Strul m natten och tidiga morgonar

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Ni skulle kunna korta ner dagluren ett tag framöver och se om det ger nya resultat. Tidiga uppvak och stökiga nätter kan också vara orsakat av att barnet är övertrött. Här är det svårt att säga vilket det får ni känna efter själva.
Men om ni kortar ner luren så ge det en månad innan ni utvärderar.

Jag hade nog backat rejält i ramsningen på natten nu. Inte någon pangramsa bara för att man hör att han vaknat. Han kan babbla på där inne men får sköta sig lite mer själv.

Ramsa bara när ni hör att han behöver hjälp.
Sätt i öronproppar så kommer du bara höra när det verkligen behövs. Lite småsnack och annat som han kan fixa själv kommer du inte höra. Det är mitt tips.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

tack för dina bra råd Susanne! =D>

Jag vet inte heller om det är det att han behöver sova mindre eller bara är övertrött.... det har ju precis varit likadant m nätterna innan när han sov tidigare, så hmmm...

Angående att jag inte ska ramsa hnm omedelbart på natten.
Det är ett nytt tips som jag inte har fått innan, men du kan faktiskt ha en poäng i det.
Jag tror att jag börjar med att testa det och se vilket resultat det ger först och sen ser om vi ska korta ner middagsluren eller inte.

Men svårt att säga bara när han behöver hjälp på natten av mig m ramsning.. jag kan inte sova m öronproppar, så får bara lugna mig och avvakta m att ramsa hnm.

Inatt sov jag tydligen så djupt att jag när klockan ringde i morse trodde att han hade sovit hela natten, men enligt min syrra som sov i v-rummet så hade han låtit, babblat o så i drygt en kvart (ganska tyst), så det kan vara en tanke att inte störa hnm mer än så.

Jag testar med det först! tack så hemskt mkt för rådet!! :)

kram maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av Susanne G »

Härligt :thumbsup:

Tänk på att använda ramsan när han är ledsen, inte annars.

Du kan inte sova åt honom. :wink: Väljer han att ligga och snacka en kvart om natten så är det gott så. Det kommer komma en tid när han inte gör det längre.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

OK, då gör jag så! :)

det är bara det att vi har fått rådet innan att ramsa på en gång osv.. så jag har aldrig ens tänkt att det är ok att han babblar på nätterna utan att vi gör ngt. en ny tanke hos oss helt enkelt.

Men det känns väldigt skönt att låta hnm göra som han vill, så länge han är glad och blir han ledsen så ingriper jag m ramsa.

tack så länge!!! =D>

kram kram M
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

hej igen,

jag tänkte bara säga att det har gått SJUKT bra m nätterna nu from det att jag inte ramsar hnm så fort han vaknar :) tack för rådet!!
Vi hade en natt i början som var helt hysterisk, han skrek o höll på i 2,5 h ngn måste varit galet men vet inte vad..
Men sen dess så har han sovit underbart :)

Han tar väldigt lång tid på sig att somna, upp till en timme men det är inte m skrik eller så.. utan han leker och håller på själv, vilket är skönt.

Däremot har han börjat vakna en timme tidigare, vid 6, och hålla på o babbla, somna osv...

Vad tror ni om detta? Är det ett tecken på att korta middagsluren (2h nu) eller är det ngt annat på G så att det bara är att vänta ut hnm?

Tack på förhand :)
kram maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av Elle »

Hej Maja!

Härligt, bra jobbat =D>!

Ja, att juvelerna börjar vakna tidigt på morgonen eller luren strular kan vara ett tecken på att det är dags att dra ner dagssömnen. Men jag skulle avvakta lite och se om det är tillfälligt eller ej.

Hur är det med mörkläggningen? Nu är det ljust tidigt på morgonen och det behöver vara beckmörkt för att det inte ska störa juvelerna.

Hur är det med utevistelsen?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

Hej Elle,

Ok, jag avvaktar lite om att dra ner på sömnen, det är ju såå skönt när han sover 2h som en stock mitt på dagen och verkar må bra av det.
Men ser hur det utvecklar sig framöver...

Som du säger så är det ganska ljust nu på morgonarna, men han har så mörkt som vi kan få till det. Både mörkläggnings-rullgardin & m-gardiner.
Så tror att det bör funka bra faktiskt.

Vi är ute nu varje dag när det är så fint väder :) Vi har en stor altan där han får härja fritt och leka m vatten och allt som finns, och ofta så går vi ut på upptäcksfärder på gräsmattan och kollar in allt spännande. 8)

Inatt bröt han sin SHN-svit och vaknade och grät vid 12, men efter en ramsa så somnade han om och vaknade faktiskt inte vid 6 som han har gjort nu ett tag...

Så jag tar vid ditt råd, och avvaktar lite och ser hur det utvecklar sig! tack så länge :)
kram maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

Hej igen,

Jag måste säga att det går ganska bra m nätterna nu :)

Dock så får han ett "fri-spel" lite då & då, och gallskriker hysteriskt och gråter på natten :(
detta verkar hända lite då & då och inte efter ngt speciellt mönster som jag har upptäckt.

Jag undrar därför vad jag ska göra när detta händer?
Hittils så har jag gett en pangramsa på en gång, men detta är helt overkbart och han är så ledsen så..
Därefter så så har jag gått in efter ett tag, bytt blöja och gett hnm en värktablett (ifall han har ont eller så) och kört solfjädern på hnm så länge jag har orkat. (tyvärr orkar jag inte hänga över spjälsängen hur länge som helst).
Min man har även han efter ett bra tag gått in och kört solfjädern på hnm, och han har orkat vara inne längre än mig (ca 10-15min) men så fort han går ut ur rummet (samma m mig) så börjar han skrika hysteriskt igen.

Lilleman har skrikit allt ifrån 1,5h till 2,5h under dessa nätter...
inte alls kul kan jag säga. :cry:

Så vad har ni att säga? ngt bra råd/förslag?

annars så håller han på och babblar lite på kvällen när han ska somna och det kan ta upp till en timme ibland. sen så har han vaknat vissa morgonar vid 6 som innan, men faktiskt fler o fler så sover han ända till 7 när vi ska väcka hnm, vilket känns helt underbart!!

ok, nu ser jag fram emot era bra åsikter! :)
tackar på förhand // kram maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tycker ni kan solfjädra honom direkt när han vaknar utan att ge någon ramsa. Om han brukar vakna och skrika ungefär vid samma tid varje natt så kan ni vara beredda.

Solfjädra gärna så länge att han somnar de två första nätterna och backa sedan. Att först ramsa och sedan gå in och sedan ramsa igen för att sen gå in förvirrar honom bara nu.

Kör så så får vi se vad det ger. Ibland vaknar de och skriker för att de fått mycket intryck under dagen. Men ibland så vet man inte helt enkelt.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

Hej Susanne,

tack för ditt råd!
Då gör jag så from nu :)

Däremot så är det väldigt olika när han helt plötsligt börjar skrika och vilka tider, alltså inte ngt regelbundet överhuvudtaget, så det är svårt att vara beredd...

men vi ska absolut göra så, solfjädra direkt och ingen ramsa.
hoppas det funkar :)

sen funderar jag på en till sak.
de nätterna (de flesta) när han sover som han ska och sen somnar som en liten stock på lunchen (oftast på max 1 minut) så är han ändå absurt trött och vill inte vakna när jag väcker hnm, och börjar sen bli trött redan vid 5-tiden....

det som jag funderar på är: räcker de timmarna för hnm eller är han en sån liten kille så han eg skulle behöva sova mer??
jag vet att han eg inte ska det enligt AW, men han är sååå trött...
några förslag & tankar kring detta?

tackar på förhand :)
// maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

hej igen,

tänkte bara säga att vi har haft 2 stycken (på raken vilket är ovanligt) skriknätter nu m E... :(

Förra natten var värst. Jag lydde rådet och gick in på en gång och körde solfjädern. Han lugnade sig ganska snabbt men ville aldrig somna in, och till slut så får jag kramp i hela kroppen och armarna o allt och måste släppa greppet tyvärr... :shock: :?

Då börjar han skrika igen helt hysteriskt. Pappan tar över och kör solfjädern så länge han orkar, men han lugnar sig inte alls under den tiden. När han till slut efter en lång lång stund inte orkar mera heller så får han gå ut..

Till slut för 3:e gången, så går jag in igen och byter blöja, ger hnm värktablett och kör solfjädern länge länge tills jag skakar i hela kroppen och måste sluta tyvärr.
Men tack o lov så skrek han bara lite till efter det och somnade sen in.

Inatt så började han skrika mkt senare, runt 03.45 istället, och jag gick på en gång in och körde solfjädern. Han lugnade sig på en gång och blev nästan lite glad kändes det som :?
Återigen så somnade han inte under tiden och när jag till slut inte kunde hålla längre så ramsade jag mig lugnt ut.
Men, han skrek inget mer efter det utan låg o babblade o hade sig i en timme innan han somnade. alltid ett framsteg :)

Frågan är bara hur gör man för att göra solfjädern böjd över en spjälsäng utan att man krampar och skakar i hela kroppen till slut? För tydligen så måste vi stå mkt längre om han ska kunna somna, och ingen av oss fixar det.
Ngt bra förslag?? tack på förhand :)

Sen angående mitt förra inlägg, jag förstår att han eg inte ska sova mer timmar men när han har sovit perfekt flera nätter på raken och på dagarna och ändå är han så trött... så vet jag inte vad jag ska göra.
Förslag??

ok, Tackar på förhand =D>
kram kram maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av cissii »

Hej :D

Nu vet jag inte hur det gått nätterna efter ditt inlägg och hur ni har verktygat? Men tänkte på följande:
Men, han skrek inget mer efter det utan låg o babblade o hade sig i en timme innan han somnade. alltid ett framsteg
Det är ju dit man vill komma med direkt solfjäder utan ramsa, att man bryter "frispelen". Så kanske behöver du inte soljädra in i sömnen nu.
Annars är det enklaste att man lixom lär sig slappna av medans man står där (tex börja med yoga :roll: ) :D Jag kan inte komma på några bra tips alls. Det beror ju lite på hur man är byggd tror jag. :D

Du kan ha mer sömn på schemat om han behöver det. Sömntimmarna enligt SHN är bara en riktlinje.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av lumima »

Tack för bra svar :)

Det har gått riktigt bra sen sista inlägget jag skrev ;)
Inga fler skrik-nätter än så länge, trots att han har varit förkyld och fått två nya tänder!! ganska skönt måste jag säga.

Men det känns som att jag nu vet vad jag ska göra om han får en sån natt igen, solfjädern direkt tills han lugnar sig. Jag tror tyvärr inte jag blir en yoga-människa :oops: så jag får härda ut m min onda rygg över hans säng, om det nu behövs.. vi får se :)

Vi har faktiskt låtit hnm sova lite längre ngn morgon och det verkar inte ha förstört hans nattsömn över huvudtaget. Så det kan ju vara ett alternativ då han är extra trött...

Tack så länge för alla bra svar!!! =D>
Kram kram maja :lol:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Re: Strul m natten och tidiga morgonar

Inlägg av cissii »

Jag kan bara säga som Celeste brukar: SUPERTOPPEN :D
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "