Första natten nu i natt!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Jordnöten10
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 21:01

Re: Första natten nu i natt!

Inlägg av Jordnöten10 »

Tack LilloppansMamma för svaret!

Jag och maken pratade länge igår och utarbetade strategier om hur vi skulle gå vidare med situationen med lillens sömn, och jag tror det samtalet i sig gjorde mig lugnare idag. Dessutom hade jag en bättre teknik med buffningen efter att jag och maken jämfört hur vi gör (min metod ledde bara till snurrande under senaste dagarna). Fick gå in och solfjädra en extra gång (kort) idag, men efter det dröjde det bara ett par minuter innan han faktiskt lyssnade på ramsan efter att jag gått ut igen, trots att han hade både skrikit och gråtit dessförinnan. Någon minut efter det verkade han sova!

Innan händelsen i förra veckan med mannen i skyliften (se tidigare inlägg) lyssnade han ju på ramsan (det fungerade ju rätt bra precis innan, alltsedan kurningen), så jag tyckte att det var så ledsamt att han inte längre lyssnade på den. Förmodligen var det min attityd idag som gjorde skillnaden, det inser jag ju. Vaknar han inatt hoppas jag ramsan fungerar fortfarande/igen! Jag har i alla fall gott hopp! :wink:
W född 2010-12-21, kur-start 2012-02-23
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Första natten nu i natt!

Inlägg av miar70 »

Jordnöten10 skrev:Jag och maken pratade länge igår och utarbetade strategier om hur vi skulle gå vidare med situationen med lillens sömn, och jag tror det samtalet i sig gjorde mig lugnare idag. ....

.....

Förmodligen var det min attityd idag som gjorde skillnaden, det inser jag ju. Vaknar han inatt hoppas jag ramsan fungerar fortfarande/igen! Jag har i alla fall gott hopp! :wink:

:D Härlig läsning =D> Det gäller att, på allvar och i sitt hjärta, ta till sig kuren och göra den till sin egen. Då litar också små jordnötter på vad mamma och pappa säger och gör :wink: :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jordnöten10
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 21:01

Re: Första natten nu i natt!

Inlägg av Jordnöten10 »

Ikväll kunde jag hoppa över buffningen, och solfjädrade jättekort stund. Han vare sig gnällde eller grät när jag gick ut och ramsade! Att det sedan tog 30 min av snurrande innan han somnade, ja det spelar ju ingen större roll! :thumbsup:
W född 2010-12-21, kur-start 2012-02-23
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Första natten nu i natt!

Inlägg av miar70 »

Hääärlig =D>

Tack för rapport, det är så roligt att få läsa om när det går bra också :D

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jordnöten10
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 21:01

Re: Första natten nu i natt!

Inlägg av Jordnöten10 »

Vet inte om jag borde starta en ny tråd men... Jag fortsätter här och ser om jag får svar!

Lillen har sovit relativt gott sedan jag skrev sist (trassel med magsjuka en v, men det redde sig till slut). Vi har haft det ungefär som innan i övrigt, dvs han har tagit uppemot en timme på sig att somna, men han har inte skrikit eller varit ledsen. Men de sista 2 nätterna har han börjat riva upp sängkläderna (lakan och tunn madrass), dels vid insomnandet, men även när han vaknat tidigare än när hans väckarklocka ringer på morgonen. Vi har på kvällarna gått in och bäddat om, men han har ju gjort om det igen och igen. Han får ju uppmärksamhet genom att vi går in, men han får skäll av oss (vi vill markera att han gör fel, jag vet inte om det är rätt metod eller om vi borde vara helt tysta därinne), och när sängen är färdigbäddad solfjädrar vi kort och går ut.

Tips?
W född 2010-12-21, kur-start 2012-02-23
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Första natten nu i natt!

Inlägg av Elle »

Hur går det för er? Antar att det var ett tillfälligt trassel?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jordnöten10
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 21:01

Re: Första natten nu i natt!

Inlägg av Jordnöten10 »

Han tar en kvart på sig efter lunch för att somna, men 1-1,5 h på kvällen, det är oförändrat.

Vi tog rätt snart bort bäddmadrass och lakan, och har inte haft något mer än skumgummimadrassen och dess tygöverdrag ovanpå träribborna. Han har dragit upp flikarna på den tjocka madrassen ibland, senast häromkvällen. Jag vet inte om han skulle fortsätta slita upp lakan och bäddmadrass om vi lade tillbaka dem nu, men jag misstänker det. Fast förr eller senare måste vi ju prova igen... #-o
W född 2010-12-21, kur-start 2012-02-23
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Första natten nu i natt!

Inlägg av miar70 »

Hej jordnöten!

Länge sen sist, hur går det för er?

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "