Hjälp till dottern 1år 9mån som plötsligt inte vill sova

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
LAMY
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 07 jul 2010, 22:42

Hjälp till dottern 1år 9mån som plötsligt inte vill sova

Inlägg av LAMY »

Hej!
Det var nu lite mer än ett år sedan jag var på forumet sist, då för att få hjälp med schema och rutiner till min dotter som då var ca 6mån. Vi gjorde schema och fick bra ordning på livet tycker jag, har tittat in här lite då och då för tips och läser såklart i barnaboken också.
Alltså allt har fungerat bra, tills nu. Nu är dottern snart 1 år och 9 månader, tror att det börjar komma lite förtrots… och jag är lite paff och inte så förberedd som jag trodde, vilket i dag ledde till att tålamodet inte räckte till, jag grät massor och dottern ville inte sova middag. Så kan vi inte ha det! Hon måste sova! HJÄLP!

Jag vänder mig därför hit till forumet och hoppas på att kunna få hjälp, pepping och idéer!

Ska se om jag kan förklara situationen närmre utan att det blir för långt:

Det som hände var i tisdags då hon plötsligt började gråta i sängen ca 20 min efter vi hade lagt henne som vanligt. Vi brukar skoja, busa och kittlas lite innan pappa bär upp henne o lägger henne i sängen där han busar lite till. Säger gonatt och säger sedan ramsan 4 gånger. Det brukar (inte alltid men för det mesta) vara frid och fröjd och hon sover tills jag väcker henne på morgonen. Hon sover 19.30-7.30. Men i tisdags vaknade hon, pappa försökte gå in och lugna (så som har funkat tidigare), men så fort han säger ramsan och går blir hon helt hysterisk o säger ”sova nää”. Provat att gå in o lugna igen o sen ramsa ut, men lika hysterisk varje gång. Resultatet efter ca 1 timme: vi tog upp henne och sen sov hon i vår säng….
Onsdagen samma visa när hon ska sova middag, så det blev inget sovet då. Igår kväll var pappa beredd och gör som vanligt igen, hon var ju såklart jättetrött och efter ca 30 min somnade hon, men då var pappa kvar inne i rummet. Vaknade lite senare på kvällen o skrek till men somnade om själv. Vaknar sedan på natten (tror det har hänt kanske 2 gånger tidigare, dvs hon sover normalt sett väldigt bra), 3.20 och är helt hysterisk, hon får komma till vår säng och vi somnar om vid 5-tiden.
Ska lägga henne för att sova middag idag men samma sak, hysterisk gråt, med massa tårar, ”sova nää”, jag som nu är ensam hemma går in och lugnar, ramsar ut när hon lugnat sig, hysterisk gråt, jag går in några gånger och när jag är där är hon lugn, tillslut klarar jag inte det och tar alltså upp henne, ingen eftermiddagssovning i dag…. Känner mig som en hemsk mamma med väldigt lite tålamod (gravid i v29 och väldigt trött, men ändå!).

Jag vet inte riktigt hur det är för min man (som inte är så värst pratig av sig) men jag har väldigt svårt för att ta hennes gråt, tror direkt att något är allvarligt fel. Det är väl delvis för att hon nästan aldrig gråter, hon är ganska lätt att vara med, tar det inte så allvarligt när hon ramlar och så. När hon var liten hade hon väldigt mycket problem med magen och kräkningar, vi uteslöt då mjölk och gör fortfarande, men magen är aldrig helt i form, tidigare när hon vaknat på kvällen efter läggning har vi tagit upp henne, låtsas som ingenting, och sedan lagt henne på nytt, vilket för det mesta har funkat, men visst vissa perioder har hon sovit hos oss 2-3 nätter på rad. Eftermiddagssovningen har alltid funkat. Men 8 gånger av 10 när vi tagit upp henne har hon antingen bajsat (efter att vi haft henne uppe en stund) eller varit väldigt gasig i magen eller haft ont i tänderna. Det är delvis därför jag tror att något är fel när hon är ledsen, fram tills nu har det varit något när hon blivit ledsen, men nu verkar gråt vara en form av protest och det är jag inte van vid och erkänner att jag har väldigt svårt att hantera…

Det blir inte så kort, men jag vill gärna beskriva hela situationen, jag har sova hela natten-boken och har läst den, senast för ca en månad sedan. Och jag förstår ju att vi har orsakat problemen som är nu. Vi har gjort ”fel” tidigare och det är förmodligen det som gör att det blivit så här nu. Jag känner att jag brister i attityden! Men det är för att jag är så osäker på om hon är ledsen, arg eller om något är fel. Hoppas på hjälp på den punkten.

Inser ju när jag läser här på forumet att det kommer ta ett tag att komma tillrätta med detta i och med att hon hunnit bli så pass ”stor”. För visst är det väl så att vi måste kura henne för att komma tillrätta med sovningen igen och så att vi har redskap för framtiden.???

Jag känner mig lite hjälplös och har inte riktigt vetat hur jag ska göra, har därför tagit upp henne när hon inte velat sova, har liksom inte velat prova och gissa mig fram…. För ca 3-4 veckor sedan hade vi samma problem, men då var hon inte lika hysterisk, då hade jag sovit borta med henne 3 nätter och hon sov hos mig, det var sommar och semester och vi höll inga tider överhuvudtaget. Tog en vecka när vi kom hem innan vi fick ordning på det, då läste vi på forumet och i boken och var beredda att kura, men precis innan vi skulle börja använde min man sig av några av tipsen, gick in o lugnade henne, hon somnade när han var där och sedan dessa har det fungerat som vanligt. Hon har visserligen inte somnat direkt när vi lagt henne, hon har ligget och pratat i en timme eller så, glada toner o sen somnat. Frid och fröjd och vi var så glada att allt fungerat igen. Och så nu plötsligt, eller ialla fall oväntat, detta. Hon har i några veckor pratat mycket om just att sova. Hon säger ordet sova ofta. Och som sagt hon känns lite trotsig eller vad man ska kalla det. Vill så gärna guida henne rätt och få ordning på allt.

Jag har massa olika funderingar även om social delaktighet och ensamlek, men jag börjar med sömnen just nu. Ja, ursäkta, det är verkligen inte min starka sida att fatta mig kort 

Jag är sååå tacksam för hjälp! Avslutar här innan det blir för långt.

Stort tack på förhand! Och tack för att detta forum finns!
Vänliga hälsningar
LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Hjälp till dottern 1år 9mån som plötsligt inte vill sova

Inlägg av miar70 »

:D Hej Lamy och välkommen in till äldre-barn :!:
Men i tisdags vaknade hon, pappa försökte gå in och lugna (så som har funkat tidigare), men så fort han säger ramsan och går blir hon helt hysterisk o säger ”sova nää”. Provat att gå in o lugna igen o sen ramsa ut, men lika hysterisk varje gång. Resultatet efter ca 1 timme: vi tog upp henne och sen sov hon i vår säng….
...
jag som nu är ensam hemma går in och lugnar, ramsar ut när hon lugnat sig, hysterisk gråt, jag går in några gånger och när jag är där är hon lugn, tillslut klarar jag inte det och tar alltså upp henne, ingen eftermiddagssovning i dag
:idea: Som du är inne på själv så är det här att förvirra tösen. Det ni gör är att "rädda" henne från sängen, att i handling tala om för henne att sängen inte är den trygga plats den faktiskt är.
Eftermiddagssovningen har alltid funkat. Men 8 gånger av 10 när vi tagit upp henne har hon antingen bajsat
:idea: Bajsblöja byter man i sängen, man kan fixa så gott som allt i sängen för att slippa oroa i onödan.
Vi har gjort ”fel” tidigare och det är förmodligen det som gör att det blivit så här nu. Jag känner att jag brister i attityden! Men det är för att jag är så osäker på om hon är ledsen, arg eller om något är fel. Hoppas på hjälp på den punkten.
:idea: Ni vet vad ni gjort tokigt, så då blir det desto enklare att inte ramla i de fällorna igen :wink: . Det ni vill göra är att få er tös att somna själv och sova gott hela natten - det är en vacker gåva och det behöver hon göra även om hon är arg eller ledsen. Det allra viktigaste är att INTE under några som helst omständigheter ta upp henne ur sängen - hon behöver icke räddas mera [-X .
Inser ju när jag läser här på forumet att det kommer ta ett tag att komma tillrätta med detta i och med att hon hunnit bli så pass ”stor”. För visst är det väl så att vi måste kura henne för att komma tillrätta med sovningen igen och så att vi har redskap för framtiden.???
:idea: Ja, det tar oftast lite längre tid med äldre barn. Man får helt enkelt skynda långsamt. Och jo, jag tror en regelrätt kur är bäst för er alla, då har ni fina verktygslådan att använda och får in ramsan på ett bra sätt.

:idea: Har du läst tråden om attityden? Jag tror du kan få mycket hjälp av den:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Så mitt råd är att du läser på så att du känner dig säker och trygg, då kan du också förmedla det till din tös, sen spikar ett schema plus ett datum för kuren och sen är det bara att tuta och köra :D och vi finns här som bollplank om det dyker upp funderingar under resans gång!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LAMY
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 07 jul 2010, 22:42

Re: Hjälp till dottern 1år 9mån som plötsligt inte vill sova

Inlägg av LAMY »

Hej och stort tack för svar!

Jag ska läsa på igen och boka datum för kuren, (schema finns redan) men jag måste ändå fråga redan nu, jag blir verkligen osäker när hon är så hysterisk, det känns som att när vi väl gör kuren kommer hon ju att skrika minst lika mycket och det känns som att hon kommer somna helt utmattad och ändå ledsen (även om hon inte kommer att gråta just när hon somnar), vi har ju försökt i en timme åt gången nu och gett upp, så det lär ju ta ännu längre tid när vi inte ger upp. Är det verkligen rimligt att hon ska skrika och vara ledsen så länge. Även om det blir med avbrott för att vi går in o lugnar???

Det jag skrev om att när vi tagit upp henne har hon bajsat menade jag att efter hon har varit uppe en stund bajsar hon, detta med magen har alltid bekymrat mig och om hon stått i sängen och var ledsen och vi sen tar upp henne en stund och hon bajsar då känns det ju som att det var bra att hon fick komma upp???

Jag förstår att mina frågor är tjatiga men jag känner mig verkligen osäker på att det är rätt att låta henne vara kvar i sängen. Jag vet att kuren går ut på att inte ta upp ur sängen, att lugna på plats och det låter så bra när jag läser om det men i verkligheten med min dotter hysterisk som gråter sig svettig, pöl med tårar på golvet, känns det inte rätt längre….

Har du nåt mer råd eller nåt som gör att jag kan komma över detta?

Sen undrar jag över ramsan, när vi gått in och fått henne lugn och börjar säga ramsan blir hon tokig direkt, känns som att ramsan är väldigt laddad? Något man kan göra eller är det så det är tills det inte är det lixom?

Åh, känns som att hon går igenom nånting som jag inte räcker till att hjälpa henne med!
Redan innan vi går upp och lägger henne, när vi gör skratt-till-gonatt, börjar hon gråta för att hon inte vill sova, jag blir helt förtvivlad och OROLIG, vad är fel?

Tjatigt men jag behöver verkligen få skriva och få respons på det jag känner så att jag kan komma till rätta med det och hjälpa min dotter!
Har ingen annan att prata med direkt så jag skriver här…

Tack på förhand!
LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Hjälp till dottern 1år 9mån som plötsligt inte vill sova

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Det din dotter gör när hon gråter innan hon ska lägga sig är att hon kollar läget. Jag kan nästan garantera att allas barn här på forumet har gått igenom det där minst en period. Det kan hålla i sig i veckor om man inte svarar rätt eller gå över på tre dagar.

Hon vill veta vad som gäller och känner sig förmodligen rätt förvirrad just nu.

Du skriver att du är orolig för att hon gråter och verka tro att hon mår dåligt på något sätt? jag tror att hon är trött och osäker på dina signaler. Hon känner din oro och reagerar därefter.

Det är därför som det är SÅ viktigt med attityden. Kan du inte förmedla att detta är något bra och att du vet vad du gör då kommer hon skrika.
Det är alltid dåligt att gå in i något med negativa förväntningar. Du kan inte redan nu ha bestämt dig för att hon ska skrika hysteriskt. Du hör hur det låter. Tänk tvärom. Det här kommer gå hur bra som helst.

Men det gäller att ni läser på ordentligt så att ni vet vad ni gör.
Börja inte heller kuren förrän ni känner 100% säkerhet. Det är så onödigt att göra något halvhjärtat och orättvist mot dotter.

Här kommer en länk om attityden.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet

Läs runt här på forumet så blir du säkert sporrad.

Susanne :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
LAMY
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 07 jul 2010, 22:42

Re: Hjälp till dottern 1år 9mån som plötsligt inte vill sova

Inlägg av LAMY »

Hej!
Bättre sent än aldrig... Tack för hjälpen! Det blir ju lätt att man går in här o skriver när det inte funkar o sen glömmer man bort att skriva igen.

Det tog lite tid men den 18 september påbörjade vi en kur! DEt var min man som tog första kvällen och dagen därpå, sedan har jag tagit em och han kväll. Det är så märkligt att när man väl bestämt sig och samtidigt har attityden så bara funkar det, dottern var så tacksam och har sovit gott sen dess :)
Första kvällen tog ca 40 min med ett eller två uppvaknande och visst har hon vaknat en del gånger men då har vi lugnat och/eller ramsat. Vi har inte tagit upp henne ur sängen en enda gång. Och vi fick tillbaka vår underbara dotter som gladeligen går o lägger sig både på kvällen o på em, hon säger "natt natt" o är så lycklig!
Underbart!

När jag skrev här om råd kändes det väldigt motigt men nu känns det så bra! TACK!

Mitt andra barn beräknas komma på söndag, längtar så!

Nu undrar jag om jag kan fortsätta på denna tråden för att få lite andra tips o råd till min första dotter (tex social delaktighet o sånt) eller ska jag påbörja en ny tråd nån annan stans?

Förresten undrar jag hur ni andra gör med em-sovpasset om ni inte är hemma? Det tycker jag är klurigt. Tacksam för tips!

Vänliga hälsningar LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Hjälp till dottern 1år 9mån som plötsligt inte vill sova

Inlägg av miar70 »

LAMY skrev:Hej!
Det tog lite tid men den 18 september påbörjade vi en kur! DEt var min man som tog första kvällen och dagen därpå, sedan har jag tagit em och han kväll. Det är så märkligt att när man väl bestämt sig och samtidigt har attityden så bara funkar det, dottern var så tacksam och har sovit gott sen dess :)
Underbart, tack snälla du för att du berättar :heart:
Mitt andra barn beräknas komma på söndag, längtar så!
:D Jisses vad spännande, håller tummarna för att allt går bra med nya bebben! Passa på att läsa om annekteringen i Barnaboken :wink:
Nu undrar jag om jag kan fortsätta på denna tråden för att få lite andra tips o råd till min första dotter (tex social delaktighet o sånt) eller ska jag påbörja en ny tråd nån annan stans?
Fostranforumet är jättebra, där kan du läsa och fundera på sånt som rör social delaktighet och annat :!: Har du läst tipstråden om social delaktighet? Kanske får du lite tips i den:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=5385
Förresten undrar jag hur ni andra gör med em-sovpasset om ni inte är hemma? Det tycker jag är klurigt. Tacksam för tips!
Hm, sover hon två gånger per dag? Det är få barn som gör det när de är i din flickas ålder, men du kanske menar hennes middagslur? Mina barn har varit ena riktiga sängsovare och inte sovit bra i vagnen, men nöden har ingen lag så när vi varit borta har det oftast varit vagnen de sovit i. Alternativt i bilen om vi varit på resande fot, eller om vi varit borta några dagar är det resesängen som gällt. Säkra sovare brukar inte ha några problem att sova på andra platser, de är liksom "tidsinställda" :wink:

Tack igen för strålande rapport!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LAMY
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 07 jul 2010, 22:42

Re: Hjälp till dottern 1år 9mån som plötsligt inte vill sova

Inlägg av LAMY »

Hej!
Det har hunnit komma en lillasyster i familjen sen jag skrev sist (5 november kom hon ) :heart:

Storasyster har tagit omställningen jättebra!
Det mesta vad gäller tider har varit uppochner tycker jag men storasyster sover duktigt ändå. Första 2-3 nätterna vaknade hon när bebis skrev men lugnades av att pappa ramsade.
Aldrig några problem vid läggning :D

Däremot tycker jag att hon överlag är tröttare än hon borde, vilket ibland känns lite oroväckande men hoppas att det beror dels på att vi tyvärr inte varit ute så mycket sen lillasyster kom, dels på omställningen och dels på att hon en hel del eftermiddagar inte kunnat somna fast hon varit i sin säng en hel timme (hon är inte ledsen, ligger o pratar o sjunger men somnar inte). Hon sover lätt 12,5 timmar natt. och 1-1.5timmar em annars. Visst är det ca 13,5 timmar hon behöver. Kan man ha 12,5 timmar natt eller är det bättre med 12 timmar natt och 2 timmar em? Eller ska jag sikta på 13,5?

Jag menade eftermiddagssovpasset vid min fråga om hur ni gör när ni inte är hemma, hon sover bara en gång på dagen sen länge. Får henne inte att somna i vagnen...

Sen har jag ett "bekymmer" eller vad jag ska kalla det, på fredag ska jag åka till min mor med båda barnen. Har åkt dit med storasyster och sovit över några gånger i år, senast i somras innan jag började denna tråden, då sov hon med mig i sängen och vi la oss samtidigt, samma på em-sovpasset. HAr tidigare provat att lägga henne i en spjälsäng som finns där men då har hon bara skrikigt och jag har tagit upp henne.
Detta gjorde ju att det blev svårt när vi kom hem därifrån sist, och hon fick ju dessutom alldeles för lite sömn.
Men nu fungerar det så bra ju och jag vill absolut inte förstöra det!
Tips och pepping tas tacksamt emot så att jag vet hur jag bäst ska göra.
Här hemma är det ALLTID pappa som tar ramsa och ev tillrättaläggande om hon vaknar på natten, för jag har så svårt för det, vill ju ta upp och trösta...

Hoppas det inte blev rörigt inlägg (är ju vaken halva nätterna så det mesta känns rörigt haha).

Tack så länge!
Kram LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Hjälp till dottern 1år 9mån som plötsligt inte vill sova

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och :heart: GRATTIS TILL JUVELEN :heart: :lol: Underbart att få snusa på en sådan liten raring, kan jag förstå. :wink:

Om jag inte är helt ute och cyklar så är stora tjejen snart 2 år? Sömnbehovet andra levnadsåret ligger på ca 13 timmar. Men man kan ju ligga plus i sömntimmar, så länge inget krånglar. Sen är det svårt för mig att råda hur du skall fördela dessa. Du måste ju utgå från vad hon berättar och visar för dig, så att säga. Men om jag nu får tänka och tycka lite :wink: , så hade jag kört 12 timmarsnatt och sedan 1,5 timma på dagen ( ni verkar ha en liten tröttis där :wink: ) Min Loppa skulle också utan problem sova 13 timmar på natten- men hon behöver en god vila mitt på dagen för att orka. Din stora skrutta behöver nog fortfarande också få en god vila på dagen- och det blir kanske svårt om natten är så lång som 13 timmar. Men ni verkar ha kommit på banan ordentligt gällande hennes sömn. =D>

Sedan med övernattning hos mormor- så är mina bästa tips att rusta upp med attityd av självklarhet. Se till att mörklägg ordentligt ( jisses, vad många gånger jag fått förklara för ömma mor- och farföräldar HUR mörkt det måste vara :roll: ) Jag ser alltid till att bädda sängen likadant som vi har det hemma. Lååååååångt och härligt bad- det blir ungar slöa och goa av- en härlig avslutning på dagen. Ni skall ha MYCKET skratt innan läggning- skrattet brukar jag leja bort om Loppan sover borta. Finns alltid någon villig till att skratta Loppan. :wink: :lol:
Sedan får man vara beredd på att det KAN komma några frågor, de behöver ju inte komma, men möjligheten finns att de kommer. Då får man ta fram sin bästa vän ramsan. :lol: och visa med husljud att man finns precis utanför. För negativa förväntningar inför en läggning kan ju ställa till det. Man blir stel som en pinne och skrattet till godnattet blir liksom inte på riktigt.

Några tankar från mig! :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
LAMY
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 07 jul 2010, 22:42

Re: Hjälp till dottern 1år 9mån som plötsligt inte vill sova

Inlägg av LAMY »

Hej och tack för senaste svaret :D
Dessvärre har vi halkat ur banan igen :cry:

Nånstans på vägen när vi var supertrötta för att lillasyster i familjen inte sov på nätterna tog vi storasyster till vår säng när det inte funkade att ramsa. Det började med några nätter med uppvak, jag tog henne till vår säng och hon somnade om direkt. Sen blev det krångel vid läggningen, vi ramsade o gjorde allt men hon SKREK, floder av tårar och till slut lyfte jag upp henne. Kanske var det detta det började med och sedan det andra, minns inte rikigt...

Vi har varit sååå himla trötta, det tog ett bra tag innan lillasyster förstod att natten börjar innan midnatt o inte klockan 3 på natten.

DEn sista veckan har vi somnat storasyster i vår säng, det går ju inte nåt vidare, det tar lätt 1-2 timmar innan hon somnar.
Jag är lite villrådig, hon behöver verkligen sova! Sen känner jag att hon har något behov eftersom det blivit så här. Hon är ju 2 år o snart 3 månader, det händer massor i hennes utveckling.

Är det vi som är för slappa och bara ska omkura?
Antar att jag bara behöver en push i rätt riktning....

DEt är inte hållbart för varken henne eller oss.

Tack på förhand!
Kram LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Hjälp till dottern 1år 9mån som plötsligt inte vill sova

Inlägg av Elle »

Hej Lamy!

Förstår att det är tufft för alla inblandade. MEN jag vet och ni har bevisat att ni kan styra upp på vägen igen. Läs igenom din tråd igen, prata igenom med mannen hur ni ska göra, öppna upp verktygslådan och putsa på attityden. Jag är övertygad om att ni är på banan igen efter 3-5 nätter.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "