Strul m natten och tidiga morgonar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

Hej!

Jag har innan skrivit i forumet för yngre barn och fått mkt hjälp där när vi kurade vår lille gosse.

Nu är han ett år och kurad sedan han var 5,5 mån.

Problemet som är nu är att han väldigt ofta vaknar på natten eller mkt tidigare på morgonarna än han ska och det har pågått de 2 senaste månaderna. Det startade när vi var bortresta över en helg och vi var tvugna att dela rum vilket resulterade i att han skrek drygt en timme varje natt och sen när vi kom hem var han sjuk, och efter det har han inte återgått till sina gamla goda vanor.


När han vaknar på natten så ramsar jag hnm omgående och då brukar han somna om relativt fort för att sen vakna igen efter 20 min, då jag ramsar hnm igen och sen brukar han sova ända till morgonen.
(Han vaknar aldrig samma tid på nätterna, så jag kan tyvärr inte förekomma hnm innan han vaknar.)

Vaknar han däremot för tidigt på morgonen, alltså ca 1h innan han ska upp så funkar tyvärr inte ramsan alls. Han kanske somnar om 5 min eller så, men sen gnäller han och bökar runt i sängen ända tills han jagar upp sig mkt och vi tar sen upp hnm inom marginalkvarten.

Hans rum är helt becksvart på natten med både persienn, rullgardin och mörkläggningsgardiner, så jag tror inte det beror på det.

Så nu undrar jag vad jag ska göra? Han har sovit hela nätter på många många månader, så att nu inte ha det knappt alls känns ganska tungt.

Hans schema ser ut så här:
Natt 19.00 - 07.30.
07.30 välling
11.00 lunch
12-13.30 sova
14.00 mellis
17 middag
18.15 välling
19.sova

Så nu hoppas jag verkligen att ni har några bra tips och förslag för mig, ser fram emot att testa dem! Tack på förhand!

Ps. Ni får gärna "låsa" min gamla tråd i förra forumet.

// kram maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av Elle »

Hej lumima!

Varmt välkommen till äldre-forumet :D.

När jag tittar på schemat så får jag fram 12,5 tim natt och 1,5 tim dagslur. Stämmer det? Det kan vara lite väl att ha 12,5 tim natt. En ettåring behöver ca 13,5 tim sömn men ni kanske har en "tröttis" där hemma som behöver lite mer sömn? Vad tror du? Annars kan det vara där skon klämmer. När det är dags för schemajusteringar brukar det ofta börja strula med för tidiga mornar el svårt att somna vid luren etc. Det gäller att hänga med när juvelerna växer :wink:. Så fundera på vad du tro om detta, du känner juvelen bäst.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

Hej Elle,

tack för ditt svar :)

Vi hade från början natten mellan 19.30-07.30 men han orkade knappt hålla sig vaken tills dess, så det var orsaken till att vi började lägga hnm 19 istället.

Men tror du att det kan vara orsaken till att han ibland vaknar 03, ibland 05 osv..?

Han krånglar aldrig längre på lunch-luren, då han är så trött då.. så då är det väl natten som tar stryk antar jag.

Vad säger du?
tackar på förhand!! :)
// maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av Elle »

Ja, jag tycker att ni ska dra av en halvtimme på natten. Så han får sammanlagt 13,5 tim sömn/dygn. Sedan styr ni upp på banan igen och svarar med ramsan om han vaknar för tidigt i vargtimmen. Om det blir "kris", så går ni in, lägger tillrätta, solfjädrar honom tills han blir sömntung och går ut med ramsan. Kom ihåg bekräftelsen.

Lugna och tydliga besked så är ni snart på banan igen!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

From inatt så har vi kört på det, natt from 19 upp 07.00.
i morses så vaknade han 06.15 och låg o babblade och ville inte somna om trots mina uppmanande ramsor.
Så han somnade aldrig om tills vi tog upp hnm 07.00, men å andra sidan var han ändå glad då så det kändes ok..

Så nu sover han sin middagssömn på 1,5h och somnade som en stock på drygt 3 min och knappt ngt alls klagande, såå skönt! :lol:

Ska bli spännande att se hur han mottar detta och om han slutar vakna på nätterna eller tidiga morgonar. Borde det ta ungefär en vecka?

Tackar så länge!!
// maja :)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av Elle »

Bra jobbat Maja! Kom ihåg att inte överarbeta med ramsan på morgonkvisten utan en rejäl pangramsa vid första pip för att markera att det ännu är natt sedan avvaktar du. Om han vill ligga och snacka och filosofera fram till klockan ringer in morgonen, ja det är fullt tillåtet. Påminnelseramsa om det blir ledset, annars låter du honom vara. GLATT återseende när klockan ringer :D!

Räkna med att det tar tre dagar att införa det nya och sedan en vecka till innan det är stabilt.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

Ok, tack för råden!! :)

Jag kanske har en tendens att ramsa lite väl ofta på morgonen när han vaknar, ska absolut ta o lugna mig :oops:

jag kör på järnet nu o återkommer längre fram!
tack så länge // kram maja :)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

jag måste bara kolla av en sak med dig/er.. :roll:

som inatt så vaknade han 04.00 och då ramsade jag hnm och efter en liten stund av babbel så somnade han om. men sen vaknade han efter ca 20 min och då ramsade jag hnm igen.
gjorde jag rätt med det?

jag tänker alltså; om han vaknar i vargtimmarna så ramsar jag omedelbart och sen låter jag hnm vara även om han babblar o har sig länge, eller?
Men om han somnar om och sen vaknar igen, så kör jag en ny ramsa? Eller ska jag inte göra det?

Sen efter det så sov han som en stock och när vi väckte hnm 07.00 hade vi en glad liten kille :)

tack på förhand!!
// maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av Elle »

lumima skrev:jag tänker alltså; om han vaknar i vargtimmarna så ramsar jag omedelbart och sen låter jag hnm vara även om han babblar o har sig länge, eller?
Men om han somnar om och sen vaknar igen, så kör jag en ny ramsa? Eller ska jag inte göra det?
Helt rätt tänkt! Bra strategi!

Härligt att ni fick väcka en glad kille \:D/!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

hej igen,

vi har hållit stenhårt på schemat nu sen i lördags men vi har lite problem som jag måste lufta med er... :shock:

Elliott somnar relativit fort på kvällarna men vaknar varenda natt eller tidig morgon. När han vaknar tidigt på morgonen runt kl 6 så ligger han o babblar och somnar oftast inte alls om tills det är dags att gå upp kl 07.

Detta gör att han är sjukt trött på förmiddagen och fram tills lunch så är det ett fullt sjå att hålla hnm glad o pigg.
Han somnar bums på lunchen, under 5 min och sover sen hårt och vill INTE vakna när jag väcker hnm efter 1,5 h. Oftast så ligger han i min famn och vill fortsätta sova och vill inte vakna trots alla mina försök.. det tar runt en halvtimme att få hnm på riktigt bra humör.

Sen runt kl 18 så börjar han bli extremt trött och gnällig och då är sista timmen inte alls kul fram till läggning, vilket innebär att han är svår att få glad när vi ska lägga hnm.

En ond spiral alltså..
suck...

ok, nu till lösningen :)
fortsätter vi bara eller ska vi justera ngt?

hjälp....

tack på förhand!!! :D
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

en sak till... :oops:

då han är så trött på förmiddagen så har han en gång nu somnat i vagnen när vi är ute på vår morgonpromenad, tyvärr hela 20 min.. :(
detta gjorde att han vägrade somna till lunchen, så det tog 30 min för hnm att somna, inte jättearg men ändå.

så nu idag när jag var ute med hnm och såg att han gärna ville somna så gjorde jag allt för att han inte skulle somna, men det var hjälplöst. han däckade i vagnen.
då tänkte jag att han skulle få sova endast 5 min, för det ska ju inte rucka på schemat.
när 5 min hade gått så gjorde jag verkligen ALLT för att han skulle vakna, men han vägrade!! han sov så djupt och var så oberörd för vad jag än gjorde eller sa att jag var tvungen att kolla om han verkligen andades, blev lite orolig där en sekund..

jag kom hem och lyfte ur hnm och han fortsatte sova på min axel en stund till, så till sist blev det ändå att han sov 20 min igen.. :?

suck, vad ska jag göra? behöver verkligen lite tips & råd för just nu känns det lite segt ärligt talat...

tackar på förhand!!
kram maja :)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Han är förmodligen en liten tröttis som behöver 2 timmar på dagen.

Min äldsta sov alltid mellan 12-14 och natt 19-07.
Min lilla nu sover oftast 2 timmar på dan.

Så mitt tips är förläng dagvilan till 14.00 så ordnar det sig nog på några dagar. Försök också undvika vagnåkandet de första dagarna så att han inte somnar nära sovtiden.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

Hej Susanne,

Tack för ditt råd!
Det låter vettigt och han är absurt trött på fm och på kvällen, så det är ritkigt jobbigt.

Idag så höll han på o somna flera gånger runt halv 12 när vi åkte m pendeln in t stan men jag gjorde mitt yttersta att inte låta det hända.
Som belöning så skrek han i 3 min och somnade sen som en stock i vagnen när vi var framme i stan, och sen kunde jag luncha och shoppa i lugn o ro :) me like!

sorry, det var en parentes... :oops: jag skulle bara visa hur bra AW-metoden är!! :wink:

men absolut, han vill ju oftast sova längre mitt på dagen, dock inte när han sover i vagnen. men ska köra hårt med hnm och den ändringen from imorgon (hemma) så ska det nog sätta sig, I hope.

Idag har han tyvärr fått ngn bacillusk i sig och nyst sjukt mkt och snorat järnet, så ikväll har han vaknat varje 20/40 minut och gnällt och gråtit. suck... men det är bara att härda ut misstänker jag :) blir väl en tuff natt...

har du ngt tips på hur jag gör om han vaknar efter 1,5h (på lunchen alltså) och inte vill sova vidare? ramsa direkt eller låta vara?

tackar på förhand :)
kram maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av miar70 »

Hej lumima :D

Härligt att det funkar så bra för er, fint jobbat :thumbsup:

Hoppas natten inte blev för jobbig för lilleman (och mamma).

Jag skulle ge en pangramsa om han vaknar för tidigt på dagluren och sen sätta igång med hushållssysslor som låter betryggande. Eller som jag gjorde med en av mina som plötsligt började skarva vid 45 minuter: jag satte igång och dammsugade fem minuter innan skarven och sen dammsög jag över skarven till hon somnade om. En ramsa i förbifarten om hon inte nöjde sig. Tre-fyra dagar så var skarven borta och jag hade väldigt välstädat 8)

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

Tack för utmärkt tips Mia! :)
än så länge så har det faktiskt inte behövts, skönt nog, utan han har verkligen behövt sova 2h mitt på dagen och har gjort detta utan några problem!

det har dock varit tre jobbiga nätter nu när han har varit så förkyld stackarn. han har vaknat mkt på kvällen, skrikit och även bajsat ner sig :( samt vaknat tidigare osv....

men, men det känns som det kan ge sig nu faktiskt. han mår mkt bättre och inatt så sov han jättebra och vaknade först 06.30 varav en pangramsa gjorde så han somnade om en liten stund och sen låg o babblade i sängen tills vi tog upp hnm 07.

så jag hoppas o tror att det kan vända nu!
det blir veckan ut fortsatta rutiner här hemma, då vi inte beger oss ut innan vi allihopa är friska.

tack så länge!! 8)
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "