

Måste man göra om samma procedur även nu och vara vaken hela första natten - eller räcker det om jag sover/viar utanför dotterns rum?

KRAM
/Agnes född 9 maj 2011, började kuras 2 mars 2012. Ska kuras om i slutet på maj då hon tyvärr fick magsjuka och jag sabbade kurning nr 1
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Gör om gör rätt - kurning av 1-åring

Inlägg av Sofias mamma »

Hej, det är ju lite olika när det passar barnet att dra ned till en lur, men runt året är nog det vanliga. Själv bytte jag vid ca 11 månader och erbjöd till en början 2 timmars lur eftersom hon var så trött.

Jag tycker ditt schemaförslag ser bra ut!

Jag tycker att du kan bädda på madrass (eller hur du nu har det, soffa/säng :D ) utanför hennes rum och slumra när tillfälle ges. Bara du är beredd att agera så fort du hör henne. Beror ju lite på hur snabbt du vaknar, själv vaknar jag alltid av minsta pip :wink:

Se till att läsa på innan du startar bara, kan alltid vara bra och friska upp minnet lite :roll: . Jag har själv kurat om och min erfarenhet är att man då vet vad som väntar på ett ungefär och man har bra motivation att genomföra det eftersom man vet hur härligt det är både för barn och vuxna att sova gott om nätterna :D .

Lycka till och hör gärna av dej framöver hur det går/vid frågor :D .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Majpyret
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 26 jan 2012, 18:38
Ort: Sundsvall

Re: Gör om gör rätt - kurning av 1-åring

Inlägg av Majpyret »

Tusen tack för återkoppling!

Vi har inte börjat än då min sambo ska ut och resa nu och jag orkar inte genomföra det själv. Men tredje helgen i maj - då 17!!

Men jag har en fråga kring buffningen - nu är hon ju så stor och då jag provat att buffa nu så vägrar hon låta mig göra det. (det gick bra vid kurningen för två månader sedan). Hur ska jag förhålla mig den första natten (för sen ska ju buffningen in i akutlådan)!!

Tusen tack för att du/ni finns!
/Agnes född 9 maj 2011, började kuras 2 mars 2012. Ska kuras om i slutet på maj då hon tyvärr fick magsjuka och jag sabbade kurning nr 1
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Gör om gör rätt - kurning av 1-åring

Inlägg av Elle »

Du kan skippa buffningen och använda solfjädern istället. Läs på i boken om kurning av äldre barn så ser du hur du ska göra.

Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "