Sönderkurad:(

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mangol
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 21:53

Sönderkurad:(

Inlägg av Mangol »

Hej!
Vår dotter kurades 1 a gången vid 6 månader och himlen öppnade sig, från att inte ha sovit själv mer än en timme sov hon klockrent hela nätterna i 12 tim.
Vid sjukdom etc ( hon har haft en feberkramp) har hon sovit hos oss och när hon blivit frisk har vi kurat om och det har gått bra. Nu är jag orolig att vi stökat till det för många gånger!!! Jag vet att man inte ska ta upp men jag är inte mer än människa och mamma till mitt första barn och känner mig tryggare när hon sover brevid mig vid hög feber:(
Nu är hon 18 månader och har inte varit en säker nattsovare på 4 månader för att jag börjat jobba och helt enkelt varit så slut att jag inte tagit tag i det , och då jag inte haft ork har jag åtminstone varit så klok att jag inte försökt mig på någon halvdan Kurning.
Nu känner både hennes far och jag att vi måste, framförallt för hennes skull. Hon sover sämre med oss, är grinigare, äter sämre.... Ja ni vet ju att det blir kontentan!!!
Nu laddar vi för att göra det ordentligt med start fredad läggning.
Mina frågor är följande:
Kommer det funka eller har vi lekt med pandoras ask;)
Ska jag buffa( hon svarade bra på det vid tidigare Kurning , men då var hon under året.
Ska jag gå in och lägga henne tillrätta varje gång hon står och gapar i sängen?
Hennes sovtider är 20-08 med 1-1,5 timmes vila mitt på dagen vid ett tillfälle.
Behöver stöttning då hon är sjukt mer medveten nu och otroligt förbannad vid omsövning.
Hon somnar och läggs i sin säng och då är hon klockren sen förr, men vaknar runt 22 och det är där vi varit slut och bara tagit in henne för att vi själva ska få sova tyvärr!
Hjälp, tips och stöttning emottages av dum mamma som bara givit sin dotter sämre sömn för att hon inte orkat/varit orolig.
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Sönderkurad:(

Inlägg av Elle »

Hej Mangol!

Varmt välkommen till oss på äldreforumet! BORT med alla tankar om att du skulle vara en dum mamma! Du är den bästa mamman som finns för just er juvel!

Först och främst råder jag dig att läsa runt här på forumet, läs andras kurhistorier, titta in på Favoriter-tråden och läs i Shn-boken. Därefter vill jag att du tar fram Barnaboken och läser om förtrotsen men även här på forumet under Barnafostran. Då kommer du få förståelse för de nya frågorna hon kan komma att ställa under kommande kuren.

Återkom sedan så rätar vi ut de ev frågetecken som finns kvar innan kurstart.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mangol
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 21:53

Re: Sönderkurad:(

Inlägg av Mangol »

Hej!
Nu har jag läst runt lite.
Hittar dock inte mycket om förtrots i barnboken??
Kollade index och hitta 2 sidor men det står mer bara att den kommer och går över snabbt. Tittat fel?
Vi kör ikväll ( inte igår)
Nu är pappa utvilad och beredd i natt:)
Innan vi strula till det så blev hon otroligt arg när vi ramsade, nästan hysterisk! Hon var arg när vi börjar bluffa men blir snabbt lugn, så fort andningen slutat vara hysterisk och vi trycker till går ut och ramsar står hon i sängen på 3 röda och är hysterisk.
Vad ska han göra då? Gå in och lägga till rätta och buffa igen eller vänta ett tag ( vänta blir nästan skrikmetoden:( )
Hur länge ska hon vara tyst innan man kör bekräftelseramsan?
Jag läste lite på forumet att det skulle vara mycket husljud vid läggning men har fått för mig att jag läst/sett att på natten är det tyst och tråkigt?
Som sagt hon sov klockrent efter kuren vid 6 månader och så va det i hela 6 månader, efter det har vi kurat " om då och då" när vi haft ork, därav beskrivningen av henne högre upp.
Hoppas på stöd, hjälp och svar!
Mangol
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 21:53

Re: Sönderkurad:(

Inlägg av Mangol »

1a natten och dagen är nu avklarad.
Det gick bra, men första uppvaket tig 2 Tim och 15 min. Så lång tid har det aldrig tagit förut, men hon är större och har mer vilja nu;)
Hon blir lugn av buffning men så fort pappa gick ut stod hon i sängen och skrek hysteriskt.
Andra uppvaket räckte ned ramsa en gång. 3 e buff och ramsa, somna om på någon minut.
Så nu hoppas vi på mindre dramatik i natt;)
Eftersom vi " förstört" sömnen förut, ibland när vi helt enkelt varit för trötta och bekväma vid bakslag ( ska inte ske igen)
Men vid sjukdom, då hon haft feberkramp och jag vill va nära för att kunna känna på henne om hon blir för varm och behöver Alvedon. Ska jag sova på en madrass brevid henne i hennes rum ist för att ta in henne till oss?
Mangol
Mangol
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 21:53

Re: Sönderkurad:(

Inlägg av Mangol »

Usch natt 2 håller på nu. Hon är nästan mer arg och hysterisk idag. Jag får sjuktvont i magen när jag lyssnar...
Hållit på över en timme nu:(
Mangol
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 21:53

Re: Sönderkurad:(

Inlägg av Mangol »

Hallå vart är ni!!! Jag behöver stöd...
Gör min sambo något fel då det blev ytterligare en fight på 1,5 timme natt 2 g( kortare än natt 1 iallafall)
Min sambo och jag blev lite knäckta då det gått så mycket enklare natt 2 när vi kurade första gången.... Fast det kanske vi ska slå bort från vårt huvud?
Tina
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Sönderkurad:(

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och välkommen, säger även jag! :lol:

Vi har en tredagars regel här på forumet. Vår uppgift som hjärtebarnskontrollanter innebär att ingen fråga skall stå obesvarad i över tre dagar. Vi arbetar ideellt och oavlönat på vår fritid. Helt vanliga mammor med vanliga liv. :wink: Ett tips är att inte fylla på med mer frågor i nya inlägg, då kan det bli så att man inte får svar inom sina tre dagar.

Nu är det många frågor på en och samma gång här. Jag utgår från ditt senaste inlägg.
Mangol skrev:Gör min sambo något fel då det blev ytterligare en fight på 1,5 timme natt 2 g( kortare än natt 1 iallafall)
Min sambo och jag blev lite knäckta då det gått så mycket enklare natt 2 när vi kurade första gången.... Fast det kanske vi ska slå bort från vårt huvud?
Tina
Se inte detta som en fight ber jag er. Det leder ingenstans och är inte särskilt utvecklande. Ni kan inte jämföra denna kurningen med er förra. Nu skall ett nytt trist mönster som liten inte mår bra av, brytas. Liten vill få tillfredställande svar på sina frågor- hon vill inte ställa till med fighter för sina föräldrar.

Ni måste sätta lugnet för att segla vidare mot säkerheten. Ni verkar ha fått bra resultat tidigare med de luande verktygen. Men där verkar ni också ha fastnat! Ni skall vidare mot säkerheten här- via ramsan, akompanjerat med rejäla husljud.
Vet ni vad ni gör och varför så kommer liten också att finna lugnet och sedan känna sig så säker att man tryggt kan somna i sin säng.

Denna krönika av Anna säger detta på ett mycket tjusigt sätt: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

och

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Återkom med vad NI gör när tjejen vaknar. Känner ni att lugnet är etablerat? Jag tycker att ni skall läsa på ytterligare i SHN-boken. SHN är ingen knapptryckningsmetod att gör exakt si och så så kommer ungen att sova som en gris. Det är en helhetssyn på barnet och dess sömn. Det är teorin bakom SHN som är magisk inte verktygen i sig.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Mangol
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 21:53

Re: Sönderkurad:(

Inlägg av Mangol »

Hej och tack för svar!
Jag menar självklart inte fight;)
Mer ett uttryck av en förtvivlad mamma som hör sitt ledsna barn. Vi har läst om shn boken, så det sitter!
Hon har tidigare helt enkelt varit lättare att övertyga att det är skönt att sova tidigare, men vi har väl velat för mycket tidigare!!!
Jag vet att 99% sitter i attityden och eftersom det inte är jag som gör det denna gång så vet jag ej.... Han låter övertygande och lugn tycker jag.... Jag hoppas det löser snabbt för skruttans skull, hon mår ju så mycket bättre när hon sover själv!!!
Nu är det 3 e natten och hon vakna precis, hon är inte övertygad men inte lika arg som tidigare nätter.
Ska det va ljud på natten? Jag har läst att det ska va mörkt och tyst på natten? Fel?
Mangol
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Sönderkurad:(

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:

Jag har också varit en förtvivlad mamma, trött och sliten. Jag var inte den glada mamman jag är idag. Det finns en väg ur det hela och ni är verkligen på väg. Vägen ur består av lugnt och metodiskt arbete. Det är NI som har ansvaret över processen, ni som för den framåt. Nu får vi släppa de klumpar i magen som vi känt vid läggning innan. Precis som du är inne på- den berömda attityden. För det är den mest naturliga sak i världen att sova gott på natten. :wink:

Det ska absolut vara ljud på natten är min åsikt. Vaknar tjejen så hade jag om lugnet var etablerat avvaktat för att lyssna in henne. Är det argt så låter man vara med stöttning av husljud- rejäla sådana. Är det ledset så får man övertyga om att det är fullständigt säkert att sova i sin säng genom en ramsdiskusision- liten frågar 100 gånger, får 101 stadiga svar tillbaka. Men med det sagt så skall man inte stå och ramsa allt vad tygen håller, utan det är fortfarande inlyssning som gäller mellan ramsningarna.

Det skall också vara kolsvart på natten! Du skall inte kunna se handen framför dig. Jag råder starkt att se över mörkläggningen nu när vi går mot ljusare tider.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Mangol
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 21:53

Re: Sönderkurad:(

Inlägg av Mangol »

Hej!
Tack för svar:)
Vi har mörkläggningsgardin.
Nu har honsovit en hel natt utan ett uppvak:)
Nu gäller det att inte va för trött och lat när/om ett litet bakslag kommer.
Men jag vill verkligen ha svar på minfråga ang när hon blir sjuk och får hög feber och jag behöver och vill ha lite koll. Ska jag ist för att ta in henne till mig, lägga mig på en madrass i hennes rum? För att kunna sträcka ut en hand då och då för att känna på henne?
Mangol
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sönderkurad:(

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja om du nu måste finnas ihop med henne av speciella skäl så tycker jag nog det är bättre att du sover på en madrass i hennes rum.

Jag om min son varit väldigt sjuk har satt klockan typ 4:e timme så jag kan ge en alvedon eller så om det behövs. Men mest hör jag honom om det är något.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "