Önskar förslag på schema

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Båtsman
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 12 aug 2011, 20:34

Önskar förslag på schema

Inlägg av Båtsman »

Vår lilla Lisa har nu blivit 14 månader. Hon blev kurad när hon var 10 månader och vi är supersnöjda och allt har fungerat jättebra. Stort tack än en gång för alla eldsjälar som lotsade oss rätt genom kuren - speciellt Mia!

Har dock en fundering beträffande hur vi ska lägga upp schemat när det gäller mat. Lisa är inte stor i maten och ganska kräsen. Stundtals är det endast gröt som funkar.

Tider för mat har vi alltid följt noga, men det känns nu som att vi borde göra någon förändring. Vi ser små tendenser att hon inte sover lika bra - vaknar lite tidigare och vi tycker oss ha behövt rucka lite på mattiderna utifrån hennes humör under dagarna. Exempelvis lagt in ett mellis mellan välling och lunch. Men vi har svårt att få henne att äta bra på eftermiddag/kväll. Vill tillägga att vi ramsar och tar inte upp henne före marginalkvarten.

Schema ser ut enligt följande (och har så gjort sedan hon kurades) men med vissa mindre avvikelser senaste tiden...

19-07 natt
07 välling
10.30 lunch
12-13.30 sova
14 gröt
17.30 gröt
18.30 välling
19 natt

Ska vi behålla schemat och fokusera att hålla det på "minuten"? Eller vilka förändringar bör vi göra? Tacksam för råd! Vi är så måna om att fortsätta på inslagen väg så att Lisa får behålla sin njutning till sömn och vara en glad tjej om dagarna.

//Lisas mamma
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Önskar förslag på schema

Inlägg av Elle »

Hej Båtsman!

Här kommer lite tankar från mig: Vad sägs om att servera en andra frukost när ni äter frukost och sedan skjuta på lunchen närmare luren. Skönt att sova med mätt mage. Jag skulle behålla luren som den är, servera ett lättare mellanmål och sedan riktig mat till middag. Hur är det med utevistelsen? Sociala delaktigheten? Sedan är det så att aptiten minskar rejält efter 1 år så stirra er inte blinda på mängden mat utan servera bra mat och tillsätt bra fetter så mättar det lite mer. Vad gäller sömnen så tänk förutsättningar till 13,5 Tim sömn/dygn!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Önskar förslag på schema

Inlägg av miar70 »

Hej Båtsman och tack för tacket :heart: så roligt att läsa att allt gått bra för er - bra jobbat =D>

Jag tipsade en pappa som oroade sig för sin sons aptit för rätt länge sen, hittade tråden efter lite sökning. Kanske kan de råden hjälpa dig lite på traven? Sen tycker jag att ett grötmål ska bytas ut mot ett matmål, som du gödslar med extra fett :wink:

Här är tipsen:

Här är mina bästa tips för att befrämja aptiten:

:idea: Låt det gå minst 3-3½ timme mellan målen, och då ska det inte serveras annat än vatten OM det ska vara nåt alls!

:idea: Låt honom vara med och laga maten, få hacka lite med en smörkniv, hjälpa till att vispa och hälla, gör honom delaktig i matlagninen!

:idea: Servera maten upplagd på tallrik, i några olika högar. Maten ska vara delad i plockvänliga bitar, så att han lätt kan stoppa i sig själv.

:idea: Lägg fram en sked och / eller gaffel men förväntar er inte att han äter med bestick ordentligt ännu under ett par år!

:idea: Lägg er inte i! Prata inte om maten, truga inte, koncentrera er på annat t ex egen mat, läsa en tidning, prata i telefon men sitt med vid bordet.

:idea: Peta in en tugga då och då, om ni tycker han får i sig dåligt, men gör det som om det är han som äter och vill han inte ta emot så truga inte!

:idea: Inga leksaker!

:idea: Innan han får riktig kläm på att äta själv, så kan en skorpa eller liknande, få distrahera. Men det ska vara nåt ätbart, som han kan stoppa i munnen och äta!

:idea: Vill han inte äta, så tacka så hjärligt för maten, och lyft ner honom. Inga suckar, trugande eller annat som visar att ni är irriterade, utan konstatera bara att "jaha, du är visst mätt i magen" och låt honom gå! Sitt själva kvar och ät /läs / prata ett tag, och kommer han tillbaka och vill upp så sätt honom i stolen igen, erbjud honom tallriken utan att säga nåt alls - och lämna honom ifred med maten.

:idea: Spika ett matschema, med bestämda mattider, och inget alls däremellan! Hojta till om ni behöver hjälp
Här finns en inspirationstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

:idea: Låt måltiden vara i trettio minuter, sen anses den som avslutad! Så går och kommer han under den halvtimmen så ta inget extra för det

:idea: Sist men inte minst: frisk luft! Var ute före både lunch och middag, minst en timme och låt Calle röra sig, för friskluft är toppen för aptiten!

:idea: Så - det var mina tips! Jag hoppas att de kan hjälpa er komma på rätt köl!

Kram Mia


Oj, nu ser jag att Elle svarat också, men bättre två svar än inga alls :lol:

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "