Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl välling,

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
annapaller
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 10:19

Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl välling,

Inlägg av annapaller »

Hej.
Vi har läst boken och känner oss nu laddade för att genomföra detta med vår 18 månaders (ja, vi borde gjort det för lääänge sen). bättre sen tänt aldrig. Vi ska dock börja i morgon, fredag så jag hoppas jag hinner få svar....!

MEN, jag har några frågor, så det går helt rätt till.

först leker vi och krattar, sedan är det läggdags, vad får jag säga här? Jag kan ju inte helt plötsligt inte säga ett ord, släcka och hålal henne nere med solfjädern, och kommer ju inte förstå något och säkerligen få lite panik då hon (avskyr) att bli fasthållen/kvarhållen. Får man säga, "nu ska vi sova" och hålla solfjädern?
Jag tror hon kommer fäktas, spänna hela kroppen och bli mycket arg, som hon blir, ska man bara stå bredvid och lägga ner, trycka solfjäder, TYST? för att tillslut gå ut med ramsan. och sedan om det blir tyst bekräftelseramsan.
Vår stora utmaning är att hon i dagsläget bara slappnar av med välling, inget annat fungerar. Hon är "hysterisk" fram tills hon får välling. På en natt går det ca 4 flaskor (inräknat det hon får vid 19 innan hon lagt sig). Så det blir tufft att få henne att slappna av med "bara" händerna om ni förstår vad jag menar..... Hon slänger sig i sängen, skriker, spänner sig, skriker och hitintills har inget fungerat så vi är mycket taggade på detta men det är stort med tanke på hur mycket välling vi "mutar" henne med varje natt.

Förstår ni mina frågor? Hur länge står jag med solfjädern, innan jag går ut och ramsar? Känns spontant som om jag vill "berätta" att nu är det läggdags. Hon är ju en stor tjej nu.
Vaggning och buffrande skippar jag pga åldern.

Vore jätte glad för svar!! Super super glad!!
Tack Anna
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl väll

Inlägg av miar70 »

:D Hej annapaller och välkommen till forumet :!:

Oj, nu kommer det ett svar i elfte timmen :wink: ni ska ju köra igång kuren ikväll och kanske hinner du inte läsa det här innan - men det ordnar sig helt säkert ändå! Ibland kan det nästan vara bra att man själv hittar svaren istället för att tro att vi som sitter bakom skärmen och inte alls är med sitter inne med "rätt" svar och då kan man tjorva till det istället för att göra det som känns bäst...

Men jag ska försöka hjälpa dig med dina funderingar:
först leker vi och krattar, sedan är det läggdags, vad får jag säga här? Jag kan ju inte helt plötsligt inte säga ett ord, släcka och hålal henne nere med solfjädern, och kommer ju inte förstå något och säkerligen få lite panik då hon (avskyr) att bli fasthållen/kvarhållen. Får man säga, "nu ska vi sova" och hålla solfjädern?
Visst får man det :D . Nu ska vi sova, lägg ner, håll om med solfjädern - jag skriver håll om för om du tänker hur du håller henne i famnen när du håller om för att lugna så känns det säkert bättre för dig och då också för flickan din!
Jag tror hon kommer fäktas, spänna hela kroppen och bli mycket arg, som hon blir, ska man bara stå bredvid och lägga ner, trycka solfjäder, TYST? för att tillslut gå ut med ramsan. och sedan om det blir tyst bekräftelseramsan.
Det finns inget tvång att använda solfjädern, speciellt inte på ett äldre barn och om du inte känner dig bekväm med det. Man kan även använda solfjädern när hon behöver det, och inte nödvändigtvis varje gång du lägger ner henne. Om du tänker solfjädern så som jag skrev här ovanför - att hålla om och lugna henne när hon behöver det - kanske det känns mer okej att använda den?

Du kan lägga ner och se till att hon blir lugn, rör dig sakta, tryggt och säkert, le och känn riktigt hur du utstrålar lugn och glad energi. Så går du ut, lugnt och bestämt med en trygg, hög, glad ramsa även om hon protetserar. Och hon kommer säääkert att protestera, men det är "bara" att upprepa precis lika lugnt varje gång. Solfjädra henne kan du göra om hon fastnar och behöver komma till ro, här får du lära dig att lyssna av, kommunicera med din dotter och ge henne den hjälp hon behöver. Hitta din egen SHN helt enkelt!


:shock: Fyra flaskor välling per natt - ja, det är på tiden att hon får hjälp att bryta det och jag är säker på att ni kommer att greja det här - har man bara rätt attityd, som ni verkar ha, då löser det mesta sig på vägen av bara farten :D

Kram och lycka till med kuren!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annapaller
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 10:19

Re: Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl väll

Inlägg av annapaller »

Tack för svar! Känns peppande, Vi har precis satt igång... ,
annapaller
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 10:19

Re: Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl väll

Inlägg av annapaller »

Min man ska ta de två första nätterna, och helt otroligt magiskt somnade hon efter 12 minuter!! Första gången (normal läggning brukar ta 30 min). Den här natten blir intressant!!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl väll

Inlägg av miar70 »

Åh, härligt, ni är ni på G =D>

:D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annapaller
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 10:19

Re: Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl väll

Inlägg av annapaller »

Första natten gjord, tar gärna emot feedback!

Godnatt sov 19.15, hon somnade 19.25 så det gick ju strålande!

Sedan väntade vi, eller jag gick och la mig eftersom min man skulle kura men när hon sen satte igång var det svårt ..

01:45vaknar hon, hon blir snabbt jätte arg och mycket ledsen. Nu vill hon ju ha vällingen som hon fått i 18 månader.
Min man ramsar, gör SF, ramsar gör SF osv men det är svårt för hon är "hysterisk". Men vi är cool lugna och fortsätter.
02:45 lugnar hon sig, får äntligen Bekräftelse ramsan men vänder direkt och blir mkt arg . Slänger sig i sängen och tar i allt hon kan.
Han ramsar, SF och ramsar.
03:10 Lite lugn, Bekräftelseramsa och hon somnar till.
03:20 hysterisk igen . 10*ramsa.
03:45 lugnar sig, ramsa *20, hysterisk ramsar igen
03:50 lugnare, tystare....
Bekräftelseramsa
04:00 sover
06:55 vaknar (vi hade satt 07.00) så här får hon komma upp och får frukost. Hon är på gott humör!

Så, vi hade en lång period med kraftigt skrik, antar att det är " normalt??" hon är ju så van med mycket välling. Men det var tufft.

Vad tycker ni om vår första natt? Ngt vi ska tänka på inför andra?
Stort tack för stöd!
Anna
annapaller
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 10:19

Re: Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl väll

Inlägg av annapaller »

Dag2.

Läggningen tog 45 minuter, lite mer motstånd, blev arg direkt, men hon blev trygg ganska snabbt och pratade för sig själv i 30 min, sen somnade hon. SF, Ramsa och bekräftelse.

Sedan.........

Sov hon hela natten!!
Hon vaknar nog snart, och jag längtar, för första gången i hennes liv har hon sovit 11 h i sträck!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl väll

Inlägg av miar70 »

Det är bara att ta av hatten och buga, ni gör alla rätt och dottern tackar och tar emot och sover av ren och skär trygghet och lättnad :heart:

Bara fortsätt lika lugnt och fint framåt nu, tänk på att bakslag KAN men inte måste komma - det är helt naturligt och betyder inte att ni gjort något fel.

Ha en underbar dag med utsövd flicka!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl väll

Inlägg av Elle »

Vilken underbar läsning! Fortsätt med ert fina arbete och led dottern framåt mot den säkra sammanhängande sömnen.
=D>

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annapaller
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 10:19

Re: Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl väll

Inlägg av annapaller »

Tack för stöd och hejjarop!:-) måste säga att hela dagen varit speciell, hela familjen har en annan harmoni. Vi är förberedda på bakslag, stora bakslag, så vi är redo för nästa natt...
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl väll

Inlägg av Irmasmamma »

Kikar in från Späda o Små och lyfter på hatten jag med! Blir så glad av sån här läsning! :D Vilket prov på Attityd lillans ömma föräldrar har visat... Och hon tar emot med öppna armar!
Heja på med resten av kuren!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
annapaller
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 10:19

Re: Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl väll

Inlägg av annapaller »

Natt 3.

Läggningen gick jätte snabbt, en ramsa ut och sedan sov hon efter ca 5 minuter.

Sen började natten..

hon vaknade ganska ofta, inte jätte ledsen men gnällde och hade svårt att komma till ro.
23.30 Ramsa utanför * 4 somnar om
01.00-02.00 Ramsa, TL, SF, Ramsa. detta upprepades ett antal gånger, sedan BR och hon somnade om.
Vaknade 03.50 och var ledsen, hon hon kändes "hungrig" och lite oförstående. RM, TL, RM *3 somnade om 04.30

05.50 vaknar hon och vill inte sova mer. Hon är inte arg, känns mer lite uppgiven över att vi ej tar upp henne. Kändes jobbigt men vi fortsatte. RM, TL RM ett antal gånger, 06:45 fick hon komma upp och det var Glad morgon.

Så natten gav lite bakslag, vilket vi var beredda på.
Hoppas på en bättre natt i natt!
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl väll

Inlägg av Susanne G »

Hej där och stort grattis till ett bra kurande. :D

Som Mia skrev innan så är det vanligt med lite bakslag. Ni får tänka att denna tös inte sovit en hel natt i hela sitt 18 månaders långa liv. Tänk så bra det går om du utgår från det.

Nu gäller det att ni håller fast vid rutinerna och visar henne att det är så man gör på natten. Man sover inget annat. Hon vill bara kolla nu att det här nya verkligen gäller.

Tror inte ni behöver vara oroliga att hon är hungrig. :wink: Hon är ändå 1,1/2 år gammal. Ingen bebis längre. Erbjuder ni bara henne mat under dagen så klarar hon att sova en hel natt på det. Jag lovar. 8)

Få in lite social delaktighet under dagen och skratta mycket med henne. Det brukar också ge lugnare nätter.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
annapaller
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 10:19

Re: Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl väll

Inlägg av annapaller »

Natt4:a.
Nu känns det som om rutinerna har landat!

Läggningen tog 45 minuter, men den var lugn. Hon pratade för sig själv, lekte i sängen utan att blir för arg el ledsen. Hon "morrade" till några gånger och då la vi henne tillrätta och ramsade. Hon somnade sedan själv.

Hon vaknar fortfarande till en hel del, men nu behövde vi bara gå in 1 gång, ramsa utanför gick jätte bra. Så förhoppningsvis försvinner även uppvaknandet !

Vi känner oss trygga och har helt landat i denna process. Det är så härligt och se vår dotter äta mer ( för mättade vi ju henne på natten..) så hon är piggare vid matbordet och kvickare rent generellt. Hon har blommat ut lite mer tack vare bättre sömn. Vi är så tacksamma för stöd och denna kur! Stort tack till er som svarat och tack till Anna som skrivit boken :-))

Från en mkt mer harmonisk familj.
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Hjälp! Ska kura 18 månaders i morgon, som äter 4 fl väll

Inlägg av Susanne G »

Vad underbart att höra. :D
Jag blir lika glad varje gång en familj och ett barn får ett nytt liv genom shn. Visst är det fantastiskt. :heart:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "