Frågor om sovschema 13 månaders

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
MinnaJosefin
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 22:05

Frågor om sovschema 13 månaders

Inlägg av MinnaJosefin »

Hej!

Allt funkar superbra sen vi kurade vår son i december! han är så duktig så :) Jag har bara lite frågor angående sovandet. Han somnar på dagen 13.00 och sover nästan alltid en timme, ibland två timmar. men de senaste två veckorna så har han inte varit trött när han ska sova på dagen, tar ca en kvart för han att somna och vaknar ibland efter bara en halvtimme. vad kan detta bero på?
han sover bra på natten, mellan 19.30-07.30 och sover hela natten. vaknar han somnar han om själv direkt. men de tre senaste nätterna vaknar han och ligger och gnäller och blir sen helt klar vaken. han kan ligga så ett tag och när vi då ramsar utanför dör :D ren så gnäller han liten stund till och somnar sen om. detta tänker jag att det nog är helt normalt, han växer och gär igenom.perioder eller det kanske är.tänder på gång..ska man göra något åt detta eller avvakta och se hur det blor?
tack för eventuella svar!
Mamma till Leon, född 110327
Påbörjad kur 28 november 2011. Misslyckad.
Påbörjad ny kur 15 december 2011
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Frågor om sovschema 13 månaders

Inlägg av Elle »

Hej MinnaJosefin!

Härligt att höra att ni har det så bra! När man är runt 1 år är det massor som händer, man kanske börjar gå, talet, nya vyer som vidgas och mycket att bearbeta. Lite frågor från mig: Får han rejäl utevistelse både fm och em? Alltså ner på marken och upptäcka världen. Social delaktighet? Sedan kan det hjälpa att mörklägga helt även dagtid för att hjälpa till att stänga ute alla synintryck.

När ni hjälp honom med detta plus massor av god mat och många skratt ja då är det att ge honom förutsättningarna till 1,5 tim lur och 12 Tim natt. Om man sedan inte sover exakt den tiden är inte det viktigaste. Ramsa som upplysning att det ännu inte är morgon och sedan låt honom vara.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "