Jag får inte ordning på hennes hysteri.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
weklund
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 21 nov 2011, 21:09

Jag får inte ordning på hennes hysteri.

Inlägg av weklund »

Hej,
våran tös på nu 15,5mån har sovit kasst från start. Sovit gott i 2 timmar, sedan har det varit alltifrån 15min intervall till möjligen 1timme mellan skrik och kastsessionerna. BVC tycker allt är normalt och att det bara är att vänta. Hennes 2 bröder sov inte heller bra, men Louise sover sämre.

Innan jag börjar arbeta igen i januari, vill jag i alla fall bli lite piggare och låta mina killar slippa min trötta och arga sida (känner mig som en dålig mor som bara har en tjat och gnällton heeeeela tiden).

Nu har vi kört kuren och fått börja om då vi fattade beslutet att flytta henne till eget rum. Problemet är planen på vårt hus där vi har sovrummet en bit ifrån barnrummen. Nu gör vi ialla fall ett nytt försök. 1:a natten var ju orolig förstås och andra helt ok, nu är vi inne på tredje och den har börjat allt annat än bra. Hon blir redan ledsen när jag börjar bus och skrattleken då hon har insett att det börjar närma sig läggning. Sen somnar hon efter ca 10-15min och jag får ibland buffa ibland bara hålla solfjäder. Nu har hon vaknat 2 ggr sedan dess och är helt hysterisk och ramsan gör inget vidare gott. Går in och lägger tillrätta (ingen bugg, då blir hon mer arg och även solfjädern blir hon arg av).

Problemet lite med henne tidigare var att hon verkade sova trots sina skrikperioder, var väldigt pigg och glad dagtid, åt bra osv, men som sagt höll alla andra vakna på natten. Det känns som dessa manéer sitter i. Senast jag sprang dit ramsade jag i dörren, men skriken eskalerade bara. Jag gick in, la tillrätta - mer skrik och sen forsatte det så i 30min. Jag blir tokig. Jag orkar snart inte mer. Hur kan denna söta lilla plutt vara så arg och ledsen på natten?

Vad göra?
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Jag får inte ordning på hennes hysteri.

Inlägg av Sofias mamma »

:D Hej weklund och välkommen hit :!:

Vad bra att ni beslutat er för att kura, vilken julklapp :santa: till er alla :thumbsup: :-D

Skriv gärna in i din profil när dottern är född samt kurstart så blir det lättare för oss att svara dig framöver.

Först bara, vad var problemet med att ert sovrum ligger en bit ifrån hennes rum? Under kurens första nätter så går det fint att sova/vaka på en madrass utanför rummet. Inte så skönt kanske, men det är ju under en kort tid :) Sen kan ni ju använda er av en babywatch om det är stort avstånd tänker jag..

Att hon blir ledsen när du börjar busa behöver du inte "bry dig om", det kommer tids nog :!: :D Jobba på med bus o stoj så kommer det! Kanske kittling kan vara ett säkert kort :P :lol: ? Jag själv busar alltid med mina 2 tjejer samtidigt och stortjejens skratt smittar av sig. Efter bus, kanske säga gonatt till syskonen, pappa, lampan osv, sen bums i säng, du själv ler och spelar glad och framförallt trygg och säker.

Nu vet jag inte riktigt hur långt du har kommit i kurandet, men det låter som att ni fastnat lite i natt 1? Startar du med ramsan direkt, eller går du in direkt? När går du in? Jag skriver mitt svar nedan under förutsättning att ni nu går in i natt 2 i lathunden. För det är ju så att kuren är en process som ser olika ut för varje barn och tar olika lång tid. Lite större barn tar lite längre tid på sig (ofta, men inte alltid).

Nu stundar alltså er fjärde natt, och vid läggning så lägger du tillrätta, sedan UT med glad trygg ramsa. Inget velande [-X . Stå inte och häng vid dörren, utan gå direkt till husljud, rejäla sådana (dammsugning, diskning, spola kranar mm mm). Husljud är ett viktigt redskap :!: . Låt nu ramsan ta över helt (som natt 2 i lathunden). Ramsa vid behov. Att ramsa ett argt barn brukar inte fungera, utan lär dig att lyssna av när du ska ramsa. Glöm inte bekräftelsen! Vid absolut kris ska du gå in och solfjädra eller buffa, men annars ska du nu jobba med ramsan. 100 frågor ska ha 101 svar :!: :D . Det kan alltså bli många ramsor innan ni upprättar en dialog, men du ska få se att det är en häftig känsla när du börjar få en dialog med henne :thumbsup: \:D/ Vid uppvak börjar du med RAMSA. Sedan avvaktar du.

:arrow: Ur SHN, Lathunden, andra natten:

Bara vid det effektiva beskedet i samband med den glada läggningen ska han nu buffas. Övrig verksamhet ska helt inriktas på ramsan.

Men inte heller med den får du fastna. Lägg lock på överkoncentrationen, schasa ut alla orosvargar och gå bort från dörren!

Från och med andra natten är buffandet att betrakta som kristilldelning. Och då menar jag KRIS. Buffa så kort och effektivt det någonsin är möjligt och så absolut sällan som går. Helst ska ramsan ta över helt denna andra natt.

Efter första natten är det inte nödvändigt att buffa eller ramsa tills barnet är helt tyst. Det är inte farligt eller fel att vara arg – vilket förmodligen är vad Gustav blir med (o)jämna mellanrum nu.

Efter första natten ska du också börja med att ramsa, aldrig med att gå in, när barnet vaknar efter att ha sovit.


Och ni är väl ute varje dag och hon får vara med och greja med saker (social delaktighet)? Kolsvart i rummet (så man inte ser handen framför sig). Ordentligt med mat? :-D

Vad har du för schema? 12 timmar natt o 1,5 timme vila dagtid?

:D Och du, man försöker inte kura, man GENOMFÖR 8) :D :heart: Det här klarar du galant, men se till att ha rättattityd, läs på ordentligt (du har väl SHN-boken?) och som sagt, genomför!
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
weklund
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 21 nov 2011, 21:09

Re: Jag får inte ordning på hennes hysteri.

Inlägg av weklund »

Hej,

nu ger jag upp. Jag är gråtfärdig och slut. Jag och min man har kämpat och kämpat, men Louise ger inte upp. Jag blev så glad de första nätterna och kände mig som en ny människa och fick sova mer än 1 timme i stöten (har jag inte gjort på 15månader), men sen blev det bakslag och åter bakslag. Det är något bättre än innan eftersom vi nu får sova ungefär mellan 00- 05, innan första uppvaknandet sen somnar hon om igen och dagtidens vila går fint i vagnen. Men läggning och frekventa uppvaknanden mellan 19.15-00 är flera och mycket skrikiga. Hon väcker sina bröder, jag blir sjukt irriterad och arg. Imorgon ringer jag bvc. Orkar inte hålla på så här längre. Kanske något med magen i alla fall. Glutenintolerans eller så som spökar.
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Jag får inte ordning på hennes hysteri.

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej :heart:

Så här ska ni ju verkligen inte behöva ha det. Har ni funderat på att kontakta en diplomerad kurare? Då kan ni få hembesök och det stödet som ni verkligen behöver i detta. Här finns en lista:

Dipl.Kurare

Ni har fastnat i att tro att detta är en kamp och att liten skall "ge upp". Så vill vi inte ha det. Det här mår ingen bra av. :heart:

Jag tycker också att ni omedelbums skall boka in tid för att undersöka detta med ev. allergi. Vila från kurningen nu, tycker jag.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
weklund
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 21 nov 2011, 21:09

Re: Jag får inte ordning på hennes hysteri.

Inlägg av weklund »

Stort tack för ditt stöd och råd. Måste varit någon som lyssnat på mig, för natten efter inlägget sov L nästan hela natten och gjorde så även igår!!!! Jag är såååååå otroligt lättad och känner mig som en ny människa. Så det verkar bara tagit längre tid för henne att finna ron i ramsan. Känns skönt att vi inte gav upp nu, även om jag var väldigt nära!!!!


L har ju hela tiden varit pigg och glad på dagarna och ätit bra, nu är även sömnen bra om än bara i 2 nätter hittills, men det är underbart!!!!!
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Jag får inte ordning på hennes hysteri.

Inlägg av Elle »

Härligt! Njut och vårda det ömt!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "