Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Mamma75
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 10 nov 2011, 15:31

Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av Mamma75 »

Håller just nu på att kura lillebror och är inte i hamn ännu, bara i början av kuren men är så pass motiverad redan med tanke på resultatet, att kura även storebror som tar 30-60 minuter att lägga samt vaknar till och från på nätterna.
Han blir 2 år i december.
Kommer kura honom när det verkligen satt sig ordentligt för lillebror.
Vi bor litet, så barnen kommer sova bara några meter ifrån varandra, utan dörr. Planerar att kura på annat ställe med större ytor och möjlighet till att vara mera isolerade.

Frågor:
*Kan man använda samma ramsa till båda barnen?
*Ska man köra avvänjning av napp samtidigt? Alltså helt enkelt sluta med den i samband med kurstart?
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av Sofias mamma »

:D Hej mamma75,
vilket bra beslut att även kura storebror, man blir verkligen peppad när man vet hur fint det fungerar med kuren, eller hur? :D
Mamma75 skrev:
Frågor:
*Kan man använda samma ramsa till båda barnen?
*Ska man köra avvänjning av napp samtidigt? Alltså helt enkelt sluta med den i samband med kurstart?
:arrow: Ni kan och bör använda samma ramsa, bara att ramsa båda två vid eventuella uppvak.
:arrow: Ja ni kan ta bort nappen samtidigt som du kurar. Men en del som kurar lite större barn väljer att ha kvar nappen eftersom de tycker att barnet själv kan "ta hand om" nappen nattetid. Kanske har ni ändå tänkt att ta bort nappen snart? Då är det här ett utmärkt tillfälle :!: Tråd om att sluta med napp

Vill passa på att säga bara att när du kurar ett litet ändre barn, så kan det vara så (men måste absolut inte) att kuren tar något längre tid. En lite tumregel vi brukar ha här, är att natt 1 tar 2 nätter, natt 2 tar 2 nätter osv. Helt enkelt för att det större barnet haft längre tid på sig att etablera sina sömn(o)vanor. Du märker själv när du kurar hur du ska lägga upp det. Du har ju vana av kurning nu :-({|= :thumbsup: :sleep: :-D

Lycka till nu, skriv gärna här hur kuren går, det är roligt för oss att följa och vi finns här för stöd o råd :!: :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Mamma75
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 10 nov 2011, 15:31

Re: Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av Mamma75 »

Tackar för detta, ja man har ju blivit lite frälst minst sagt när man sett framgångarna med lillis! :D

OK, då kör vi samma ramsa, låter ju klokt med tanke på att vi bor litet och storebror har ju redan hört lillis ramsa, då känner han ju igen den.

Ja nappen nattetid är inget problem egentligen, han sköter den i sömnen, inte så att han vaknar av att han saknar den, utan hittar själv och stoppar in. Får se hur vi gör med den då... Ska funta lite på det...

Ska man köra kuren precis som för små barn? Alltså vara vaken två nätter etc? Vårt "problem" med honom är egentligen långa läggningar och i och för sig uppvakningar då och då. Så man kanske får köra fullt ut precis som för lillen?
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :mrgreen: japp, jag är här och smyger med!

Jag hade ju slängt nappen, jag. Sedan kan det komma elände med nappar som man kastar ur sängen. Man vill ha en specifik napp och så blir man sur över att den kanske är borta. Kanske man inte heller alltid hittar nappen i sin säng? Då är det svårt att hålla den där attityden som behövs. :wink:

Kuren är detsamma för de mindre barnen. Man hoppar buffningen och lägger i favoritställningen och solfjädrar. Sedan KAN det ta lite längre tid att kura äldre barn. Men om du inte upplever att det är allt för struligt så går det att köra helt enligt lathunden- Annars kör man natt 1, i två nätter, natt2, i två nätter osv.

Kika in denna:

SHN- för äldre barn

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Mamma75
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 10 nov 2011, 15:31

Re: Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av Mamma75 »

Nu börjar det närma sig kurande för storebror. :shock: Han tar numer upp till 1,5 timme att lägga. Det snurras runt och bäddas och gud vet vad innan han till slut finner ro och somnar... Can't wait...särskilt när lillebror tar 20 sekunder att lägga... Jag är ju såld på SHN, om man säger så... :wink:

:?: Frågor:
Angående nappen, ska man prata om att man ska sluta med den? Tanken är att sluta med den i samband med kurandet. Tänkte om man ska liksom prata om att man ska säga hejdå till nappen eller något sådant? Eller bara köra "cold turkey?".

Ska man prata alls om kurandet med honom? Ska man köra lite rollspel med snuttekaninen, som han ofta bäddar och fixar med dagtid?

Man kör ju inget buffande som jag förstår, något annat som man INTE gör med stora barn?

PEPP, PEPP! Snart slipper vi klunsa om vem som ska lägga storebror! :-) Och han kommer finna ro snabbare och få fler sömntimmar! YES, PEPP, PEPP! =D> =D> =D>
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
Mamma75
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 10 nov 2011, 15:31

Re: Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av Mamma75 »

WHOPPS, glömde en fråga! :roll:

KAN jag kura hos min mamma? Minns att jag läst någonstans något om att lite äldre barn gärna inte ska kuras annat än hemma? Funderade på om jag skulle åka hem till henne och göra det? Han är rätt hemma där, vi har varit där en hel del. Där har vi också betydligt större utrymmen...
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen! :lol:

Härligt nu ska brorsan också få sova gott! :wink:

Jag tycker denna tråden är så bra och svarar också på dina frågor:

Kura äldre barn

Jag tycker att du kan kura hos din mamma ändå. Känner du att du blir lugnare där, så tycker jag att du ska tuta och köra. :wink: Har du rätt attityd så kommer det att fungera fint.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av LilloppansMamma »

såg nu att du hade en som precis blivit 2 år. ( GRATTIS! :heart: ) Länken jag skickade handlade om en 3-åring- du kan med fördel köra med lite rollspel och så, men det är dock dina handlingar som kommer att få tala. Vi kan inte begära av en 2-åring att de förstår allt vi säger- det är lätt att vi drabbas av pratsjukan. :roll:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Mamma75
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 10 nov 2011, 15:31

Re: Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av Mamma75 »

Japp han har prexis fyllt 2! :heart:

Okej, tack för dessa svar! Ska se hur vi kan förbereda honom på detta.

Vad tror du/ni om nappen då? Ska man bara sluta helt tvärt? Prata om det?
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av LilloppansMamma »

Ta du bort nappen helt- ge bort den på dagen till tomten, nappträdet etc- på kvällen är den borta. Han glömmer den fortare är du anar.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Mamma75
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 10 nov 2011, 15:31

Re: Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av Mamma75 »

Nu har jag spikat en dag att börja. Nu på söndag! Jag åker till min mamma och tar de första 4 nätterna där. Jag har läst runt lite på forumet och har hittat en hel del matnyttigt. Måste erkänna att det är lite nervöst, trots att jag har erfarenhet av att kura (10 mån lillebror sover nu som en Gud). Ska ägna de kommande två dygnen med bokläsande, pepp och attitydfixande!

Som det ser ut nu lägger en av oss föräldrar storebror. Nattningen ser ut såhär:
Välling.
Tandborstning.
Lägga sig i sängen med kaninen och nappen.
En av oss ligger i en säng bredvid hans spjälsäng tills han somnar. Vilket tar cirka 30-90 minuter.

Nu blir det alltså:
Välling.
Skrattet.
Lägga honom med kaninen, (ingen napp!) i sängen.
Solfjädra.
Ramsa sig ut.
Husljuda etc utanför dörren.
Vänta på reaktioner inifrån rummet.
Om han är LEDSEN, gå in, lägga till rätta och solfjädra. Ramsa sig ut etc... enligt kuren.

Något annat jag ska tänka på?
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av Elle »

Ja, fyll dagen med rejäl utevistelse, mat, social delaktighet och mycket skratt och bus :lol:

Lycka till, vi finns här!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mamma75
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 10 nov 2011, 15:31

Re: Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av Mamma75 »

Har bestämt mig för att köra ikväll. Vi kom till mamma igår och kände att jag ville läsa på YTTERLIGARE till innan kurstart. Fick en fet spark i rumpan i natt när stora (som ska kuras) vaknade 04:40 (blev upplockad och fick ligga bredvid mig och låg där och sparkade och snurrade och var vaken i 2 timmar... :-( ) Nu är jag alltså mer peppad än någonsin!

19:30 KÖR VI!
PEPPELILPEPP, PEPP!
A 2009-12-23 KUR-START 2012-01-15
H 2011-03-07 KUR-START 2011-11-18 Nu: SÄKER SOVARE! :-)
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av videunge »

Stort jättelycka till!

Det här har ni gjort förr, eller hur :wink: =D>

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kura 2-årig storebror. Frågor och funderingar.

Inlägg av miar70 »

:D :thumbsup: :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "